جستجو
پیش فرض های موافقان و مخالفان علم بومی
علی حیدری قمی1 امیر هوشنگ ملاحسینی2 حسین محمودی3
چکیده :
در دو دهه گذشته بحث علم بومی و ضرورت بازنگری در علوم انسانی رایج و اتخاذ رویکرد بومی در مواجهه با علوم انسانی محل مناقشه جدی اندیشمندان حوزه علوم انسانی بوده است به نحوی که برخی به شدت با طرد این گفتمان، بومی سازی علم را امری ناممکن و حتی ناشایست شمردند و برخی دیگر با رویکردی متضاد علوم انسانی و اجتماعی رایج را مورد هجمه های سنگین قرار دادند به نحوی که گویا ریشه تمامی ناکامی های ما در شرایط فعلی منبعت از علوم انسانی رایج است و برخی دیگر در این میان راه میانه پیمودند و از علوم اجتماعی دگر واره سخن راندند. بی شک برای درک و فهم بومی شدن علم در اولین گام باید مشخص کنیم چه تعریفی از علم ارائه می کنیم نوع تعریفی که از علم ارائه می نماییم روی تعریف ما از علم بومی و نحوه مواجهه با این رویکرد تاثیر خواهد گذاشت بی شک کسانی که علم را دارای خصلتی جهانی، تخت ،متصلب ،ناب ،یگانه و فارغ از بستر و ارزش می دانند نگاهی بد بینانه به علم بومی داشته و اتخاذ این رویکرد را ناشی از دلالت های ایدئولوژیک و در جهت جایگزینی ایدئولوژی به جای علم می داننددر مقابل کسانی که علوم انسانی کنونی را محصول دستگاه ارزشی و فرهنگی غرب و بیگانه با مبانی ارزشی و فرهنگی ما می دانند در مواجهه با علوم انسانی و اجتماعی امروز موضع دفاعی و تهاجمی گرفته و در برخی از موارد علوم انسانی فعلی را در ادامه روند استعمار و استیلای غرب می دانند در پی بنیان نهادن علوم انسانی متمایز و مبتنی بر مبانی هستی شناسی،معرفت شناسی و روش شناسی محلی و بومی می باشند. ما در این مقاله در پی آنیم با با مرور پیش فرض های موافقان و مخالفان رویکرد بومی به علم، به رویکردی متناسب و متفاوت از این دو دست یابیم چرا که تقابل این دو دیدگاه ناشی از حاکمیت منطق ارسویی ( اصل اینهمانی،امتناع تناقض، و طرد شق ثالث) می باشد در حالی که با اتخاذ رویکرد منطق فازی می توان در موارد مختلف به هریک از این دو رویکرد با توجه به موقعیت، نگاهی متفاوت داشت و ارزیابی مسئولانه تری به عمل آورد .لذا در این مقاله بر دوگانه انگاری بومی / جهانی غلبه نمودیم و عنوان نمودیم که دلایل و استدلال های هر یک از طرفین در جای خود می تواند قابل تامل باشد و و به ما نوعی بصیرت و آگاهی بخشد.
مفاهیم کلیدی: علم ، علوم انسانی، عینیت، بومی گرایی،علم دینی، اسلامی شدن علوم
کلمات کلیدی : مفاهیم کلیدی: علم ، علوم انسانی، عینیت، بومی گرایی،علم دینی، اسلامی شدن علوم
زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : جامعه شناسی
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی
آدرس وب سایت کنفرانس : 2mahconf.com
ارسال کننده : علی حیدری قمی
کد IOI مقاله : XYAB-ZCZDH
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYAB-ZCZDH
مقالات مشابه
- نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
- بکارگیری ادبیات و معماری در حفظ ارتقاء فرهنگی جامعه
- تفاوت جایگاه زنان از دیدگاه علوم انسانی اسلامی وعلوم انسانی غربی
- Methodology on quality of life and resilience role on the perseverance of secondary school students
- بررسی رابطه بین اضطراب ریاضی و رشته تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دوم و سوم دبیرستان های غیر دولتی منطقه 12 تهران
- هوش مصنوعی و تاثیر آن بر پیشگیری انتظامی از جرم
- تبيين نقش واسطه گري تاب آوري در رابطه هوش هيجاني و سازگاري
- Construction and validation of an aptitude test for helping students to choose high school majors
- تفکر افراطی از صدر اسلام تا امروز
- The Efficiency of Meditation and learning methods in students educational progress
- بررسی میزان سرمایه اجتماعی در بین دانش آموزان دختر مقطع متوسطه
- اصول نظارت وکنترل در مدیریت سیستم¬های نظارت و کنترل موادغذایی، آرایشی، بهداشتی و آشامیدنی در جمهوری اسلامی ایران
- در آمدی بر حقوق گردشگری
- پیش فرض های موافقان و مخالفان علم بومی
- روش تحقیق تاریخی در علوم اجتماعی
سایر مقالات ارائه دهنده
سایر مقالات محل انتشار
- نقش توسعه پايدار در محيطهاي روستايي حوزه کلانشهرتهران
- اثربخشی آموزش ایمن¬سازی روانی در مقابل استرس بر استرس شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر شیراز
- بررسی اثر پذیری نگرش دانشجویان نسبت به درس زبان انگلیسی عمومی پس از اجرای طرح تعالی درکلاس
- Glossing Practices and Their Impacts on Second Language Vocabulary Learning among Iranian Pre-University Students
- بررسی تأثیر مالکیت نهادی و درصد مدیران غیرموظف بر رابطه بین بیش اعتمادی مدیران و مدیریت سود
- زنان و دختران جهان اسلام ازمنظر آيات قرآن و احاديث پيامبر اسلام (ص)
- بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده و مقابله با شرایط پراسترس
- مقایسه ابراز هیجان و افسردگی در کودکان دارای مادران شاغل و غیرشاغل از طریق تست خانه و درخت و آدم
- مقایسه ابراز هیجان و افسردگی در کودکان دارای مادران شاغل و غیرشاغل از طریق تست ترسیم خانواده
- مقایسه ابراز هیجان در کودکان دارای مادران شاغل و غیرشاغل از طریق تست ترسیم خانواده و تست خانه و درخت و آدم
- ژئوپولیتیک ارتباطات در رسانه های نوین و نقش آن در امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران
- تحلیل کیفی مصاحبه های روایتی زنان سرپرست خانوار از تمایل به ازدواج مجدد و موانع آن (شهر گناباد)
- برنامه درسی پنهان
- تاثیر روش بدیعه پردازی بر تفکر انتقادی دانش آموزان دختر پایه ششم در درس ادبیات
- : بررسي رابطه هوش عاطفي با سازگاري دختران مدرسه راهنمايي سمیه شهرستان کنگاوردر سال 91-90