جستجو
بررسی ارگونومی در طراحی مراکز تجاری
پریسا پورعبدالهی نوید1 نسیم نجفقلی پور کلانتری2
چکیده :
ارگونومی، شناخت علمی از انسان در رابطه با محیط می باشد. مراکزتجاری، محل کسب و فروش کالا هستند. نوع کالاهایی که در این مراکز به فروش می رسند، باعث ایجاد تفاوت ظاهری میان فضاهای تجاری می شوند. در طراحی داخلی مراکزتجاری، عناصر متعددی ازجمله: ارگونومی، کف، دیوار، مبلمان، فضای سبز، عناصر تزیینی و نورپردازی تاثیرگذارند. علم ارگونومی مطابق با توانایی ها و خصوصیات بدنی انسان طراحی می کند. کارکرد اصلی مراکزتجاری مدرن یا امروزی، به نمایش گذاشتن محصولات و فروش است. استقبال مردم از مجتمع هایی چندمنظوره که علاوه بر خرید بتوان ساعاتی را به تفریح و صرف غذا سپری نمود، موجب شده که بازارها برای خرید کالاهایی خاص تبدیل شده و بیشتر برای بازدید توریست ها و خرید مسافران باشند. با گسترش دادوستد به شکل مجتمع تجاری و فروشگاهی میل به خرید و حضور فیزیکی در فروشگاه ها از بین نمی رود. هدف از این پژوهش، بررسی ارگونومی یا عوامل انسانی مؤثر در طراحی مراکزتجاری و درنتیجه طراحی مناسب باتوجه به اصول ارگونومی می باشد. در پژوهش حاضر از روش تحلیلی-توصیفی استفاده شده است. ابزار مورد استفاده تحقیق، کتابخانه ای، و بررسی اسناد و مدارک مکتوب می باشد. در این پژوهش سعی شده تا با استفاده از اصول ارگونومی و توجه به طراحی اصولی، مراکزتجاری بهتری را طراحی نمود.
کلمات کلیدی : ارگونومی، طراحی مراکز تجاری، فروشگاه، طراحی داخلی.
زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : مهندسی معماری ( کلیه گرایش ها)
محل انتشار : کنفرانس ملی معماری، عمران، شهرسازی و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب
آدرس وب سایت کنفرانس : icacu.ir
ارسال کننده : پریسا پورعبدالهی نوید
کد IOI مقاله : XDZC-FADBC
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XDZC-FADBC
مقالات مشابه
- تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
- بررسی کالبدی الگوهای فضایی معماری بناهای مسکونی دوره ی صفویه در اصفهان
- The Relationship between Online Shopping and Traditional Shopping (Shopping Trip), Case Study: The City of Tehran
- معماری داخلی مسکن انعطاف پذیر
- تاثیرات روانشناختی رنگها در معماری داخلی
- بررسی رابطه بین ارزش ویژه برند فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش و رضایت مشتریان آن
- بررسی ارتباط میان متغیرهای مشتریگرایی، شایستگیهای ویترینپردازی و عملکرد مالی در شهر اراک
- تاثیر تبلیغات تجاری بر وفاداری مشتریان نسبت به یک برند خاص (مطالعه ی موردی برند ال جی)
- Optimization multiple traveling salesman problem by considering the learning effect Function in skill and workload balancing of salesman with using the FireFly Algorithm
- تاثیر نوگرایی مصرف کنندگان محصولات سالم و ارگانیک بر سبک های تصمیم گیری خرید (مطالعه موردی: فروشگاه خانه به خانه)
- پیشایندها و پسایندهای کیفیت خدمات فروشگاه های اینترنتی
- بررسی عامل قیمت و ساختار ارائه خدمات بر رضایتمندی مشتریان در فروشگاههای زنجیره ای استان گیلان
- نقش ابعاد زیبایی شناسی در درک از جنسیت محصول
- بررسی چگونگی ارتباط مولفه های رضایتمندی از نام تجاری و تعهد و اعتماد به آن نسبت به وفاداری به نام تجاری در محصول شامپو (مورد مطالعه فروشگاههای رفاه شهر تهران )
- بررسی رابطه جو نوآوری شرکت با ارزش درک شده توسط مشتریان
سایر مقالات ارائه دهنده
- بررسی ارگونومی در طراحی مراکز تجاری
- چگونگی طراحی فضای فروشگاه ها در دوران پساکرونا
- نیازهای طراحی فضاهای اداری در مواجهه با ویروس (نمونه موردی: ویروس کرونا)
- چگونگي طراحي فضاهاي توريستي و گردشگري در دوران پساكرونا
- تأثیر برند در شکل گیری گرافیک محیطی معماری داخلي فروشگاه هاي بنتون
- تأثیر دین بر شکل گیری ساختار کالبدی- فضایی شهر تئوتیهواکان در تمدن آمریکا
سایر مقالات محل انتشار
- بازآفرینی بافتهای تاریخی شهری با رویکرد هویت مبنا (نمونه موردی: منطقه 12 شهر تهران)
- بررسی خصوصیات و ویژگی¬های کاخ¬های دوران صفوی بر اساس منابع مکتوب سفرنامه شاردن
- معماری فیگوراتیو در ایران و ویژگی ها وتاثیرات آن از کشورهای غربی در دوران مدرن و نوگرا
- بررسی مدارس علوم دینی با رویکرد هویت ایرانی-اسلامی شهر تبریز
- بررسی نقش نمادین آینه کاری در بناهای مذهبی ایران با تاکید بر جایگاه معنایی آینه در ادبیات عرفانی
- بازشناسی تحلیلی معماری مساجد دوره تیموری ایران با تأکید بر هندسه، همجواری و سازماندهی فضایی، نمونه موردی: مسجد گوهرشاد مشهد
- بازشناسی معماری اقلیمی خانه های دوره قاجار ایران (نمونه موردی خانه بروجردی ها در کاشان)
- بررسي تمديد مدت پيمان بر اثر تاخير در پرداختهاي مالي با رويكرد تحليل نواقص و ابهامات بخشنامه 5090
- بررسی بازطراحی میدان شهری باتوجه به رویکرد کیفیت محیط
- بازخواني مؤلفه هاي مؤثر در معماری فضاهاي جمعي-آييني مبتني بر حكمت هنر و معماری اسلامي
- نقش آموزش معماری در نحوه شکل¬گیری سبک التقاطی نئوکلاسیک رومی در طراحی نمای ساختمان¬های مسکونی در تهران
- پیاده در شهر، چرا و چگونه؟ (با بررسی تئوری ها و تجارب داخلی و خارجی)
- بازسازی و تغییر کاربری کاخ مادر چالوس به فرهنگسرا با رویکرد حس تعلق به مکان
- سرمشق های پیشگیرانه از حریق و حوادث در بنا و بافت های فرهنگی - تاریخی
- تاثیر شهرگرایی بایوفیلیک بر منافع اقتصادی - اجتماعی شهرها و بیانیه گام دوم انقلاب