رابطه سبک فرزندپروری مستبدانه با پرخاشگری در نوجوانان پسر

شقایق عشقی گنبکی1 دکتر اشکان ناصح2 دکتر عباسعلی حسین‌خانزاده3

چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبک فرزندپروری مستبدانه با پرخاشگری در نوجوانان پسر انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ آماری این پژوهش را تمامی دانش‌آموزان پسر پایه‌ دهم، یازدهم و دوازدهم دوره‌ متوسطه‌ی دوّم شهر تهران منطقه 6 در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند که از بین جامعه‌ی آماری این پژوهش، 250 دانش‌آموز پسر دوره‌ی متوسطه‌ی دوّم به‌عنوان نمونه به شیوه‌ی نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. از پرسشنامه‌های پرخاشگري باس و پري (1992) و شیوه فرزندپروری بامریند (1972)، به منظور جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. نتایج با استفاده از نرم‌افزار SPSS-25 و روش‌ آماری ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. ضریب همبستگی بین سبک فرزندپروری مستبدانه با پرخاشگری محاسبه شد که 46/0 به دست آمد که در سطح 05/0 معنادار است و نشان می‌دهد هرچه سبک فرزندپروری مستبدانه بیشتری به کار رود میزان رفتارهای پرخاشگرانه فرزندان بیشتر می شود. بر اساس این یافته¬ها، به نظر می‌رسد سبک فرزندپروری مستبدانه در بالا رفتن پرخاشگری نوجوانان نقش دارند که نشان می دهد آموزش سبک های فرزندپر.ری توسط متخصصان ذیربط در سطوح مختلف، بسیار ضروری است.
کلمات کلیدی : سبک فرزندپروری مستبدانه، پرخاشگری، نوجوانان پسر


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : آسیب شناسی روابط اجتماعی (خشونت های خانوادگی و نزاع های خیابانی)
محل انتشار : سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی
آدرس وب سایت کنفرانس : asruma3.ir
ارسال کننده : شقایق عشقی گنبکی
کد IOI مقاله : XEFA-HBGAF
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEFA-HBGAF

مقالات مشابه
  1. اثربخشی آموزش خویشتن‌داری بر کاهش پرخاشگری دانش‌آموزان پسر متوسطه دوره‌ی اول شهر یزد
  2. نقش خویشتنداری بر کاهش پرخاشگری کودکان
  3. پیش بینی استعداد اعتیاد در بین نوجوانان بر اساس متغیر های هم جوشی شناختی و افسردگی
  4. اثربخشی آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی بر هوش هیجانی، پرخاشگری، خشم و خصومت زنان متاهل شهر تهران
  5. مشکلات بین شخصی و رضایت زناشویی
  6. اثر بخشی آموزش حل مسئله بر پرخاشگری دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای شهر بابل
  7. مقایسه میزان خشم، حمایت خانواده و تهیج پذیری در نوجوانان کار و عادی 21 تا 21 سال پسر شهرستان گرگان
  8. مقایسه کیفیت زندگی در نوجوانان با وضعیت تکوالدی و دووالدی
  9. اثر بخشی بازی درمانی در کاهش پرخاشگری و تکانشگری نوجوانان
  10. بررسی رابطه بازی های رایانه ای خشن بر پرخاشگری دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان هرسین
  11. بازی‌های کامپیوتری و نقش تربیتی آن بر کودکان
  12. تاثیر روان درمانی پویشی کوتاه مدت فشرده (ISTDP) بر کاهش نشانگان روانشناختی در بیماران دچار شخصیت ضد اجتماعی
  13. اثربخشی درمان مبتنی بر دلبستگی بر میزان پرخاشگری واضطراب کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش فعالی
  14. تبیین خشونت در بین جوانان: مطالعه محلات چهارگانه شهر کرمانشاه
  15. بررسي اثر جدا سازي دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدايي بر ميزان ناكامي، پرخاشگري، روابط با همسالان و روابط با مراجع قدرت
سایر مقالات محل انتشار
  1. رابطه نیازهای بنیادی روانشناختی با رضایتمندی زناشویی زنان متاهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره
  2. نقش سبک های دلبستگی در پیش بینی رضایتمندی زناشویی زنان متاهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره
  3. اختلال افسردگی، پیشگیری ودرمان
  4. سنجش اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود وسواس فکری و عملی دانش آموزان دختر دبیرستان‌های سروآباد
  5. اثربخشی برنامه آموزشی شفقت به خود توجه آگاهانه (MSC) بر اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند مبتلا به فنیل کتونوریا (PKU)
  6. مقایسه¬ی امنیت روانی و تاب¬آوری در بیماران رتینایتیس پیگمنتوزا و افراد عادی
  7. بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر بهبود خودپنداره نوجوانان دختر قربانی
  8. پیش بینی سلامت روان بر اساس سبک زندگی و تاب آوری در دوران کرونا
  9. همه¬گیرشناسی اقدام به خودکشی، سوء استفاده جسمی، جنسی و عاطفی در کودکان کار دختر سنین 7 تا 12 سال شهر شیراز
  10. ارزیابی دلایل علاقه‌مندی جوانان و نوجوانان به مصرف ماری جوآنا
  11. تاثیر متقابل بین انعطاف پذیری و بالابردن توانایی حل مشکلات زندگی و نشانه های آسیب شناسی روانی
  12. نقش استرس ادراک شده با سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائنات
  13. مقایسه صفات سایکوپاتیک در زنان دارای سبک‌های عشق ورزی سالم و ناسالم
  14. اثربخشی آموزش گروهی ابراز وجود بر احساس تنهایی دانش آموزان دختر محروم از پدر
  15. مروری برتاثیر بازی درمانی بر اختلال نقص توجه_بیش فعالی