بررسی ارگونومی در طراحی مراکز تجاری

پریسا پورعبدالهی نوید1 نسیم نجفقلی پور کلانتری2

چکیده :
ارگونومی، شناخت علمی از انسان در رابطه با محیط می باشد. مراکزتجاری، محل کسب و فروش کالا هستند. نوع کالاهایی که در این مراکز به فروش می رسند، باعث ایجاد تفاوت ظاهری میان فضاهای تجاری می شوند. در طراحی داخلی مراکزتجاری، عناصر متعددی ازجمله: ارگونومی، کف، دیوار، مبلمان، فضای سبز، عناصر تزیینی و نورپردازی تاثیرگذارند. علم ارگونومی مطابق با توانایی ها و خصوصیات بدنی انسان طراحی می کند. کارکرد اصلی مراکزتجاری مدرن یا امروزی، به نمایش گذاشتن محصولات و فروش است. استقبال مردم از مجتمع هایی چندمنظوره که علاوه بر خرید بتوان ساعاتی را به تفریح و صرف غذا سپری نمود، موجب شده که بازارها برای خرید کالاهایی خاص تبدیل شده و بیشتر برای بازدید توریست ها و خرید مسافران باشند. با گسترش دادوستد به شکل مجتمع تجاری و فروشگاهی میل به خرید و حضور فیزیکی در فروشگاه ها از بین نمی رود. هدف از این پژوهش، بررسی ارگونومی یا عوامل انسانی مؤثر در طراحی مراکزتجاری و درنتیجه طراحی مناسب باتوجه به اصول ارگونومی می باشد. در پژوهش حاضر از روش تحلیلی-توصیفی استفاده شده است. ابزار مورد استفاده تحقیق، کتابخانه ای، و بررسی اسناد و مدارک مکتوب می باشد. در این پژوهش سعی شده تا با استفاده از اصول ارگونومی و توجه به طراحی اصولی، مراکزتجاری بهتری را طراحی نمود.
کلمات کلیدی : ارگونومی، طراحی مراکز تجاری، فروشگاه، طراحی داخلی.


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : مهندسی معماری ( کلیه گرایش ها)
محل انتشار : کنفرانس ملی معماری، عمران، شهرسازی و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب
آدرس وب سایت کنفرانس : icacu.ir
ارسال کننده : پریسا پورعبدالهی نوید
کد IOI مقاله : XDZC-FADBC
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XDZC-FADBC

مقالات مشابه
  1. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  2. بررسی کالبدی الگوهای فضایی معماری بناهای مسکونی دوره ی صفویه در اصفهان
  3. The Relationship between Online Shopping and Traditional Shopping (Shopping Trip), Case Study: The City of Tehran
  4. معماری داخلی مسکن انعطاف پذیر
  5. تاثیرات روانشناختی رنگها در معماری داخلی
  6. بررسی رابطه بین ارزش ویژه برند فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش و رضایت مشتریان آن
  7. بررسی ارتباط میان متغیرهای مشتری‌گرایی، شایستگی‌های ویترین‌پردازی و عملکرد مالی در شهر اراک
  8. تاثیر تبلیغات تجاری بر وفاداری مشتریان نسبت به یک برند خاص (مطالعه ی موردی برند ال جی)
  9. Optimization multiple traveling salesman problem by considering the learning effect Function in skill and workload balancing of salesman with using the FireFly Algorithm
  10. تاثیر نوگرایی مصرف کنندگان محصولات سالم و ارگانیک بر سبک های تصمیم گیری خرید (مطالعه موردی: فروشگاه خانه به خانه)
  11. پیشایندها و پسایندهای کیفیت خدمات فروشگاه های اینترنتی
  12. بررسی عامل قیمت و ساختار ارائه خدمات بر رضایتمندی مشتریان در فروشگاههای زنجیره ای استان گیلان
  13. نقش ابعاد زیبایی شناسی در درک از جنسیت محصول
  14. بررسی چگونگی ارتباط مولفه های رضایتمندی از نام تجاری و تعهد و اعتماد به آن نسبت به وفاداری به نام تجاری در محصول شامپو (مورد مطالعه فروشگاههای رفاه شهر تهران )
  15. بررسی رابطه جو نوآوری شرکت با ارزش درک شده توسط مشتریان
سایر مقالات محل انتشار
  1. بازآفرینی بافت‌های تاریخی شهری با رویکرد هویت مبنا (نمونه موردی: منطقه 12 شهر تهران)
  2. بررسی خصوصیات و ویژگی¬های کاخ¬های دوران صفوی بر اساس منابع مکتوب سفرنامه شاردن
  3. معماری فیگوراتیو در ایران و ویژگی ها وتاثیرات آن از کشورهای غربی در دوران مدرن و نوگرا
  4. بررسی مدارس علوم دینی با رویکرد هویت ایرانی-اسلامی شهر تبریز
  5. بررسی نقش نمادین آینه کاری در بناهای مذهبی ایران با تاکید بر جایگاه معنایی آینه در ادبیات عرفانی
  6. بازشناسی تحلیلی معماری مساجد دوره تیموری ایران با تأکید بر هندسه، همجواری و سازماندهی فضایی، نمونه موردی: مسجد گوهرشاد مشهد
  7. بازشناسی معماری اقلیمی خانه های دوره قاجار ایران (نمونه موردی خانه بروجردی ها در کاشان)
  8. بررسي تمديد مدت پيمان بر اثر تاخير در پرداختهاي مالي با رويكرد تحليل نواقص و ابهامات بخشنامه 5090
  9. بررسی بازطراحی میدان شهری باتوجه به رویکرد کیفیت محیط
  10. بازخواني مؤلفه هاي مؤثر در معماری فضاهاي جمعي-آييني مبتني بر حكمت هنر و معماری اسلامي
  11. نقش آموزش معماری در نحوه شکل¬گیری سبک التقاطی نئوکلاسیک رومی در طراحی نمای ساختمان¬های مسکونی در تهران
  12. پیاده در شهر، چرا و چگونه؟ (با بررسی تئوری ها و تجارب داخلی و خارجی)
  13. بازسازی و تغییر کاربری کاخ مادر چالوس به فرهنگسرا با رویکرد حس تعلق به مکان
  14. سرمشق های پیشگیرانه از حریق و حوادث در بنا و بافت های فرهنگی - تاریخی
  15. تاثیر شهرگرایی بایوفیلیک بر منافع اقتصادی - اجتماعی شهرها و بیانیه گام دوم انقلاب