جستجو
بررسی تاثیر لکنت زبان بر یادگیری دانش آموزان دوره ابتدایی
حافظ تره باری1 سعیده قهرمان زاده2
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف کاوش تأثیر لکنت زبان بر یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی است. برای رسیدن به این هدف، از یکی از رویکردهای تحقیق کیفی از نوع روایتپژوهی استفاده شده است. باتوجهبه اینکه روایتپژوهی به تجربه زیستی فرد یا افرادی میپردازد این تحقیق روی دو معلم ابتدایی متمرکز شد. برای گردآوری و تحلیل دادهها در این پژوهش از مصاحبه دوطرفه (گفتگو)، مصاحبه یکطرفه پرسشنامه، داستان، بررسی اسناد مربوطه و مصاحبههای روایتی به کار گرفته شد. بهمنظور افزایش روایی یافتهها از روش چک کردن شرکتکنندگان استفاده شد. در تحلیل روایتها از کدگذاریهای باز و محوری و گزینشی کمک گرفته شده است. تعداد کد های اولیه 11 مورد بوده است که پس از حذف و ادغام به 6 مورد کاهش یافته است و تعداد مقوله ها 4 مورد است که نشان میدهد لکنت زبان میتواند مشایی اولیه (رشد) و مشایی ثانویه (عصبی) داشته باشد ولی عوامل زیادی سبب تشدید و تقویت آن میشود. در نتیجه امکان دارد حوادث زندگی فرد مستعد بهروز لکنت در او خواهند بود که عوامل دیگری باعث کمتر شدن یا تقویت لکنت زبان فرد میشوند.
کلمات کلیدی : لکنت زبان، یادگیری، دانشآموزان ابتدایی
زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : روانشناسی کودک و نوجوان
محل انتشار : اولین همایش ملی علمی دانشجویی روانشناسی
آدرس وب سایت کنفرانس : cpssuma.ir
ارسال کننده : سعیده قهرمان زاده
کد IOI مقاله : XDKA-GZCBB
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XDKA-GZCBB
مقالات مشابه
- (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
- مدرسه امن دخترانه مورد بررسی: (دوره متوسطه خاص دختران)
- اصول طراحی محوطه مهدکودک براساس ارتقاء خلاقیت کودکان
- توسعه ومدیریت منابع انساني در سازمانها
- برسی تفاوت میان معماری مساجد و مسجد_ مدرسه ها با توجه به معماری مسجد_ مدرسه خانم زنجان
- روانشناسی محیطی و بررسی تاثیر بازی بر آموزش و یادگیری کودکان
- تاثیر هوشمند سازی مدارس بر افزایش کیفیت تدریس معلمان و نگرش دانش آموزان به یادگیری
- تأثیر مداخله شناختی – رفتاری بر حافظهی فعال دانش آموزان نارساخوان
- پيش بيني فرآيندهاي شناختي پردازش اطلاعات بر مبناي خودكارآمدي در علوم تجربي در دانش آموزان تيزهوش دبيرستاني
- اثر¬بخشی¬آموزش¬شناختی-رفتاری¬بر¬خودتنظیمی¬تحصیلی¬دانش¬آموزان¬دختر¬مقطع-متوسطه
- (ارزیابی برنامه های آموزشی مسئولیت پذیری دانش آموزان
- بررسی میزان تاب اوری،استقلال طلبی وابهام در کودکان وبزرگسالان بیش فعال درشهرستان گنبد کاووس
- تاثیر آموزش تفکر انتقادی بر یادگیری خود راهبری در ناشنوایان
- ارائه مدل یادگیری اثربخش در آموزش از راه دور
- تحلیل جامعه شناختی پدیده خیانت زنان متاهل
سایر مقالات ارائه دهنده
سایر مقالات محل انتشار
- رابطه بین هوش هیجانی و بهداشت روانی
- تاثیر پاندمی کرونا بر اشتیاق به تحصیل دانش آموزان ابتدایی
- مسئولیت نهاد خانواده در امر خطیر فرزند پروری
- رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه با پریشانی روانشناختی در دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران
- تاثیر مشکلات خانوادگی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان
- تعیین رابطه بین سبک زندگی اسلامی و امید به زندگی با رفتارهای پرخطر در نوجوانان دختر بد سرپرست و بیسرپرست مراکز نگهداری تحت حمایت بهزیستی شهر یزد
- نقش پروفایل روانشناختی در پیش بینی میزان رعایت پروتکل های بهداشتی
- بررسی و مقایسه طرحوارههای ناسازگار اولیه در اشخاص مبتلابه درد مزمن و اشخاص سالم
- تبیین ضرورت تربیت جنسی در نظام آموزشی از دوره کودکی و نوجوانی
- مقایسه ویژگیهای شخصیتی و سبک فرزند پروری والدین کودکان تیزهوش و عادی
- پیشبینی انگیزش پیشرفت تحصیلی بر اساس تفکر انتقادی با میانجیگری هوش موفق
- اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر مهارت حل مساله و انعطافپذیری شناختی در بیماران اضطرابی
- خیانت زناشویی: علل، پیامد ها، نظریه و مدل های درمانی
- رابطه سبکهای فرزندپروری ادراک شده و خودانتقادی دانشجویان دانشگاه اصفهان
- تاثیر سلامت روان بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان