بررسی رابطه بین کارکردهای سبک تفکر با سن، جنسیت و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور

سیده فروغ سیدین ناوان1 دکتر مهدی شریعتمداری2

چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین جنسیت و سن دانشجویان و کارکردهای سبک‌های تفکر آنان با انگیزش پیشرفت تحصیلی میان دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور واحد رشت بوده است. روش پژوهش از نظر هدف كاربردي و از نظر گردآوري داده ها توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل كليه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور واحد رشت در سال تحصیلی 93-92 در حدود 7000 نفر می باشند بود که با مراجعه به جدول مورگان تعداد 365 نمونه با استفاده از روش نمونه‌گيری طبقه ای تصادفی ساده انتخاب شد. که از این بین 55 درصد زن و 45 درصد مرد بودن. ﺑﺮايﺳﻨﺠﺶکارکردهای سبکهای تفکر از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد سبک تفکر استرنبرگ و برای سنجش انگیزش پیشرفت تحصیلی از پرسشنامه استاندارد انگیزش پیشرفت هرمنش ویرایش شده استفاده شد. روایی پرسشنامه از طریق روایی صوری و محتوایی و پایایی آنها با اجرای آزمایشی پرسشنامه در نمونه ای با حجم 30 نفر از طریق آلفای کرونباخ برای پرسشنامه کارکردهای سبک تفکر قانونگذار برابر با 0.822 ،کارکردهای سبک تفکر اجرایی برابر با 0.890 ، کارکردهای سبک تفکر قضاوتگر برابر با 0.792 ،و برای پرسشنامه انگیزش پیشرفت 0.86برآورد گردید. برای تجزيه و تحليل داده ها در آمار استنباطی از آزمون کلموگروف اسمیرنف، آزمون ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیره گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داده است که در دانشجویان دختر، رابطه تفکر قانونگذار و انگیزه پیشرفت بیشتر و رابطه تفکر قضاوتگر و انگیزه پیشرفت کمتربود. و در دانشجویان پسر، رابطه تفکر اجرایی و انگیزه پیشرفت بیشتر و رابطه تفکر قانونگذار و انگیزه پیشرفت کمتر بود، همچنین؛ در دانشجویان سنین 18 الی 23 سال، رابطه تفکر قانونگذار و انگیزه پیشرفت بیشتر و رابطه تفکر قضاوتگر و انگیزه پیشرفت کمتر بود. در دانشجویان سنین 23 الی 28 سال، رابطه تفکر اجرایی و انگیزه پیشرفت بیشتر و رابطه تفکر قضاوتگر و انگیزه پیشرفت کمتربود. در دانشجویان سنین 28 الی 33سال، رابطه تفکر قضاوتگر و انگیزه پیشرفت بیشتر و رابطه تفکر قانونگذار و انگیزه پیشرفت کمتر بود. در دانشجویان سنین 33سال به بالا، رابطه تفکر قانونگذار و انگیزه پیشرفت بیشتر و رابطه تفکر قضاوتگر و انگیزه پیشرفت کمتربود.
کلمات کلیدی : جنسیت، سن، سبکهای تفکر، انگیزش پیشرفت تحصیلی


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : برنامه ریزی درسی و آموزشی
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی
آدرس وب سایت کنفرانس : 2mahconf.com
ارسال کننده : سیده فروغ سیدین ناوان
کد IOI مقاله : XYAB-ZCZZF
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYAB-ZCZZF

مقالات مشابه
  1. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  2. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  3. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  4. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  5. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
  6. گردشگری پایدار دراستان ایلام و ارتباط آن با معماری
  7. ارزیابی نقش شورای اسلامی شهر تهران بر ارتقای عملکرد مدیریت شهری
  8. شبیه‌سازی تأثیر مانع بر حرکت و دبی جریان غلیظ با استفاده از Flow-3D
  9. بررسی طـرح پیشنهـادی جلوگیری از افزایـش تـرک در کوله سازه پل قدیمی محمدحسن خان قاجار شهرستان بابل
  10. خلوت و تعامل اجتماعی در مجوعه های مسکونی شهرهای جدید(نمونه موردی: فاز دو شهر جدید پرند)
  11. بررسی و ارزیابی حمل و نقل شهری بر توسعه پایدار شهری
  12. طراحی هتل 4 ستاره بارویکرد انرژی های نو و معماری پایدار
  13. The process of designing an adaptable façade for an office building in Tehran, using diva simulation tool
  14. بررسی تاثیرات اکوتوریسم بر توسعه پایدار روستایی
  15. بررسی و ارزیابی برنامه راهبردی و اجرایی توسعه صنعت اقتصادی و گردشگری در (شهرستان ساری)
سایر مقالات محل انتشار
  1. نقش توسعه پايدار در محيطهاي روستايي حوزه کلانشهرتهران
  2. اثربخشی آموزش ایمن¬سازی روانی در مقابل استرس بر استرس شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر شیراز
  3. بررسی اثر پذیری نگرش دانشجویان نسبت به درس زبان انگلیسی عمومی پس از اجرای طرح تعالی درکلاس
  4. Glossing Practices and Their Impacts on Second Language Vocabulary Learning among Iranian Pre-University Students
  5. بررسی تأثیر مالکیت نهادی و درصد مدیران غیرموظف بر رابطه بین بیش اعتمادی مدیران و مدیریت سود
  6. زنان و دختران جهان اسلام ازمنظر آيات قرآن و احاديث پيامبر اسلام (ص)
  7. بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده و مقابله با شرایط پراسترس
  8. مقایسه ابراز هیجان و افسردگی در کودکان دارای مادران شاغل و غیرشاغل از طریق تست خانه و درخت و آدم
  9. مقایسه ابراز هیجان و افسردگی در کودکان دارای مادران شاغل و غیرشاغل از طریق تست ترسیم خانواده
  10. مقایسه ابراز هیجان در کودکان دارای مادران شاغل و غیرشاغل از طریق تست ترسیم خانواده و تست خانه و درخت و آدم
  11. ژئوپولیتیک ارتباطات در رسانه های نوین و نقش آن در امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران
  12. تحلیل کیفی مصاحبه های روایتی زنان سرپرست خانوار از تمایل به ازدواج مجدد و موانع آن (شهر گناباد)
  13. برنامه درسی پنهان
  14. تاثیر روش بدیعه پردازی بر تفکر انتقادی دانش آموزان دختر پایه ششم در درس ادبیات
  15. : بررسي رابطه هوش عاطفي با سازگاري دختران مدرسه راهنمايي سمیه شهرستان کنگاوردر سال 91-90