جستجو
تاثیر روش بدیعه پردازی بر تفکر انتقادی دانش آموزان دختر پایه ششم در درس ادبیات
مرجانه حسین جعفرپور 1 زهره سعادتمند 2
چکیده :
مطلعه حاضر با هدف تعیین تاثیر روش بدیعه پردازی بر تفکر انتقادی دانش آموزان دختر پایه ششم در درس ادبیات انجام شد. این مطالعه نیمه آزمایشی بر روی 30 نفر از دانش آموزان دختر پایه ششم در سال 1394 اجرا شد. دانش آموزان به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. آموزش بدیعه پردازی در طول 8 جلسه توسط پژوهشگر به گروه آزمایش داده شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه سنجش تفکر انتقادي ریکتس (2003) بود که قبل و بعد از آموزش اجرا گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS22 و با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام شد. یافته ها نشان داد ميزان تأثير اين آموزش در افزایش تفکر انتقادی این دانش آموزان در مرحله پس آزمون 898/0 بوده است(001/0=p). نتایج این پژوهش نشان داد روش بدیعه پردازی در متغیر تفکر انتقادی پژوهش مؤثر واقع شده است. الگوی بدیعه پردازی نحوه اندیشیدن و تفکر به صورت استعاری را آموزش می دهد. الگوی تفکر استعاری، یادگیرندگان را بر می انگیزد تا ایده ها یا افکار نو و خلاق ارائه دهند.
کلمات کلیدی :
روش بدیعه پردازی
تفکر انتقادی
پایه ششم
زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : علوم تربیتی
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی
آدرس وب سایت کنفرانس : 2mahconf.com
کد IOI مقاله : XYAB-ZBKCZ
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYAB-ZBKCZ
نمایش چکیده انگلیسی
: https://isnac.ir/SA/XYAB-ZBKCZ
مقالات مشابه
- تاثیر آموزش تفکر انتقادی بر یادگیری خود راهبری در ناشنوایان
- بررسی رابطه هوش معنوی مدیران و سلامت روانی کارکنان و رتبه بندی متغیرها با استفاده از تکنیک AHP فازی
- The Effect of Teaching Critical Thinking on Iranian EFL Learners Essay Writing
- تاثیر و اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناخت، بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی
- رابطه ی بین ویژگی های شخصیت و خلاقیت با تفکر انتقادی کارکنان بهداشتی مراکز بهداشتی درمانی شهری وروستایی شهرستان اندیمشک در سال 1394
- بررسی تأثير اجرای بازيهاي آموزشي بر ميزان مهارت خواندن و نوشتن درس فارسي پايه ششم دورهي ابتدايي
- پیش بینی گرایش به اندیشه انتقادی بر اساس صلاحیت راهبری اعضای هیات علمی
- ارتباط هوشمندسازی مدارس با سطح کیفیت تفکر انتقادی دانش آموزان
- مقایسه اثربخشی انگیزه پیشرفت وپیشرفت تحصیلی برهوش هیجانی و نگرش نسبت به مدرسه (مطالعه موردی: دانش اموزان دختر وپسر پایه ششم ابتدایی)
- تاثیر آموزش راهبردهای اثربخش مدیریت کلاس بر خودکارآمدی تحصیلی و هوش هیجانی دانش آموزان
- On the Relationship between Critical Thinking and Language Learning Strategies
- بررسی رابطه دینداری و هوش معنوی با بهره وری نیروی انسانی در بین مدیران مدارس متوسطه شهرستان زرند سال تحصیلی 1394
- تاثیر روش بدیعه پردازی بر تفکر انتقادی دانش آموزان دختر پایه ششم در درس ادبیات
- بررسی اثربخشی آموزش برنامه موفقیت تحصیلی بر مهارتهای تفکر انتقادی و روابط انسانی دانش آموزان متوسطه شهرستان بوشهر
- سنجش و مقایسه مهار تهای یادگیری خودراهبر دانش آموزان پایه ششم ابتدایی
سایر مقالات ارائه دهنده
سایر مقالات محل انتشار
- نقش توسعه پايدار در محيطهاي روستايي حوزه کلانشهرتهران
- اثربخشی آموزش ایمن¬سازی روانی در مقابل استرس بر استرس شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر شیراز
- بررسی اثر پذیری نگرش دانشجویان نسبت به درس زبان انگلیسی عمومی پس از اجرای طرح تعالی درکلاس
- Glossing Practices and Their Impacts on Second Language Vocabulary Learning among Iranian Pre-University Students
- بررسی تأثیر مالکیت نهادی و درصد مدیران غیرموظف بر رابطه بین بیش اعتمادی مدیران و مدیریت سود
- زنان و دختران جهان اسلام ازمنظر آيات قرآن و احاديث پيامبر اسلام (ص)
- بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده و مقابله با شرایط پراسترس
- مقایسه ابراز هیجان و افسردگی در کودکان دارای مادران شاغل و غیرشاغل از طریق تست خانه و درخت و آدم
- مقایسه ابراز هیجان و افسردگی در کودکان دارای مادران شاغل و غیرشاغل از طریق تست ترسیم خانواده
- مقایسه ابراز هیجان در کودکان دارای مادران شاغل و غیرشاغل از طریق تست ترسیم خانواده و تست خانه و درخت و آدم
- ژئوپولیتیک ارتباطات در رسانه های نوین و نقش آن در امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران
- تحلیل کیفی مصاحبه های روایتی زنان سرپرست خانوار از تمایل به ازدواج مجدد و موانع آن (شهر گناباد)
- برنامه درسی پنهان
- تاثیر روش بدیعه پردازی بر تفکر انتقادی دانش آموزان دختر پایه ششم در درس ادبیات
- : بررسي رابطه هوش عاطفي با سازگاري دختران مدرسه راهنمايي سمیه شهرستان کنگاوردر سال 91-90