آسیب شناسی آموزش زبان فارسی در آموزش و پرورش

مهین کشورخواه1 محمدرضا کشورخواه2 خدابخش اسداللهی3

چکیده :
هدف از این تحقیق بررسی آسیب های آموزش زبان فارسی در آموزش و پرورش می باشد. روش تحقیق به صورت توصیفی و تحلیلی بوده و نتایج تحقیق حاکی از آن است که مهمترین آسیب های وارده بر آموزش زبان فارسی عبارتند از این که هدف اصلی از تدریس این درس بـه فراموشی سپرده شده است و صرفا به انباشت مطالب دستوری حفظ معانی واژگان و اشعار بسنده میشود. شاید بتوان اصلی ترین دلیل فاصله گرفتن معلمان از اهداف تدریس این درس را نظام مبتنی بر ارزشیابی نمره محور، آزمونهای ورودی مدارس خاص آزمونهای هماهنگ و غیراستاندارد و کنکور دانست. عدم تفکیک مهارت خواندن از نوشتن، سردرگمی دانش آموزان به دلیل ناقص ماندن مطالب درسی، تفکیک بخش زبان شناسی از دستور و تحمیل اجباری قوانین زبان شناسی غرب بر زبان فارسی عیوبی آشکار بر درس زبان فارسی است. در انتخاب و گزینش معلمان آن طور که شایسته است دقت عمل نمی شود. مضاف بر اینکه پس از گزینش آنان نیز آموزشهای لازم صورت نمی پذیرد و انگیزۀ معلمی کمرنگ می گردد. همچنین تا زمانی که نگرش معلمان تغییر نکند و آنان روشهای جدید یاددهی- یادگیری را باور نداشته باشند، تغییر کتابهای درسی تأثیر بسزایی نخواهد داشت.
کلمات کلیدی : زبان فارسی ، آموزش و پرورش ، آسیب شناسی ، معلمان ، دانش آموزان


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : زبان و ادبیات فارسی
محل انتشار : دومین همایش ملی نگارش و ویرایش زبان فارسی
آدرس وب سایت کنفرانس : farsiuma2.ir
ارسال کننده : مهین کشورخواه
کد IOI مقاله : XEGB-HGDKF
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEGB-HGDKF

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات محل انتشار
  1. بررسی ترجمه ردایی و پاینده از نهج الفصاحه بر اساس الگوی گارسس (1994)
  2. نقش شبکه های اجتماعی مجازی بر ترویج کاربرد هنجارگریزی معنایی در گفتمان نوجوانان
  3. تاثیر زبان و ادبیات فارسی بر فرهنگ و ادبیات قدیم ترکیه
  4. نسخه شناسی دیوان صاحب مازندرانی
  5. اهمیت ویرایش و درست‌نویسی در خبر
  6. بررسی رویکرد نوآورانه شاعران معاصر ایران به زبان و ادبیات عامه در شعر معاصر
  7. ارائه فرهنگنامه اي مختصر از برابرهاي فارسي اصطلاحات فني در جامع الحكمتين ناصرخسرو
  8. بررسی خطاهای نوشتاری فارسی آموزان ترک زبان ترکیه در مقطع کارشناسی
  9. آسیب شناسی آموزش زبان فارسی در آموزش و پرورش
  10. مفاهیم اسطوره‌ای و نمادین گیاهان در منظومۀ صدای پای آب سهراب
  11. الگوی معیار در شیوه نامه های نشریات علمی پژوهشی زبان و ادبیات فارسی
  12. الگوی معیار در شیوه نامه های نشریات علمی پژوهشی زبان و ادبیات فارسی
  13. بررسی خطاهای نحوی فارسی آموزان ترک زبان ترکیه در مقطع کارشناسی
  14. بازنمایی زن در رمان به سوی فانوس دریایی در چارچوب تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف
  15. بازتاب کودکان در داستان‌های مرادی کرمانی