جستجو
مسئولیت مدنی مسئولان مدارس نسبت به خسارات ناشی از افعال دانش آموزان
ناصر ایرانی1 محمد موحدی ساوجی2
چکیده :
امروزه خسارات ناشی از عمل دانش¬آموزان، حجم عظیمی را به خود اختصاص داده بگونه¬ای که در برخی از کشورها، قسمتی از حقوق مسئولیت مدنی خود را تحت عنوان «حوادث آموزشی» به طور ویژه به طرق جبران این خسارات می¬پردازد. بطورکلی یکی از مسئولیت¬های خاص، مسئولیت ناشی از عمل غیر است که یکی از اقسام آن، مسئولیت مدنی مسئولان مدارس ناشی از عمل دانش آموز می¬باشد. بر-خلاف حقوق ایران، درحقوق برخی از کشورها ازجمله قانون مدنی فرانسه به مسئولیت مدنی آموزگار ناشی از عمل دانش¬آموز اشاره شده و تحولات زیادی نیز در حقوق فرانسه به وقوع پیوسته است، در حقوق ایران نیز ماده 7 قانون مسئولیت مدنی به مسئولیت اشخاصی که نگهداری و مواظبت از دیگری را قانوناً یا بموجب قرارداد به عهده دارند، اشاره نموده است. هدف از طرح این موضوع تبیین مسئولیت مدنی مسئولان مدارس بوده و اینکه آیا در صورت ورود خسارت به دانش آموزی میتوان مسئولان مدارس را مسئول جبران خسارت دانست یا خیر؟ بنابراین پس از پرداختن به شرح وظایف مسئولان مدرسه و ماهیت رابطه آنان با دولت و اولیای دانش آموز، به مسئولیت مدنی اشخاص مزبور در فقه و حقوق ایران و فرانسه پرداخته شد. با توجه به تحقیق انجام شده، مسئولان مدرسه را درصورتی میتوان مسئول شناخت که مقصر به شمار آیند و در اثر تقصیر آنان خسارتی به دانش آموزان وارد شود. مسئولیت مدنی مسئولان مدارس بسیار وسیع بوده، لیکن در تحقیق حاضر فقط به مسئولیت مسئولان مدارس در خصوص خساراتی که دانش¬آموزی بر دیگری وارد می¬آورد، بسنده می¬شود.
کلمات کلیدی : مسئولیت، مسئولان مدارس، دانش¬آموز، تقصیر، سرپرستی
زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : حقوق بین الملل
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی
آدرس وب سایت کنفرانس : 2mahconf.com
ارسال کننده : ناصر ایرانی
کد IOI مقاله : XYAB-ZCZEH
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYAB-ZCZEH
مقالات مشابه
- سنجش و ارزیابی سنجه های مدیریتی اقتصاد مقاومتی در شهرداری مشهد (نمونه موردی : سازمان پایانه های مسافربری شهرداری مشهد)
- مدرسه امن دخترانه مورد بررسی: (دوره متوسطه خاص دختران)
- بررسی آتریوم در اقلیم گرم و مرطوب و ارائه راهکارهایی جهت بهبود کیفیت آن در کاربری اداری (مطالعه موردی: بانک شانگ های چین)
- بهداشت محیط زیست ازمنظر قرآن وروایات
- بررسی عوامل افزایش حس تعلق به مکان در مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست
- Designing and development practical model for climate change education
- تاثیر هوشمند سازی مدارس بر افزایش کیفیت تدریس معلمان و نگرش دانش آموزان به یادگیری
- اثربخشی آموزش رویکردشناختی رفتاری بر میزان خودکارامدی و منبع کنترل در دانش آموزان دختر
- تأثیر ویژگی های شخصیتی معلمان بر انگیزه پیشرفت در بین دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه یک آموزش و پرورش شیراز سال 94- 93
- تسلیحات کشتارجمعی از دیدگاه اسلام
- اثربخشی آموزش الگوی ارتباط عاطفی پایدار بین معلم و دانشآموزان بر سازگاری اجتماعی دانشآموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه دوم
- اثر¬بخشی¬آموزش¬شناختی-رفتاری¬بر¬خودتنظیمی¬تحصیلی¬دانش¬آموزان¬دختر¬مقطع-متوسطه
- اثر¬بخشی¬آموزش¬شناختی-رفتاری¬بر¬اهمال¬کاری¬تحصیلی¬دانش¬آموزان¬دختر¬مقطع¬متوسطه
- (ارزیابی برنامه های آموزشی مسئولیت پذیری دانش آموزان
- بررسی ارتباط سلامت معنوی و شادکامی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری شیراز
سایر مقالات محل انتشار
- نقش توسعه پايدار در محيطهاي روستايي حوزه کلانشهرتهران
- اثربخشی آموزش ایمن¬سازی روانی در مقابل استرس بر استرس شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر شیراز
- بررسی اثر پذیری نگرش دانشجویان نسبت به درس زبان انگلیسی عمومی پس از اجرای طرح تعالی درکلاس
- Glossing Practices and Their Impacts on Second Language Vocabulary Learning among Iranian Pre-University Students
- بررسی تأثیر مالکیت نهادی و درصد مدیران غیرموظف بر رابطه بین بیش اعتمادی مدیران و مدیریت سود
- زنان و دختران جهان اسلام ازمنظر آيات قرآن و احاديث پيامبر اسلام (ص)
- بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده و مقابله با شرایط پراسترس
- مقایسه ابراز هیجان و افسردگی در کودکان دارای مادران شاغل و غیرشاغل از طریق تست خانه و درخت و آدم
- مقایسه ابراز هیجان و افسردگی در کودکان دارای مادران شاغل و غیرشاغل از طریق تست ترسیم خانواده
- مقایسه ابراز هیجان در کودکان دارای مادران شاغل و غیرشاغل از طریق تست ترسیم خانواده و تست خانه و درخت و آدم
- ژئوپولیتیک ارتباطات در رسانه های نوین و نقش آن در امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران
- تحلیل کیفی مصاحبه های روایتی زنان سرپرست خانوار از تمایل به ازدواج مجدد و موانع آن (شهر گناباد)
- برنامه درسی پنهان
- تاثیر روش بدیعه پردازی بر تفکر انتقادی دانش آموزان دختر پایه ششم در درس ادبیات
- : بررسي رابطه هوش عاطفي با سازگاري دختران مدرسه راهنمايي سمیه شهرستان کنگاوردر سال 91-90