جستجو
اثر بخشی آموزش حل مسئله بر پرخاشگری دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای شهر بابل
فریبا لاچینی1
چکیده :
هدف از این پژوهش اثربخشی آموزش حل مسئله اجتماعی بر پرخاشگری دانشآموزان پسر مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای دوره تابستان (چهارم، پنجم، ششم) بود جامعه پژوهشی کلیه دانشآموزان پسردوره ابتدایی شهر بابل بوده که به روش نمونهگیری تصادفی ساده 30 نفر از آنان انتخاب شدند. روش پژوهشی شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. که گروه آزمایش به مدت 8 جلسه یک ساعته مورد آموزش مهارت حل مسئله قرار گرفتند برای گردآوری اطلاعات از مقیاس درجه بندی اختلال نافرمانی مقابلهای برای غربالگری آنان استفاده شد. سپس آزمون پرخاشگری (پیش آزمون) اجرا گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از هر دو آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) بهرهبرده شد. یافتههای نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش حل مسئله در کاهش پرخاشگری کلامی و غیرکلامی دانشآموزان پسر دوره ابتدایی مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای موثر بوده همچنین نتایج نشان دهنده آن است که آموزش حل مسئله بر میزان پرخاشگری دانشآموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل موثر است و میزان پرخاشگری بطور معناداری کاهش یافت.
کلمات کلیدی : آموزش حل مسئله، اختلال نافرمانی مقابلهای، پرخاشگری، دانشآموزان پسر دوره ابتدایی.
زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : علوم انسانی
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی
آدرس وب سایت کنفرانس : 2icmhconf.com
ارسال کننده : فریبا لاچینی
کد IOI مقاله : XYZH-ZAGZZ
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYZH-ZAGZZ
مقالات مشابه
- اثربخشی آموزش خویشتنداری بر کاهش پرخاشگری دانشآموزان پسر متوسطه دورهی اول شهر یزد
- نقش خویشتنداری بر کاهش پرخاشگری کودکان
- اثربخشی آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی بر هوش هیجانی، پرخاشگری، خشم و خصومت زنان متاهل شهر تهران
- مشکلات بین شخصی و رضایت زناشویی
- اثر بخشی آموزش حل مسئله بر پرخاشگری دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای شهر بابل
- مقایسه میزان خشم، حمایت خانواده و تهیج پذیری در نوجوانان کار و عادی 21 تا 21 سال پسر شهرستان گرگان
- اثر بخشی بازی درمانی در کاهش پرخاشگری و تکانشگری نوجوانان
- بررسی رابطه بازی های رایانه ای خشن بر پرخاشگری دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان هرسین
- بازیهای کامپیوتری و نقش تربیتی آن بر کودکان
- تاثیر روان درمانی پویشی کوتاه مدت فشرده (ISTDP) بر کاهش نشانگان روانشناختی در بیماران دچار شخصیت ضد اجتماعی
- اثربخشی درمان مبتنی بر دلبستگی بر میزان پرخاشگری واضطراب کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش فعالی
- تبیین خشونت در بین جوانان: مطالعه محلات چهارگانه شهر کرمانشاه
- بررسي اثر جدا سازي دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدايي بر ميزان ناكامي، پرخاشگري، روابط با همسالان و روابط با مراجع قدرت
- طراحی مجموعه کودکان کم توان ذهنی با رویکرد روانشناسی محیطی
- بازتاب مینیمالیست بر منظر شهری و تاثیر آن بر کاهش ناهنجاریهای اجتماعی
سایر مقالات محل انتشار
- شناسایی عوامل استراتژیک دربکارگیری انرژی های تجدیدپذیر شرکت برق با روش تصمیم گیری فازی
- ارزشیابی میزان اثربخشی برنامه های پیشگیری از اعتیاد در محیط های اداری شهر کرمان
- عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی از دیدگاه کارکنان و مدیران اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی جمهوري اسلامي ايران
- بررسي تأثیر مهارتهای ارتباطی مدیران بر درگیری شغلی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بناب
- نظام پاداش و تنبيه از منظر اسلام»
- بررسی رابطه مابین هوش فرهنگی و تعارض سازمانی (مطالعه موردی: حوزه فناوری اطلاعات بانک کشاورزی ایران)
- تحليل سياسي و حقوقي آثار ورود افغانستان به سازمان تجارت جهانی WTO
- اصول پايه اي در طرح ازمايشهاي تجربي و طرحهاي نمونه گيري
- بررسی تاثیرارزش ویژه برند برتداوم ارتباط مشتریان در صنعت بانکداری
- بررسی تطبیقی قوه مقننه جمهوری اسلامی ایران و کشور عراق
- ارزیابی میزان آمادگی اداره کل پشتیبانی فنی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از لحاظ زیر ساخت های فناوری اطلاعات، حمایت و تخصیص منابع برای پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)
- رابطهی هوش معنوی و شادکامی با بهزیستی روان شناختی دانشجویان دانشگاه های استان چهارمحال و بختیاری
- بررسي فاكتورهاي كليدي موفقيت سیستمهای بازاریابی مقصد مبتنی بر وب
- بررسی رابطه بین عدالت سازمانی و تعهد سازمانی در اداره بنیاد شهید و امورایثارگران (مطالعه موردی : استان کهگیلویه و بویراحمد)
- انواع عدالت سازمانی و عوامل موثر بی عدالتی در سازمانها