شناسایی و رتبه بندی موانع اجرای حسابرسی مجازی در ایران

فریبا مژگانی1

چکیده :
علیرغم اهمیت به کار گیری حسابرسی مجازی به عنوان ابزار ارائه گزارشات مالی و اطلاعات به موقع به ذینفعان، تاکنون تلاشی برای اجرایی نمودن آن در ایران صورت نگرفته و حتی موانع اجرایی آن نیز شناسایی نشده است .در این پژوهش ابتدا مفهوم حسابرسی مجازی و مبانی نظری و پیشینه تحقیقات انجام شده در این حوزه مطرح می شود . در مرحله اول تحقیق از تکنیک دلفی فازی برای کسب اجماع 12 نفر از خبرگان حسابرسی کشور که از روش قضاوتی به عنوان جامعه آماری مرحله اول پژوهش انتخاب شدند ، استفاده شده است. براساس نتایج حاصل از مرحله اول ، پرسشنامه ای مشتمل بر 36 سوال جهت شناسایی و رتبه بندی موانع اجرای حسابرسی مجازی در ایران تدوین گردید و به روش تصادفی در اختیار حسابرسان سازمان حسابرسی و موسسات حسابرسی یزد و مشهد به عنوان جامعه آماری مرحله دوم پژوهش قرار گرفت . تعداد نمونه این جامعه آماری از طریق فرمول کوکران 185 نفر تعیین شد . جهت شناسایی موانع اجرای حسابرسی مجازی در ایران ، حوزه های هفت گانه تکنولوژی ، ساختاری ، قانون ، کنترل ، آموزش ، هزینه و ویژگیهای (منابع) انسانی در قالب پرسشنامه تدوین شده ، به عنوان موانع مورد بررسی قرار گرفتند .طبق نتایج پژوهش حاصل از تجزیه و تحلیل پرسشنامه با استفاده از تکنیک های آماری از قبیل آزمون کلموگروف اسمیرنف ، آزمون ویلکاکسون و آزمون فریدمن ، موانع حوزه تکنولوژی از میان هفت حوزه موثر بر اجرای این نوع حسابرسی ، از دیدگاه حسابرسان به عنوان مهمترین مانع بر اجرای حسابرسی مجازی در ایران شناخته شد .
کلمات کلیدی : حسابرسی مجازی، دلفی فازی ، موانع اجرایی، فن آوری اطلاعات.


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : حسابداری و فناوری اطلاعات
محل انتشار : کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری
آدرس وب سایت کنفرانس : 1meaconf.com
ارسال کننده : فریبا مژگانی
کد IOI مقاله : XYBZ-ZGHBC
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYBZ-ZGHBC

مقالات مشابه
  1. مطالعه سیستم های هوشمند ایمنی در ترافیک
  2. بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و امکانات آموزشی و امکانات نوین آموزشی در پیشرفت تحصیلی مدارس ابتدایی دخترانه شهرستان شوش دانیال
  3. ارائه مدل یادگیری اثربخش در آموزش از راه دور
  4. آموزش و ضروروت استفاده از تکنولوژی های نوین در کلاس
  5. تحلیل جامعه شناختی تاثیر فضای مجازی بر ارتباطات افراد در خانواده ها
  6. گرايش دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز به هویت های چند گانه و عوامل موثر بر آن
  7. کاربرد تکنولوژی فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) درارتقاء دانش فنی پروژه های انبوه سازی وتاثیرآن برعملکرد مدیران
  8. مدل هزینه برای خرید یا اجاره سرویس ها در رایانش ابری
  9. معماری سرویس‌گرا جهت ارائه رهیافتی جدید برای بهبود انعطاف‌پذیری محاسبات ابری
  10. مدیران اطلاعات: نقش آن ها در خدمات پزشکی و بهداشتی
  11. پردازش ابری و کاربرد آن در شبکه های کامپیوتری
  12. اثرات اینترنتی خرید سهام در بازارهای سهام با استفاده از شبکه های عصبی
  13. شناسائی و رتبه بندی عوامل حیاتی موفقیت در پیاده سازی برنامه ریزی منابع سازمانی در یک بانک دولتی (مورد مطالعه :بانک کشاورزی استان اصفهان )
  14. رابطه بین توانمندسازهای مدیریت دانش، چرخه مدیریت دانش و عملکرد سازمانی
  15. مدیریت بهره وری در علوم انسانی
سایر مقالات محل انتشار
  1. بررسی رابطه توانمند سازی کارکنان و غنی سازی شغلی بر مشتری گرایی در کارکنان بانک سپه
  2. بررسی چگونگی حقوق شهروندان و آلودگی هوا و صدا در ایران
  3. مبانی بهره وری ومولفه های افزایش آن درمکتب اسلام از منظرامام علی (علیه السلام)
  4. اهمیت رهبری و رفتار شهروندی سازمانی
  5. ابعاد کلیدی در نظریه مدیریت استراتژیک
  6. سرمایه گذاری و رشد اقتصادی در ایران
  7. بررسی اثر کیفیت حسابرسی بر بازده سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
  8. اولويت بندي شاخص هاي سرمايه فكري (انساني، مشتري، ساختاري) در بانكهاي دولتي و غيردولتي کشور جمهوری ‏اسلامی ایران
  9. مدلی جدید در انتخاب سبد پروژه با کاربرد در سازمان های سرمایه گذاری در محیط فازی با ارزش بازه ای
  10. تاثیر عدالت سازمانی بر موفقیت سازمان (مورد مطالعه : اداره امور مالیات شهرستان کوهدشت )
  11. بررسی تاثیر فرصت های رشد بر رابطه ی نقدشوندگی دارایی ها و نقدشوندگی سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
  12. بررسي موانع بكارگيري هزينه‌يابي بر مبناي فعاليت از دیدگاه تحصیلکردگان تحصیلات تکمیلی استان خوزستان
  13. بررسی اعتماد در کسب و کار الکترونیکی
  14. ریسک بدهی و بررسی تاثیر آن بر رابطه بین سود هر سهم و بازده سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
  15. Futures studies of risks and crisis management, by looking at the global insurance industry