اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی بر سلامت عمومی دانش آموزان پسر شهر قم

محمد اسماعیل زند1 فائزه عسکری2

چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی مشاوره گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی، بر سلامت عمومی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر قم در سال تحصیلی 1401-1402 صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر قم بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای ، 200 دانش آموز پسر از دو ناحیه 2 و 4 آموزش و پرورش شهر قم انتخاب شدند و به پرسش نامه سلامت عمومی پاسخ دادند. 30 نفر از دانش آموزان پسر بر اساس نقطه برش در ابزار ذکر شده، به دوگروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) در یک طرح آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ-28) بود. تحلیل داده های پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس با کنترل پیش آزمون انجام گردید. جلسات مشاوره گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی به مدت 8 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه و هر هفته یک بار برای گروه آزمایش تشکیل شد. نتایج به دست آمده نشان داد که مشاوره گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی باعث افزایش مولفه های سلامت عمومی (کاهش افسردگی، اضطراب، شکایت بدنی و بدکارکردی اجتماعی) دانش آموزان در گروه آزمایش گردیده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که مشاوره گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی می تواند به عنوان یکی از روش های مؤثر بر سلامت عمومی دانش آموزان مورد استفاده مشاوران و درمانگران قرار گیرد.
کلمات کلیدی : مشاوره گروهی، ذهن آگاهی، سلامت عمومی، دانش آموزان پسر


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : پيـشگيري و ارتـقـاي سلامت در کودکان و نوجوانان
محل انتشار : سومین همایش ملی روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان
آدرس وب سایت کنفرانس : cpcauma3.ir
ارسال کننده : محمد اسماعیل زند
کد IOI مقاله : XHEB-KBZEB
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XHEB-KBZEB

مقالات مشابه
  1. بررسی ارتباط بین ابعاد کیفیت زندگی و شادکامی در معلمان ابتدایی
  2. اثربخشي آموزش نرم افزار ان بك بر بهبود حافظه ي فعال دانش آموزان نارساخوان
  3. نقش آموزش كنترل خشم در مقاوم سازي دانش آموزان در برابر اعتياد و سوء مصرف مواد
  4. اثربخشی بازتوانی شناختی با استفاده از کامپیوتر بر بهبود نقیصه شناختی حافظه کاری در پسران دوره ی ابتدایی با اختلال خواندن
  5. بررسی اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر افزایش خود- کارآمدی تحصیلی، اجتماعی و وهیجانی دانش آموزان دختر
  6. اثر بخشی درمان های شناختی رفتاری بر بهبود سازگاری اجتماعی و کاهش علایم در اختلال کم توجهی و بیش فعالی پسران ناحیه چهار شهر اصفهان
  7. بررسی میزان تاثیر درمان ذهن آگاهی بر بهبود کیفیت زندگی معتادان تحت درمان مراکز نگهدارنده متادون در شهرستان قزوین
  8. رابطه شبکه های مجازی با علائم اضطراب و افسردگی در دانش آموزان دختر دبیرستانی استان اصفهان
  9. Effectiveness of cognitive-behavioral therapy and mindfulness-based cognitive therapy on reduction of distress of patients infected by breast cancer in Martyrs Hospital (AS), Isfahan, Iran
  10. The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy (MBST) and mindfulness-based stress reduction (MBSR) in depression and anxiety symptoms in patients with Parkinson s Najaf Abad city
  11. ذهن و سرطان: اثربخشی مداخلات روانی/آموزشی در بهبود بهزیستی روانشناختی بیماران سرطانی20 تا 40 ساله
  12. The Conceptual Model of Mobile Learning Impact on Knowledge, Attitude, Practice and Public Health
  13. Compare the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy and treatment based on acceptance and commitment therapy on reducing anxiety and depression in women with post-traumatic stress disorder caused by the accident Najaf Abad city of Esfahan
  14. مقایسه پذیرش اجتماعی و سلامت روانی در دانشجویان با و بدون اعتیاد به اینترنت
  15. اثربخشی زوج درمانی هیجان محور بر دلزدگی زناشویی و سلامت روان زوجین مراجعه کننده به مرکز سلامت روان مهرگان شوشتر
سایر مقالات محل انتشار
  1. مقایسه مهارت های ارتباطی و احساس تنهایی در کودکان دارای اختلال سلوک و عادی
  2. بررسی اثر مهارت‌های ارتباطی بر کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی در دانش آموزان دارای مشکل تحصیلی
  3. بررسی تأثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بیش فعالی، کم توجهی و اضطراب آشکار کودکان با اختلال کم توجهی/بیش فعالی
  4. پیش بینی مهارت های ارتباطی در اختلال طیف اتیسم بر اساس سبک های دلبستگی
  5. آسیب‌پذیری نوجوان به اعتیاد: نقش پیش‌بین حساسیت پردازش حسی و سیستم‌های مغزی رفتاری
  6. اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی بر سلامت عمومی دانش آموزان پسر شهر قم
  7. بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر پرخاشگری دانش آموزان : یک مرور نظام مند
  8. فضای مجازی و کودک و نوجوان
  9. بررسی رویکرد شناختی در فرآیند هنردرمانیِ ذنتنگل در ساختار رفتاری استرس زا در دوران پساکرونا
  10. مروری بر رابطه بین سبک های هویت و پذیرش اجتماعی با میزان گرایش به اعتیاد به اینترنت در نوجوانان
  11. اثرات مدرسه و گروه همسالان بر کودک و نوجوانان
  12. رفتارهای پرخطر دانش آموزان با نیازهای ویژه
  13. اثر بخشی تکالیف شناختی حرکتی بر بهبود علائم نارساخوانی دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی پایه چهارم
  14. مرور آموزش فرزندپروری مبتنی بر گوشی های هوشمند: شناسایی و ارزیابی ابزارهای کاربردی
  15. اثربخشی طرحواره درمانی بر تکانشگری و تنظیم هیجان در افراد مبتلا به اختلال مرزی