شناسایی بهاي تمام شده خدمات برمبناي ABC ومقایسه آن با بهای تمام شده سنتی درشرکت شهرکهای صنعتی ایران(مطالعه موردی شرکت شهرکهای صنعتی هرمزگان)

حسین ميجاني1 احمد خدامي پور2

چکیده :
در اﻳﻦ تحقيق از ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻳﺎﺑﻲ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎي ﻓﻌﺎﻟﻴـﺖ(ABC) ﺑـﺮاي ﻣﺤﺎﺳـﺒﻪ ﺑﻬـﺎي ﺗﻤـﺎم ﺷـﺪه ﺧﺪﻣﺎت و اراﺋﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺟﻬﺖ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮي در ﺷـﺮﻛﺖ ﺷـﻬﺮكﻫـﺎي ﺻـﻨﻌﺘﻲ اﺳـﺘﺎن هرمزگان اﺳﺘﻔﺎده اﺳﺖ ﺷﺪه. ﻋﻼوه ﺑﺮ آن ﺳﻌﻲ ﺑﺮ آن ﺑﻮده اﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﺎ ﭘﻴـﺎده ﺳـﺎزي این ﺳـﺎﻣﺎﻧﻪ در ﺷـﺮﻛﺖ ﻣﺬﻛﻮر ﺿﺮورت ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺑﻬﺎي ﺗﻤﺎم ﺷﺪه ﺧﺪﻣﺎت ﺑﻪ روش روﻳﻜﺮد ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻲ ﺑﺮرﺳﻲ ﺷـﻮد ﺗـﺎ ﻋﻠﻴـﺮﻏﻢ ، ﭘﻴﭽﻴﺪﮔﻲهای اﻳﻦ روش ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎي ﺧﺪﻣﺎت ﺑﻪ ﻧﺤﻮ دﻗﻴﻖ ﺗﺮ اراﺋﻪ ﺷﻮد. از اﻫﺪاف اﺳﺎﺳﻲ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺗﻬﻴﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﺻﺤﻴﺢ، ﻣﺮﺑﻮط و ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ ﺑﻬﺎي ﺗﻤـﺎم ﺷـﺪه ﺧـﺪﻣﺎت ﻃﻲ دوره ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ و ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻣﺒﻨﺎﻫﺎي ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮاي ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺑﻬﺎي ﺗﻤﺎم ﺷﺪه ﺧﺪﻣﺎت ﻃـﻲ دوره و اراﺋﻪ راﻫﻜﺎرﻫﺎي ﻣﻨﺎﺳﺐ در ﻣﻮرد اﺳﺘﻘﺮار ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ABC در ﺷﺮﻛﺖ شهرکﻫﺎي ﺻﻨﻌﺘﻲ اﺳﺘﺎن هرمزگان از دﻳﮕﺮ اﻫﺪاف اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻮده اﺳﺖ . ﺑﺮ اﻳﻦ اﺳﺎس اﺑﺘﺪا ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﻣﻮﺟﻮد در ﺷﺮﻛﺖ ﺷﻬﺮك ﻫـﺎي ﺻﻨﻌﺘﻲ اﺳﺘﺎن هرمزگان ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ و در اداﻣـﻪ ﺳـﺎﻣﺎﻧﻪ ABC ﭘﻴﺸـﻨﻬﺎدي ﻃﺮاﺣـﻲ ﺷﺪه اﺳﺖ. در اﻳﻦ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﺑﺮاي ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺑﻬﺎي ﺗﻤﺎم ﺷﺪه ﺧﺪﻣﺎت ﻃـﻲ دوره، ﻫﺰﻳﻨـﻪ ﻫـﺎي دواﻳـﺮ ﺑـﺮ ﺣﺴﺐ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ، ﺟﻤﻊ آوري ﺷﺪه اﺳﺖ. در اﻳﻦ دواﻳﺮ ﺟﻬﺖ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ و ﺗﺸـﺨﻴﺺ ﻓﻌﺎﻟﻴـﺖ ﻫـﺎ از روش ﻣﺸﺎﻫﺪه، ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ و ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎ و ﺑﺮاي ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻣﺤﺮك ﻫﺰﻳﻨـﻪ ﻫـﺎي ﻣﻨﺎﺳـﺐ ﺟﻬـﺖ ﺗﺴﻬﻴﻢ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎي ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖها از روشﻫﺎي ﻣﺘﻌـﺪدي از ﺟﻤﻠـﻪ روش ﻣﻨﻄﻘـﻲ، علی ودرصد ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. در اداﻣﻪ ﺑﺮاي ﺳﻬﻮﻟﺖ در ردﻳﺎﺑﻲ و ﺗﺨﺼﻴﺺ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺳـﺮﺑﺎر ﺑـﻪ ﻣﻮﺿـﻮع ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻃﻲ دو ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺎﺗﺮﻳﺲ واﺑﺴﺘﮕﻲ، ﺑﻬﺎي ﺗﻤﺎم ﺷﺪه ﺧﺪﻣﺎت ﻃﻲ دوره ﺗﻌﻴـﻴن ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﻬﺎي تمام خدمات ﻃﻲ دوره ﺑﻪ روش ﺳﻨﺘﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑـﻪ روش ABC ﻧﺸـﺎن ﻣﻲ دﻫﺪ ﺑﺮﺧﻲ ﺧﺪﻣﺎت ﺑـﻪ ﺑﻬـﺎﻳﻲ ﻛﻤﺘـﺮ از ﺑﻬـﺎي ﺗﻤـﺎم ﺷـﺪه روش ﻫﺰﻳﻨـﻪ ﻳـﺎﺑﻲ ﺑﺮﻣﺒﻨـﺎي ﻓﻌﺎﻟﻴـﺖ (Under Costing) و ﺑﺮﺧﻲ دﻳﮕﺮ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺑﻬﺎﻳﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮ از ﺑﻬﺎي ﺗﻤﺎم ﺷﺪه روش ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻳـﺎﺑﻲ ﺑﺮﻣﺒﻨـﺎي ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ (Over Costing) ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪ ه ﻛﻪ در ﻣﺠﻤﻮع ﺧﺪﻣﺎت ﺑﻪ ﺑﻬﺎﻳﻲ ﺑﻴﺸـﺘﺮ از ﺑﻬـﺎي ﺗﻤـﺎم ﺷـﺪه (Over Costing) روش ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻳﺎﺑﻲ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎي ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ محاسبه ﺷﺪه اﺳﺖ. اﻳﻦ اﻧﺤﺮاﻓﺎت از ﺑﻬـﺎي ﺗﻤـﺎم ﺷـﺪه واﻗﻌﻲ (Miss Costing) ﺳﺒﺐ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮي ﻫﺎي ﻧﺎدرﺳﺖ، ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ اﺷـﺘﺒﺎه ﺳـﻮد ﻫـﺮ ﺧـﺪﻣﺖ و درﻧﺘﻴﺠﻪ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ اﺷﺘﺒﺎه ﺑﻬﺎي ﺗﻤـﺎم ﺷـﺪه ﻣﺮاﻛـﺰ ﻓﻌﺎﻟﻴـﺖ و از ﻫﻤـﻪ ﻣﻬﻤﺘـﺮ ﻋـﺪم ﺷﻨﺎﺳـﺎﻳﻲ ﺻـﺤﻴﺢ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎي ﻓﺎﻗﺪ ارزش اﻓﺰوده ﺷﺪه اﺳﺖ.
کلمات کلیدی : ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻳﺎﺑﻲ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎي ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ، بهای ﺗﻤﺎم ﺷﺪه، ﺷﺮﻛﺖ ﺷﻬﺮك ﻫﺎي ﺻﻨﻌﺘﻲاﺳﺘﺎن هرمزگان


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : حسابداری مدیریت و کاهش قیمت بهای تمام‌شده
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری
آدرس وب سایت کنفرانس : 2meaconf.com
ارسال کننده : حسین میجانی
کد IOI مقاله : XYBC-ZKZAE
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYBC-ZKZAE

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات محل انتشار
  1. "چارچوب حسابرسی پیش‌بینی شده" بر اساس الگوي آينده پژوهشي
  2. بررسی رابطه بین مدیریت جریان‌های نقدی و عملکرد مالی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران
  3. تاثیر اجزای صورت جریان وجوه نقد چهاربخشی بر کارایی مدیریت
  4. بررسی تأثیر یگانگی برند بر تمایل به پرداخت اضافه قیمت در برندهای گوشی تلفن همراه
  5. نقش بي بديل ورزش و تربیت بدنی در توانمندسازي كاركنان
  6. نقش بهبود مستمر خلاقیت و نوآوری سازمان در هزاره سوم
  7. تأثیر عوامل محیطی بر عملکرد با بهره¬گیری از استراتژیک¬گرایی و قابلیت¬های بازاریابی در صنعت بانکداری
  8. وقف ، دیدگاهها و راهکارهای ارتقا
  9. شرایط ماهوی ثبت اختراع در نظام حقوقی ایران
  10. مدیریت دانش، رویکردی نوظهور در مدیریت
  11. مدیریت پرتفولیو در بورس تهران با استفاده از خوشه بندی پیش گویانه
  12. بررسی تأثیر هوش هیجانی در انتخاب برند از دید مشتری
  13. تعیین مدل بهینه پیش بینی جریان وجوه نقد آتی با استفاده از الگوریتم ترکیبی بهینه سازی ذرات -شبکه عصبی
  14. بررسی نقش اعتماد سازمانی در بهبود عملکرد و رضایت شغلی کارکنان در شرکت فولاد هرمزگان
  15. بررسی نقش میانجی گرایانه MKIS در رابطه GIS و فرایند تصمیم گیری آمیخته بازاریابی