کارآفرینی فرهنگی - نوآوری،کارآفرینی و توسعه اقتصادی

الهام صابری فر1

چکیده :
كارآفريني فرهنگي به معناي فرآيند توليد كالاها و خدمات فرهنگي با استفاده از عوامل مختلف توليد وخدمات است و مي تواند به گونه اي ويژه، ايده هاي فرهنگي را به سرانجام برساند. بر اساس رویکرد قیاسی ، تعریف کارآفرینی فرهنگی عبارت است از ارزش آفرینی فرهنگی و کارآفرین فرهنگی کسی است که بتواند ارزشی را در فرهنگ جامعه خلق نماید ، چه ارزش مادی و چه ارزش معنوی. به دليل اهميت موسسه هاي فرهنگي- هنري كشور ما كه از دير باز مهد فرهنگ و ادب بوده است و سر پا نگه داشتن اين گونه موسسه ها، نياز به كارآفرينان فرهنگي و كارآفرين نمودن اين گونه موسسه ها احساس مي شود. براي تحقق اهداف از پيش تعيين شده هم نياز به برنامه ريزي دقيق و تبيين استراتژي است كه همواره به دنبال اجراي هر استراتژي، ارزيابي آن مطرح است. در کنار واژه‌ی مرکب کارآفرینی فرهنگی ، می‌توان از کارآفرینی بومی یاد کرد . چنین می‌نماید که آنچه کارآفرینی فرهنگی را موفق می‌سازد ، کارآفرینی بومی است . هرگونه تعریف از کارآفرینی بومی ، نیازمند آمیختگی شناخت پویایی محیطی و آگاهی از شرایط اجتماعی و اقتصادی است . کارآفرینی بومی بر ایجاد ، اداره و گسترش فعالیت‌های تازه کارآفرینانه و مخاطره‌آمیز برای بهره‌گیری افراد بومی دلالت دارد. پشتیبانی از ایده‌ی کارآفرینی بومی به نگه داشت هویت و پاسداشت میراث فرهنگی می‌انجامد.
کلمات کلیدی : کارآفرینی ، کارآفرینی فرهنگی ، کارآفرینی بومی ، ارزش آفرینی


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : نوآوري،كارآفريني و توسعه اقتصادي
محل انتشار : دومین کنگره بین المللی مدیریت، اقتصاد، علوم انسانی و توسعه کسب و کار
آدرس وب سایت کنفرانس : icmba.ir
ارسال کننده : حمیدرضا فولادگر
کد IOI مقاله : XYCF-ADGFG
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYCF-ADGFG

مقالات مشابه
  1. بررسی تاثیر پارک های علم و فناوری با نگاهی به جامعه
  2. نقش اقليم در معماري ابنیه سنتی و جذب گردشگري شهر يزد
  3. طراحی مجتمع فرهنگی-آموزشی خشت دارالعباده با رویکرد معماری پایدار
  4. بازآفرینی بافت‌های تاریخی با تکیه بر احیاء عوامل و مؤلفه‌های هویت‌فرهنگی
  5. بررسی تأثیر مجموعه های تفریحی فرهنگی بر ارتقا سلامت روانی جوانان
  6. تحلیل فرهنگ ایرانی-اسلامی در شکل گیری طراحی فرهنگی معماری ایران
  7. نقش طراحی مجموعه های فرهنگی در جامعه بر اساس معماری پایدار
  8. بررسی سرمایه های اجتماعی و هویت فرهنگی درصلح وامنیت بین المللی
  9. Probing into Second Language Acquisition and Gender: A Descriptive Study
  10. بررسی نقش ذائقه موسیقایی بر سرمایه فرهنگی
  11. مطالعه ی مقایسه ای سبک زندگی جوانان و عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر آن مطالعه موردی، افراد شرکت کننده در طرح چهره به چهره استان گلستان
  12. میزان گرايش دانش‌آموزان دبيرستاني به هويت قومي در شهرستان خداآفرين وعوامل مرتبط با آن
  13. Applications of Vygotsky s Sociocultural Approach for Teachers Professional Development
  14. Humanizing L2 Instruction: ZPD Progression of L2 Learners’ Writing Development in Transcendence Tasks
  15. بررسی نقش شبکه های مجازی برمولفه های هویت فرهنگی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه
سایر مقالات محل انتشار
  1. مروری بر موانع هوشمند سازی مدارس در ایران
  2. بررسي رابطه ي ميزان عزت نفس با انتخاب رشته ي تحصيلي در بين دو گروه دانشجويان روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه پيام نور اروميه در سالتحصیلی
  3. بررسی تأثیر سیستم مدیریت منابع انسانی بر جهت گیری استراتژیک و عملکرد سازمانی (مطالعه موردی: شرکت ملی حفاری ایران- شعبه کیش)
  4. نقد نظریه‌های سازمان از موضع هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی و انسان‌شناسی (مکتب عقلایی)
  5. نقش تدارکات الکترونیک بر عملکرد زنجیره تامین از طریق ارتباط با شرکاء
  6. بررسي درماندگی مالي و مديريت سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
  7. نقش خلاقیت و نوآوری در ایجاد کسب و کار کارآفرینانه
  8. بررسی رابطه بین تصمیم‌گیری مشارکتی با سلامت روانی معلمان زن مقطع دوره متوسطه دبیرستان‌های دخترانه در شهرستان نقده
  9. اسب تروا هنوز در ميان ماست: راديو جوان و «راهبرد مهار» غربی شدن سبك زندگی جوانان ايرانی
  10. بکارگیری استانداردهای بین المللی راهی به سوی ارتقاء ارتباط موثر با سازمان تجارت جهانی
  11. بررسی نقش مديريت دانش در کسب و کارهاي کوچک و متوسط دانش بنيان
  12. بررسي امکان پذیری بيمه اسلامي (تكافل) به عنوان جایگزین بیمه متعارف درصنعت بیمه ایران
  13. شناسایی عوامل کلیدی در رتبه بندی شرکت های بیمه ای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار
  14. پیش بینی بهره وری نیروی انسانی بر اساس مؤلفه های رفتارمدنی سازمانی در کارکنان مدارس ناحیه2تبریز
  15. تاثیر تولید چابک بر زنجیره تامین