نقش جو گروه های آموزشی در ارتقای اعتماد حرفه ای دانشجویان

لیلا باهمت1 حسین تقوی2 مهدی معینی کیا3

چکیده :
باور و ایمان به توانایی ها و مهارت های حرفه ای مقوله ای است که می تواند نقش قابل توجهی در چگونگی انجام نقش های مختلف داشته باشد. از اعتقاد به ارزشمندی مهارت ها و صلاحیت ها به عنوان اعتماد حرفه ای یاد می شود. جو حاکم بر فضای آموزشی عاملی است که همه فرایند یاددهی- یادگیری را تحت تاثیر قرار می دهد. اعتماد حرفه ای نیز از این قاعده مستثنی نیست. پژوهش حاضر نیز در پی شناسایی نقش جو گروه های آموزشی در شکل گیری اعتماد حرفه ای دانشجویان بوده است و در این راستا گروهی از دانشجویان پرستاری را مورد مطالعه قرار داده است. روش مطالعه با توجه به هدف کاربردی و با توجه به نحوه و فرایند گردآوری و تحلیل اطلاعات توصیفی همبستگی بود. شرکت کنندگان متشکل از ۱۷۹ نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بودند که با استفاده از نمونه گیری به شیوه اتفاقی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های لازم از دو مقیاس استاندارد اعتماد حرفه‌ای آریجاک و جو گروه های آموزشی دریم استفاده شد. داده‌ها با استفاده روش های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به‌روش همزمان تحلیل شدند. نتایج حاصل از آزمون همبستگی نشان می دهد که رابطه عامل کلی با اعتماد حرفه ای معنادار بوده است. همچنین به اندازه 14/0 ، 24/0 و 29/0 درصد از تغییرات اعتماد حرفه ای توسط مولفه های جو گروه های آموزشی تبیین می شود. نتایج حاصل شده نشان می دهد که هرچه میزان ادراک از مدرسین، ادراک از توانایی علمی و ادراک از شرایط اجتماعی بیشتر باشد، فضا و جو حاکم بر گروه های آموزشی با احتمال بیشتری می تواند اعتماد حرفه ای دانشجویان را پیش بینی کند و دانشجویان در گروه های آموزشی با جو خوب و مثبت بیشتر به اهمیت و ارزش رشته ای که در آن تحصیل می کنند واقف می شوند.
کلمات کلیدی : اعتماد حرفه ای، جو گروه های آموزشی، دانشجویان پرستاری


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : آسیب شناسی روانی و دانش آموزان
محل انتشار : سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی
آدرس وب سایت کنفرانس : asruma3.ir
ارسال کننده : لیلا باهمت
کد IOI مقاله : XEFA-HHAHF
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEFA-HHAHF

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات محل انتشار
  1. رابطه نیازهای بنیادی روانشناختی با رضایتمندی زناشویی زنان متاهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره
  2. نقش سبک های دلبستگی در پیش بینی رضایتمندی زناشویی زنان متاهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره
  3. اختلال افسردگی، پیشگیری ودرمان
  4. سنجش اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود وسواس فکری و عملی دانش آموزان دختر دبیرستان‌های سروآباد
  5. اثربخشی برنامه آموزشی شفقت به خود توجه آگاهانه (MSC) بر اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند مبتلا به فنیل کتونوریا (PKU)
  6. مقایسه¬ی امنیت روانی و تاب¬آوری در بیماران رتینایتیس پیگمنتوزا و افراد عادی
  7. بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر بهبود خودپنداره نوجوانان دختر قربانی
  8. پیش بینی سلامت روان بر اساس سبک زندگی و تاب آوری در دوران کرونا
  9. همه¬گیرشناسی اقدام به خودکشی، سوء استفاده جسمی، جنسی و عاطفی در کودکان کار دختر سنین 7 تا 12 سال شهر شیراز
  10. ارزیابی دلایل علاقه‌مندی جوانان و نوجوانان به مصرف ماری جوآنا
  11. تاثیر متقابل بین انعطاف پذیری و بالابردن توانایی حل مشکلات زندگی و نشانه های آسیب شناسی روانی
  12. نقش استرس ادراک شده با سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائنات
  13. مقایسه صفات سایکوپاتیک در زنان دارای سبک‌های عشق ورزی سالم و ناسالم
  14. اثربخشی آموزش گروهی ابراز وجود بر احساس تنهایی دانش آموزان دختر محروم از پدر
  15. مروری برتاثیر بازی درمانی بر اختلال نقص توجه_بیش فعالی