اثربخشی آموزش رابطه والد-فرزندی بر خودکارآمدی و عزت نفس دانش‌آموزان دختر داری اختلال یادگیری

مهناز اخوان تفتی1 نیلوفر اسمعیلی2

چکیده :
هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش رابطه والد-فرزندی بر خودکارآمدی و عزت نفس دانش‌آموزان دختر داری اختلال یادگیری بود. روش پژوهش حاضر نیمه تجربي از نوع پيش آزمون- پس آزمون با گروه كنترل بود. جامعه آماري شامل والدین کليه دانش‌آموزان و فرزندان آنها که دارای اختلال یادگیری در مناطق 1-2 شهر تهران سال 93- 94بودند که به مراکز اختلال یادگیری مراجعه نموده‌اند. اعضاي نمونه اين پژوهش 30 نفر بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب گردیده بودند و با جایگذاری تصادفی در دو گروه آموزش روابط والد فرزند (15 نفر) و گواه (15 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش از مقیاس خودکارآمدی عمومی (GSES) و پرسشنامه¬ی عزت نفس آیزنک استفاده شد. روش آماري مورد استفاده این تحقیق میانگین، انحراف استاندارد، شاپیرو ویلک، کلموگروف– اسمیرنف و مانکوا بودند. نتايج پژوهش نشان داد كه آموزش مبتنی بر رابطه والد – فرزند بر خودکارآمدی و عزت نفس دانش‌آموزان دختر داری اختلال یادگیری تأثیر مثبت معنادار داشته است و به عبارت دیگر می‌توان به منظور افزایش سلامت و خودکارآمدی بیشتر جامعه پژوهش حاضر از آموزش روابط والد-فرزند استفاده نمود.
کلمات کلیدی : آموزش روابط والد فرزند، اختلال یادگیری، خودکارآمدی، عزت نفس


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : علوم تربیتی
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی
آدرس وب سایت کنفرانس : 2mahconf.com
ارسال کننده : نیلوفر اسمعیلی
کد IOI مقاله : XYAB-ZCZEC
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYAB-ZCZEC

مقالات مشابه
  1. نمودپذیری هویت مکانی مهاجرین غیربومی در شهرهای نفت خیز بزرگ و کوچک: (نمونه موردی: شهر اهواز و شهر گچساران)
  2. اثربخشی آموزش رویکردشناختی رفتاری بر میزان خودکارامدی و منبع کنترل در دانش آموزان دختر
  3. نقش عمل به باورهای دینی و خودکارآمدی معلمان در پیش بینی میزان رضایت شغلی
  4. پيش بيني فرآيندهاي شناختي پردازش اطلاعات بر مبناي خودكارآمدي در علوم تجربي در دانش آموزان تيزهوش دبيرستاني
  5. The Effect Of Educating A Metacognition Model On Self- Efficacy And Resilience In High School Students
  6. مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر آشفتگی روانشناختی و تاب آوری در زنان معلم و خانه دار
  7. بررسی رابطه بین پذیرش اجتماعی، عزت نفس و صمیمت اجتماعی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان
  8. اثر بخشي آموزش مهارتهاي ارتباطي بر خودكارآمدي نوجوانان
  9. بررسی خودکارآمدی، تاب آوری، ترس از ارزیابی منفی، تمرکز و شرایط محیطی نوجوانان تیزهوش و عادی در دبیرستان های شهر رشت
  10. تعیین رابطه تاب آوری، هوش هیجانی و دلبستگی شغلی رضایت زناشویی در افسران متأهل ناجا اهواز
  11. بررسی اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر افزایش خود- کارآمدی تحصیلی، اجتماعی و وهیجانی دانش آموزان دختر
  12. بازتاب اعتقادات مذهبی و عملکرد های دینی در افزایش سلامت روان
  13. نقش هوش عاطفی و خودکارآمدی عاطفی در بهزیستی روانشناختی دانشجویان
  14. ذهن و سرطان: اثربخشی مداخلات روانی/آموزشی در بهبود بهزیستی روانشناختی بیماران سرطانی20 تا 40 ساله
  15. بررسی نقش رابطه بین هوش معنوی وخود کار آمدی کارکنان با فرهنگ سازمانی کارکنان مدارس متوسطه دوم پسرانه ودخترانه ناحیه یک اهواز
سایر مقالات محل انتشار
  1. نقش توسعه پايدار در محيطهاي روستايي حوزه کلانشهرتهران
  2. اثربخشی آموزش ایمن¬سازی روانی در مقابل استرس بر استرس شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر شیراز
  3. بررسی اثر پذیری نگرش دانشجویان نسبت به درس زبان انگلیسی عمومی پس از اجرای طرح تعالی درکلاس
  4. Glossing Practices and Their Impacts on Second Language Vocabulary Learning among Iranian Pre-University Students
  5. بررسی تأثیر مالکیت نهادی و درصد مدیران غیرموظف بر رابطه بین بیش اعتمادی مدیران و مدیریت سود
  6. زنان و دختران جهان اسلام ازمنظر آيات قرآن و احاديث پيامبر اسلام (ص)
  7. بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده و مقابله با شرایط پراسترس
  8. مقایسه ابراز هیجان و افسردگی در کودکان دارای مادران شاغل و غیرشاغل از طریق تست خانه و درخت و آدم
  9. مقایسه ابراز هیجان و افسردگی در کودکان دارای مادران شاغل و غیرشاغل از طریق تست ترسیم خانواده
  10. مقایسه ابراز هیجان در کودکان دارای مادران شاغل و غیرشاغل از طریق تست ترسیم خانواده و تست خانه و درخت و آدم
  11. ژئوپولیتیک ارتباطات در رسانه های نوین و نقش آن در امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران
  12. تحلیل کیفی مصاحبه های روایتی زنان سرپرست خانوار از تمایل به ازدواج مجدد و موانع آن (شهر گناباد)
  13. برنامه درسی پنهان
  14. تاثیر روش بدیعه پردازی بر تفکر انتقادی دانش آموزان دختر پایه ششم در درس ادبیات
  15. : بررسي رابطه هوش عاطفي با سازگاري دختران مدرسه راهنمايي سمیه شهرستان کنگاوردر سال 91-90