مطالعه و تحلیلی بر استراتژی های بازاریابی و فروش مناسب در دوران رکود اقتصادی

پریسا عابدی1

چکیده :
رکود به شرایطی گفته می‌شود که در آن فعالیت‌های اقتصادی جامعه برای مدت‌زمان بیشتر از چند ماه با افت زیادی روبرو شود. رکود بر بخش‌های مختلفی تأثیر می‌گذارد: تولیدات صنعتی، اشتغال‌زایی، ساختمان‌سازی و بورس. رکـود رشد اقتصادی را متوقف می‌کند. معمولاً آمارهایی نظیر تولید ناخالص داخلی در دوران رکـود هرسال نسبت به سال قبل با کاهش چشم‌گیری روبرو خواهد بود. در دورانی که میزان تجارت و هم‌چنین حجم تولید کم می‌شود، شاهد رکود خواهید بود. در این برهه از زمان، اشتغال در وضع نامناسبی به سر می‌برد و نرخ بهره نیز کم می‌شود. هم‌چنین سایر هزینه‌ها نیز کم می‌شود و قیمت فروش اجناس پایین خواهد آمد. از دوره رکود، به عنوان دوره کسادی و بحران نیز یاد می‌شود. این دوره در مقابل دوره رونق قرار دارد. در این دوره حجم تولید و تجارت کاهش می‌یابد، به خصوص در مورد کالاهای بادوام، به طوری که در مورد بعضی از آن‌ها معمولاً حجم تولید به کم‌تر از حجم مصرف نیز می‌رسد. عدم اشتغال در دوره رکود به پایین آمدن قیمت مزرعه‌ها و کارایی بالای نیروی کار منجر می‌شود. نرخ بهره پایین می‌آید مگر در مواردی که ریسک بالا باشد. سایر هزینه‌ها گرایش به کاهش داشته و هماهنگ با قیمت فروش خواهد بود. رکود وضعیتی در اقتصاد است که در آن تقاضا برای کالا و خدمات, کاهش پیدا می کند. چنان چه رکود عمق پیدا کند این امر موجب خواهد شد که تعداد ورشکستگی ها و بیکاری افزایش یابد و شرکت های زیادی با مشکل رو به رو شوند. بحران‌های اقتصادی، در دوره‌ها و جوامع مختلف رخ می‌دهند و منجر به شکل‌گیری رکودهای اقتصادی می‌شوند که می‌تواند آسیب‌های جدی به کسب و کارها وارد کند. کسب و کارهایی که نتوانند در برابر این نوسانات، مقابله کنند و واکنش‌های مناسبی از خود نشان دهند، با مسائلی از قبیل مشکلات بازاریابی در شرایط رکود، فروش در دوران رکود و حفظ رضایت مشتریان مواجه می‌شوند و احتمالا تا مدت زمان زیادی نمی‌تواند در رقابت با دیگر رقبا، موفق عمل کنند. به همین دلیل، در این مقاله به استراتژی‌ها و برنامه هایی که کسب و کارها در جهت حفظ بقای خود و حتی رشد در آینده می‌توانند از آن استفاده کنند، اشاره کرده‌ایم. بنابرین در این مقاله قصد داریم به بیان استراتژی بازاریابی در دوران رکود بپردازیم و به تبع آن به تشریح تعاریفی همچون تعریف رکود، انواع رکود اقتصادی، استراتژی های بازاریابی و فروش و تعاریف مرتبط با شاخص های کسب و کار خواهیم پرداخت، استراتژی بازاریابی در دوران رکود یکی از مسائل مهمی است که در ایران نیز در هر دوره توجه زیادی به آن میشود و شرکتها سعی میکنند با اجرای درست استراتژی بازاریابی در دوران رکود بتوانند کسب و کار خود را از کسادی نجات دهند و مزیت رقابتی خود را حفظ کنند.
کلمات کلیدی : آمیخته بازاریابی، رکود اقتصادی، کالاهای تندمصرفی، استراتژی، بازاریابی و فروش.


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : مدیریت
محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی مونیخ، آلمان
آدرس وب سایت کنفرانس : huconf.com/3rd
ارسال کننده : Seyed Mehdi Hoseini
کد IOI مقاله : XFZH-HHKZF
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XFZH-HHKZF

مقالات مشابه
  1. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  2. بررسی برج های خورشیدی در قالب معماری پایدار
  3. سازه ی مقاوم در مقابل موج انفجار به کمک طبقه نرم کنترل شده و ستون های با عملکرد گهواره ای
  4. مدیریت کاربری اراضی شهری به منظور کاهش خطر‌پذیری زلزله، نمونه موردی شهر کابل
  5. Environmental Architecture: the Role of Sustainable Structure “Comparing the Futuristic Purposes in some Case Studies”
  6. طراحی پل فرهنگ با تکیه بر ارتباط بین معماری قدیم و معاصر دزفول
  7. نقش برنامه ریزی کالبدی شهری در تأمین نیازهای شهروندان
  8. بررسی تونل تاسیسات با آزمایش میز لرزان و شبیه سازی عددی تحت زلزله ورودی
  9. Formulating Environmental Strategies for Socio-economic Development Using Comparative Analysis, SWOT Model and AHP
  10. کاربرد مدیریت استراتژیک منابع انسانی درشرکتهای بزرگ
  11. تجزیه و تحلیل و اثرات توسعه صنعت گردشگری سلامت در استان مازندران
  12. برنامه‌ریزی توریسم شهری با تأکید بر توسعه پایدار با استفاده از مدل SWOT مطالعه موردی: شهر سردشت
  13. نقش توریسم شهری در توسعه استراتژیک شهر اراک
  14. بکارگیری داده کاوی در بهبود فرآیند مدیریت ارتباط با مشتری
  15. ایران و مدیریت امنیت و موقعیت ژئوپلیتیکی و ژئواستراتیژیکی منطقه خلیج فارس
سایر مقالات ارائه دهنده
  1. Speech Enhancement and its Evaluation Criteria
  2. مروری بر مدیریت زنجیره تامین در چارچوب مدیریت پروژه
  3. بررسی مسائل مربوط به سینماتیک مستقیم و دینامیک معکوس
  4. بررسی ربات های صنعتی در صنایع و نقش آنها در بهبود عملکرد کارخانه ها و شرکت ها
  5. تحلیلی بر مکانیک سازه های هوشمند و نقش آن ها در برابر زلزله
  6. تحلیل و بررسی تئوری الاستیسیته ریزقطبی (میکروپلار)
  7. An analysis on the security of cloud processing and preserving the privacy of data storage in it
  8. A study on artificial intelligence techniques and their use in the software development process
  9. An analysis of the factors affecting corruption and the design of a corruption prevention model based on Islamic teachings in Nahj al-Balagha
  10. A study on modeling and behavior of educators in Islamic education from the perspective of Nahj al-Balaghah
  11. Investigation of Functionally Graded Materials (FGM) and a study on their application and properties in different industries
  12. A study on the production and preparation of a new polymer nanocomposite as a light and effective thermal insulation in the industry
  13. بررسی و مطالعه ای بر کلاس های چند پایه و راهکارهای مدیریت بهتر آنها
  14. Knowledge and study on the thermal and mechanical performance of the low consumption wall of the building with composite properties and thermal insulation materials
  15. شناخت و تحلیلی بر راهکارهای افزایش انگیزه معلمان و بررسی تاثیر آن بر افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
سایر مقالات محل انتشار
  1. مروری سیستماتیک بر مطالعات حوزه اعتماد بین فردی و بهبود کیفیت زندگی
  2. بررسي اثربخشی برنامه‌ی درمانی توان‌بخشی شناختی _ حرکتی بروی حافظه فعال و سرعت پردازش کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی-نقص توجه شهر اصفهان
  3. بررسی نقش بیمه گری هوشمند و فن¬آوری های نوین در صنعت بیمه
  4. مدیریت ریسک در صنعت بیمه
  5. مروری بر فناوری های حسابداری ابری در سیستم های اطلاعات حسابداری و امنیت اطلاعات
  6. بررسی هوش مصنوعی درصنعت بیمه
  7. بررسی مدیریت دانش و مدل سازی راهبردی برای ایجاد مدل های کسب و کار
  8. Mark.R.Gallon s model indicators test to determine the optimal technology development strategy in Iran s automotive industry
  9. تاثیر ویژگی های موسسه حسابرسی بر تاخیر در ارائه گزارش حسابرس
  10. دیدگاه‌های سرمایه‌گذاری مسئولیت‌پذیر اجتماعی با توجه به طبقه‌بندی سرمایه‌گذاران
  11. آزمون اثرگذاری مسئولیت پذیری اجتماعی از طریق نقش تعدیل گر متغیرهای حاکمیت شرکتی بر شاخص مدیریت سود تعدیل شده جونز برای شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
  12. مقایسه حل تعارض والدین دارای کودکان کم توان ذهنی و سالم
  13. بررسی رابطه توانمند‌سازی نیروی انسانی با عملکرد کارکنان
  14. آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان
  15. روانشناسی سلامت در افراد