جستجو
اثربخشی آموزش رابطه والد-فرزندی بر خودکارآمدی و عزت نفس دانشآموزان دختر داری اختلال یادگیری
مهناز اخوان تفتی1 نیلوفر اسمعیلی2
چکیده :
هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش رابطه والد-فرزندی بر خودکارآمدی و عزت نفس دانشآموزان دختر داری اختلال یادگیری بود. روش پژوهش حاضر نیمه تجربي از نوع پيش آزمون- پس آزمون با گروه كنترل بود. جامعه آماري شامل والدین کليه دانشآموزان و فرزندان آنها که دارای اختلال یادگیری در مناطق 1-2 شهر تهران سال 93- 94بودند که به مراکز اختلال یادگیری مراجعه نمودهاند. اعضاي نمونه اين پژوهش 30 نفر بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردیده بودند و با جایگذاری تصادفی در دو گروه آموزش روابط والد فرزند (15 نفر) و گواه (15 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش از مقیاس خودکارآمدی عمومی (GSES) و پرسشنامه¬ی عزت نفس آیزنک استفاده شد. روش آماري مورد استفاده این تحقیق میانگین، انحراف استاندارد، شاپیرو ویلک، کلموگروف– اسمیرنف و مانکوا بودند. نتايج پژوهش نشان داد كه آموزش مبتنی بر رابطه والد – فرزند بر خودکارآمدی و عزت نفس دانشآموزان دختر داری اختلال یادگیری تأثیر مثبت معنادار داشته است و به عبارت دیگر میتوان به منظور افزایش سلامت و خودکارآمدی بیشتر جامعه پژوهش حاضر از آموزش روابط والد-فرزند استفاده نمود.
کلمات کلیدی : آموزش روابط والد فرزند، اختلال یادگیری، خودکارآمدی، عزت نفس
زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : علوم تربیتی
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی
آدرس وب سایت کنفرانس : 2mahconf.com
ارسال کننده : نیلوفر اسمعیلی
کد IOI مقاله : XYAB-ZCZEC
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYAB-ZCZEC
مقالات مشابه
- نمودپذیری هویت مکانی مهاجرین غیربومی در شهرهای نفت خیز بزرگ و کوچک: (نمونه موردی: شهر اهواز و شهر گچساران)
- اثربخشی آموزش رویکردشناختی رفتاری بر میزان خودکارامدی و منبع کنترل در دانش آموزان دختر
- نقش عمل به باورهای دینی و خودکارآمدی معلمان در پیش بینی میزان رضایت شغلی
- پيش بيني فرآيندهاي شناختي پردازش اطلاعات بر مبناي خودكارآمدي در علوم تجربي در دانش آموزان تيزهوش دبيرستاني
- The Effect Of Educating A Metacognition Model On Self- Efficacy And Resilience In High School Students
- مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر آشفتگی روانشناختی و تاب آوری در زنان معلم و خانه دار
- بررسی رابطه بین پذیرش اجتماعی، عزت نفس و صمیمت اجتماعی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان
- اثر بخشي آموزش مهارتهاي ارتباطي بر خودكارآمدي نوجوانان
- بررسی خودکارآمدی، تاب آوری، ترس از ارزیابی منفی، تمرکز و شرایط محیطی نوجوانان تیزهوش و عادی در دبیرستان های شهر رشت
- تعیین رابطه تاب آوری، هوش هیجانی و دلبستگی شغلی رضایت زناشویی در افسران متأهل ناجا اهواز
- بررسی اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر افزایش خود- کارآمدی تحصیلی، اجتماعی و وهیجانی دانش آموزان دختر
- بازتاب اعتقادات مذهبی و عملکرد های دینی در افزایش سلامت روان
- نقش هوش عاطفی و خودکارآمدی عاطفی در بهزیستی روانشناختی دانشجویان
- ذهن و سرطان: اثربخشی مداخلات روانی/آموزشی در بهبود بهزیستی روانشناختی بیماران سرطانی20 تا 40 ساله
- بررسی نقش رابطه بین هوش معنوی وخود کار آمدی کارکنان با فرهنگ سازمانی کارکنان مدارس متوسطه دوم پسرانه ودخترانه ناحیه یک اهواز
سایر مقالات ارائه دهنده
- شناسایی علل اهمال کاری تحصیلی از دیدگاه دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان
- Identifying the Causes of Academic Procrastination from the Perspective of Male Middle School Male Students
- چگونه می آموزیم: شناسایی عوامل کلیدی در فرآیند یادگیری از دیدگاه آموزشیاران گوناگون و آموزندگان آنها
- اثربخشی آموزش رابطه والد-فرزندی بر خودکارآمدی و عزت نفس دانشآموزان دختر داری اختلال یادگیری
سایر مقالات محل انتشار
- نقش توسعه پايدار در محيطهاي روستايي حوزه کلانشهرتهران
- اثربخشی آموزش ایمن¬سازی روانی در مقابل استرس بر استرس شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر شیراز
- بررسی اثر پذیری نگرش دانشجویان نسبت به درس زبان انگلیسی عمومی پس از اجرای طرح تعالی درکلاس
- Glossing Practices and Their Impacts on Second Language Vocabulary Learning among Iranian Pre-University Students
- بررسی تأثیر مالکیت نهادی و درصد مدیران غیرموظف بر رابطه بین بیش اعتمادی مدیران و مدیریت سود
- زنان و دختران جهان اسلام ازمنظر آيات قرآن و احاديث پيامبر اسلام (ص)
- بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده و مقابله با شرایط پراسترس
- مقایسه ابراز هیجان و افسردگی در کودکان دارای مادران شاغل و غیرشاغل از طریق تست خانه و درخت و آدم
- مقایسه ابراز هیجان و افسردگی در کودکان دارای مادران شاغل و غیرشاغل از طریق تست ترسیم خانواده
- مقایسه ابراز هیجان در کودکان دارای مادران شاغل و غیرشاغل از طریق تست ترسیم خانواده و تست خانه و درخت و آدم
- ژئوپولیتیک ارتباطات در رسانه های نوین و نقش آن در امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران
- تحلیل کیفی مصاحبه های روایتی زنان سرپرست خانوار از تمایل به ازدواج مجدد و موانع آن (شهر گناباد)
- برنامه درسی پنهان
- تاثیر روش بدیعه پردازی بر تفکر انتقادی دانش آموزان دختر پایه ششم در درس ادبیات
- : بررسي رابطه هوش عاطفي با سازگاري دختران مدرسه راهنمايي سمیه شهرستان کنگاوردر سال 91-90