ارائه مدل پیش بینی تعداد مسافران خطوط اتوبوسرانی به روش داده کاوی؛ مطالعه موردی: اتوبوسرانی شیراز

شیوا بنی هاشمی1 سید ابراهیم سجادیان2

چکیده :
ارائه خدمات کارآمد اتوبوسرانی در گرو برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح آن می‌باشد‌. یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در جهت برنامه‌ریزی صحیح خدمات اتوبوسرانی‌، آکاهی از میزان تقاضای سفر با این خدمات است. از عمده‌ترین چالش‌های پیش‌روی تعیین تعداد مسافران‌، شناخت وضعیت آتی تقاضا با توجه به ساختار و شرایط فعلی خدمات می‌باشد‌. هدف از این پژوهش‌، یافتن مدلی جهت پیش‌بینی تعداد مسافران خطوط اتوبوسرانی در بازه کوتاه‌مدت و میان‌مدت است‌. به دلیل تعداد زیاد خطوط اتوبوسرانی و گستردگی اطلاعات مربوط به آنها، در این پژوهش، به منظور ساده‌سازی محاسبات از نرم افزار SPSS MODELER و از روش داده‌کاوی و الگوریتم K-means استفاده شده است. در پایان، با توجه به اطلاعات خطوط اتوبوسرانی شهر شیراز، مدل ارائه شده مورد استفاده قرار گرفته و به منظور ارزیابی میزان دقت مدل، نتایج آن با آمار کارت‌بلیت که آمار واقعی تعداد مسافران می‌باشد، مورد مقایسه قرار می‌گیرد. مطابق نتایج حاصل شده، در مجموع مدل ارائه شده توانسته است نتایج قابل قبولی را در جهت پیش‌بینی تعداد مسافران خطوط اتوبوسرانی شهر شیراز ارائه نماید
کلمات کلیدی : داده کاوی، الگوریتم k-means، مدل پیش‌بینی، خدمات اتوبوسرانی


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : سيستم هاي حمل و نقلي : پايداري حمل و نقل در شهرها
محل انتشار : چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در علوم و مهندسی - دانشگاه وریج بروکسل
آدرس وب سایت کنفرانس : 4carse.com
ارسال کننده : شيوا بنی هاشمی
کد IOI مقاله : XBHF-EAHEA
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XBHF-EAHEA

مقالات مشابه
  1. بکارگیری داده کاوی در بهبود فرآیند مدیریت ارتباط با مشتری
  2. مقایسه الگوریتم های خوشه بندی k-means و c-means Fuzzy و کاربردهای این الگوریتم
  3. به کارگیری معماری موازی ارباب– برده برای افزایش سرعت الگوریتم داده کاوی فازی – ژنتیکی
  4. امکان سنجی متن کاوی در متون اسلامی
  5. An Algorithmic Approach of Particle Swarm Optimization (PSO) in Consensus Clustering
  6. کاربرد داده کاوی در حفظ امنیت شبکه های کامپیوتری
  7. ارایه یک مدل ترکیبی هوش مصنوعی مبتنی بر شبکه عصبی در سیستم‌های تصمیم‌یار در حوزه داده‌های پزشکی
  8. مدیریت ارتباط با مشتری از تئوری تا عمل
  9. یش¬بینی رفتار مشتریان بانکداری الکترونیک با استفاده از روشهای داده کاوی(مطالعه موردی بانک شهر)
  10. مقایسه داده کاوی متدولوژی CRISP و متدولوژی SEMMA
  11. ارائه روشی نوین جهت بهبود دقت تشخیص نفوذ در شبکه‌ها با استفاده از الگوریتم‌های فازی و تکاملی
  12. داده کاوی و انالیز
  13. ارائه مدل‌ اصلاح‌شده‌ی پیش‌بینی پذیرش تکنولوژی نوین در مدیریت شهر با تاکيد بر شهرهاي ايران
  14. سیستم مبتنی بر دانش براي کلاسبندي متن با استفاده از الگوریتم ID6NB
  15. مروري بر حال و آينده پژوهش در سيستم هاي توصيه گر
سایر مقالات محل انتشار
  1. Discovering Identical Parts with Different PNs in a large scale spare part inventory: A Fuzzy Clustering Approach
  2. تأثیر معماری برجامعه و فرهنگ شهر
  3. بررسی و تعیین حدود آستانه مداخله، معیارهای سمیت در حوادث مواد شیمیایی و پرتوی
  4. سنتز و شناسایی نانو پودر اکسید اسپینلی با فرمول LiMn2O4 با روشهای سل-ژل و هیدروترمال
  5. Evaluation of quality improvement and flow rate reduction of runoff by low impact developments - Best management practices methods (LID-BMPs): A case study in Tehran, Iran
  6. بازشناسی نقش بازآفرینی شهری در روند احیاء فضاهای شهری نمونه موردی بازار قدیمی شهر فسا
  7. Comparison seismic behavior between tall concrete structures with shear walls along with symmetric casement and asymmetric
  8. Comparison seismic behavior between tall concrete structures with shear walls along with casement and without casement subjected to near filed Earthquakes
  9. بررسی موانع لجستیک معکوس با استفاده از AHP فازی
  10. ارزیابی عملکرد شرکت های لجستیکی معکوس بااستفاده از TOPSIS فازی
  11. کاربست علم روانشناسي محیطي در معماري و بازخورد آن در مطالعات انسان و محیط انسان ساخت
  12. بررسی دیوار برشی فولادی کوپله دارای سخت کننده های افقی
  13. بررسی ظرفیت باربری دیوار برشی فولادی کنگره ای 60درجه شیاردار
  14. بررسی تاثیرات انرژی خورشیدی در شکل گیری بافت های شهری با تاکید بر توسعه پایدار و مصرف بهینه انرژی
  15. بررسي خرابي پيش رونده در اتصالات درختي تير به ستون