نقش وتاثیر تربیت دینی بر تعلیم و تربیت دانش آموزان

سید سعید موسوی1 سمیرا قدرتی2 سید احسان موسوی3 خدیجه خاکپور خلیل آباد4 علیرضا توکلی5 الهه محدثی6 علی زمانی7

چکیده :
هدف: در این پژوهش تلاش شده راهکارهایی برای دستیابی به تربیت دینی ارائه شود. در تربیت دینی دانش آموزان، دو عامل خانواده و مکتب نقش بسیار برجسته¬تری نسبت به دیگر عوامل دارند و در واقع این دو عامل هستند که شخصیت افراد را شکل می دهند. روش ها: پژوهش حاضر پژوهشی تبیینی از نوع مقطعی است که به صورت پیمایش و با ابزار پرسشنامه انجام گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع راهنمایی شهر سمنان به تعداد 150 نفر بودند. یافته ها: با توجه به نتایج آزمون مدل ساختاری و مقادیر ضریب مسیر و معناداری برای هر یک از ابعاد نشان می دهد تمامی ابعاد موثر در تربیت و انتقال فرهنگ، تمامی عوامل موثر و اثرگذار هستند. عامل معلمین ترببتی با مقدار ضریب مسیر 98 % و معناداری 54/13، موثرترین عامل در تربیت دانش آموزان وانتقال فرهنگ بود. نتیجه گیری: در مدرسه هم این معلم است که نقش برجسته¬تری نسبت به سایر عوامل دارد. با توجه به اینکه سبک تربیت اسلامی و دینی به «شناخت آموزه های دین، تبدیل این شناخت ها به باورهای قلبی و به کار بستن این باورها در رفتارهای فردی و اجتماعی» تعریف شده است، معلم می تواند با تقویت روحیه¬ی حق گرایی و قدرت تفکر و تشخیص حق از باطل در دانش آموزان، الگودهی رفتاری به آنان و انتخاب شیوه¬ی مناسب در بیان آموزه های دینی و پاسخ مناسب به پرسش ها و شبهه¬ها، دانش آموزان را در راستای تربیت دینی هدایت کند.
کلمات کلیدی : سبک تربیت اسلامی، تربیت دینی، انتقال فرهنگ، معلم، نظام آموزشی


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : روانشناسی اجتماعی
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی
آدرس وب سایت کنفرانس : 2mahconf.com
ارسال کننده : سید سعید موسوی
کد IOI مقاله : XYAB-ZCAAB
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYAB-ZCAAB

مقالات مشابه
  1. ضرورت بهره گیری از سیستم مدل سازی اطلاعات ساختمان( BIM ) در آموزش معماری ایران .
  2. بررسی میزان آشنایی معلمان مقطع اول دبیرستان با مؤلفه ارزشیابی و کاربرد آن در تدریس دانش آموزان شهرستان آستانه اشرفیه
  3. تاثیر هوشمند سازی مدارس بر افزایش کیفیت تدریس معلمان و نگرش دانش آموزان به یادگیری
  4. بررسی ارتباط بین ابعاد کیفیت زندگی و شادکامی در معلمان ابتدایی
  5. بررسی رابطه بخشودگی با کمال گرايی معلمان ابتدايی
  6. اصول تربیت دینی از منظر نهج الفصاحه
  7. در جستجوی اثربخشی: بررسی تطبیقی تحلیلی شایستگی‌های اجتماعی در میان معلمان ایران و جهان براساس اسناد بالا دستی
  8. تأثیر ویژگی های شخصیتی معلمان بر انگیزه پیشرفت در بین دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه یک آموزش و پرورش شیراز سال 94- 93
  9. نقش عمل به باورهای دینی و خودکارآمدی معلمان در پیش بینی میزان رضایت شغلی
  10. اثربخشی آموزش الگوی ارتباط عاطفی پایدار بین معلم و دانش‌آموزان بر سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه دوم
  11. آموزش و ضروروت استفاده از تکنولوژی های نوین در کلاس
  12. مدیریت اثر بخش
  13. (روش ها تدریس : تأثیر انواع روش‎های تدریس در مدرسه بر یادگیری جامع‎پذیری دانش‎آموزان )
  14. بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری و اضطرابی در دانش آموزان دختر و پسر دبستانی شهرستان نجف آباد در سال تحصیلی91-90
  15. بررسی اثربخشی سبک رهبری مبتنی بر تفکر ناب بر تحقق اهداف نظام آموزشی از دیدگاه دبیران زن و مرد دوره دبیرستان شهر ماکو
سایر مقالات محل انتشار
  1. نقش توسعه پايدار در محيطهاي روستايي حوزه کلانشهرتهران
  2. اثربخشی آموزش ایمن¬سازی روانی در مقابل استرس بر استرس شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر شیراز
  3. بررسی اثر پذیری نگرش دانشجویان نسبت به درس زبان انگلیسی عمومی پس از اجرای طرح تعالی درکلاس
  4. Glossing Practices and Their Impacts on Second Language Vocabulary Learning among Iranian Pre-University Students
  5. بررسی تأثیر مالکیت نهادی و درصد مدیران غیرموظف بر رابطه بین بیش اعتمادی مدیران و مدیریت سود
  6. زنان و دختران جهان اسلام ازمنظر آيات قرآن و احاديث پيامبر اسلام (ص)
  7. بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده و مقابله با شرایط پراسترس
  8. مقایسه ابراز هیجان و افسردگی در کودکان دارای مادران شاغل و غیرشاغل از طریق تست خانه و درخت و آدم
  9. مقایسه ابراز هیجان و افسردگی در کودکان دارای مادران شاغل و غیرشاغل از طریق تست ترسیم خانواده
  10. مقایسه ابراز هیجان در کودکان دارای مادران شاغل و غیرشاغل از طریق تست ترسیم خانواده و تست خانه و درخت و آدم
  11. ژئوپولیتیک ارتباطات در رسانه های نوین و نقش آن در امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران
  12. تحلیل کیفی مصاحبه های روایتی زنان سرپرست خانوار از تمایل به ازدواج مجدد و موانع آن (شهر گناباد)
  13. برنامه درسی پنهان
  14. تاثیر روش بدیعه پردازی بر تفکر انتقادی دانش آموزان دختر پایه ششم در درس ادبیات
  15. : بررسي رابطه هوش عاطفي با سازگاري دختران مدرسه راهنمايي سمیه شهرستان کنگاوردر سال 91-90