جستجو
مقايسه¬ي سازگاري اجتماعي، هيجاني و تحصيلي در دانش¬آموزان نابینا و عادی
عسگر چوبداری1 فاطمه خوشپور2 حمید کارگربرزی3 مهری نصرت آبادی4
چکیده :
هدف اين مطالعه مقايسه ي سازگاري اجتماعي، هيجاني و تحصيلي در دانش¬آموزان نابینا و عادی بود. اين پژوهش يك مطالعه مقايسه¬اي و از نوع مورد- شاهدي است. جامعه آماري اين پژوهش شامل كليه دانش¬آموزان پسر 10 تا 12 ساله نابینا و عادی شهر سیرجان در سال تحصيلي 95-94 مي باشد. آزمودني¬هاي پژوهش شامل 30 دانش آموز پسر 10- 12 ساله نابینا شهر سیرجان بودند كه به روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شدند و 30 نفر از دانش¬آموزان عادي نيز به شيوه همتاسازي (براساس سن، رتبه فرزندي، وضعيت اقتصادي- اجتماعي) انتخاب شدند. براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه سازگاري دانش آموزان نابینا (ناهید پور و همکاران، 1392) استفاده شد. نتايج آزمون T مستقل نشان داد كه بين دو گروه از دانش-آموزان در سازگاري اجتماعی، هیجانی و تحصيلي تفاوت معناداري وجود دارد (05/0p<). بنابراین، مي¬توان نتيجه گرفت كه دانش¬آموزان نابینا نرخ بالاتري از مشكلات سازگاري را دارند كه اغلب در مدرسه ناديده گرفته مي شود.
کلمات کلیدی : سازگاري اجتماعي، هيجاني، تحصيلي، دانش¬آموزان نابینا
زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : علوم تربیتی
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی
آدرس وب سایت کنفرانس : 2mahconf.com
ارسال کننده : عسگر چوبداری
کد IOI مقاله : XYAB-ZCZGG
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYAB-ZCZGG
مقالات مشابه
- اثربخشي آموزش نرم افزار ان بك بر بهبود حافظه ي فعال دانش آموزان نارساخوان
- اثربخشی آموزش الگوی ارتباط عاطفی پایدار بین معلم و دانشآموزان بر سازگاری اجتماعی دانشآموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه دوم
- بررسي علل و عوامل موثر در گرايش دانش آموزان مقطع دبیرستان به اینترنت و راهکارهاي مقابله با آن (مطالعه موردی: دانش آموزان استان کهگیلویه و بویراحمد)
- بررسي رابطه طرحوارههاي ناسارگار اوليه و خودتنظيمي هيجاني با ابعاد درد
- رابطه هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفاشهر
- بررسی رابطه هوش هیجانی، سبک زندگی و سازگاری اجتماعی در دانشجویان
- تعیین رابطه تاب آوری، هوش هیجانی و دلبستگی شغلی رضایت زناشویی در افسران متأهل ناجا اهواز
- اثر بخشی درمان های شناختی رفتاری بر بهبود سازگاری اجتماعی و کاهش علایم در اختلال کم توجهی و بیش فعالی پسران ناحیه چهار شهر اصفهان
- بررسي رابطه خصوصيات فردي معلمان با فرسودگي شغلي آنان در مدارس شهرستان مرند و حومه
- بررسی تاثیر شيوه روش تدریس بارش مغزی بر افزایش خلاقیت در درس علوم دانشآموزان دختر پايه پنجم ابتدایی مدارس شهر سيرجان در سال تحصيلي 94-93
- گرايش دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز به هویت های چند گانه و عوامل موثر بر آن
- میزان گرايش دانشآموزان دبيرستاني به هويت قومي در شهرستان خداآفرين وعوامل مرتبط با آن
- فعالیت¬ها و خود¬افشایی دانش¬آموزان دبیرستان در سایت¬های شبکه¬های اجتماعی
- تاثیر برنامه ی آموزشی ادمارک بر مهارت واژه خوانی دانش آموزان نارساخوان
- بررسی و تحلیل تأثیر دانشگاه پیامنور بر توسعۀ مناطق شهری
سایر مقالات ارائه دهنده
سایر مقالات محل انتشار
- نقش توسعه پايدار در محيطهاي روستايي حوزه کلانشهرتهران
- اثربخشی آموزش ایمن¬سازی روانی در مقابل استرس بر استرس شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر شیراز
- بررسی اثر پذیری نگرش دانشجویان نسبت به درس زبان انگلیسی عمومی پس از اجرای طرح تعالی درکلاس
- Glossing Practices and Their Impacts on Second Language Vocabulary Learning among Iranian Pre-University Students
- بررسی تأثیر مالکیت نهادی و درصد مدیران غیرموظف بر رابطه بین بیش اعتمادی مدیران و مدیریت سود
- زنان و دختران جهان اسلام ازمنظر آيات قرآن و احاديث پيامبر اسلام (ص)
- بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده و مقابله با شرایط پراسترس
- مقایسه ابراز هیجان و افسردگی در کودکان دارای مادران شاغل و غیرشاغل از طریق تست خانه و درخت و آدم
- مقایسه ابراز هیجان و افسردگی در کودکان دارای مادران شاغل و غیرشاغل از طریق تست ترسیم خانواده
- مقایسه ابراز هیجان در کودکان دارای مادران شاغل و غیرشاغل از طریق تست ترسیم خانواده و تست خانه و درخت و آدم
- ژئوپولیتیک ارتباطات در رسانه های نوین و نقش آن در امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران
- تحلیل کیفی مصاحبه های روایتی زنان سرپرست خانوار از تمایل به ازدواج مجدد و موانع آن (شهر گناباد)
- برنامه درسی پنهان
- تاثیر روش بدیعه پردازی بر تفکر انتقادی دانش آموزان دختر پایه ششم در درس ادبیات
- : بررسي رابطه هوش عاطفي با سازگاري دختران مدرسه راهنمايي سمیه شهرستان کنگاوردر سال 91-90