مدیریت ارتباط با مشتری از تئوری تا عمل

دکتر مهدی جبرائیلی1 محیا کاوه2 عليرضا آل آقا3 دكتر قربان محمد پورقاز4

چکیده :
مديريت ارتباط با مشتري دنياي امروز سرشار از تغييرات و دگرگوني هاست؛ تغيير در فناوري، اطلاعات، سليقه هاي مردم، خواسته هاي مصرف كنندگان و تغيير در بازارهاي جهاني. مهمترين تغييرات ايجاد شده، تغيير در ارزش هاي قابل ارائه به خريداران است كه به عنوان عامل اصلي موفقيت در سازمان هاي فعلي شناخته مي شوند و سازمان هاي پيشرو در هر صنعت موفقيت خود را مديون توانايي در عرضه و ارائه بيشتر به خريداران در مقايسه با رقبايشان مي دانند. مديريت ارتباط با مشتري (CRM) عبارتست از فرآيندهايي كه در شركت ها و سازمان ها به منظور شناسايي ، گسترش، ترغيب و افزايش كيفيت خدمات به مشتري ارائه مي شود. حفظ مشتريان سودآور فعلي و ترغيب مشتريان بالقوه باعث افزايش و ثبات در فروش و سودآوري بلند مدت شركت ها مي شود. اين سيستم همچنين به جذب مشتريان جديد كمك مي نمايد. محيط كسب و كار در دنياي امروز محيطي پويا و رقابتي است و سازمان ها تلاش مي كنند با افزايش نيروي بهره وري ارزش سهام خود را بالا ببرند. مديريت ارتباط با مشتري ابزاري جهت رسيدن به اين هدف است. امروزه بازاريابي به برقراري رابطه اي موثر با مشتري تغيير جهت داده است. طي دو دهه گذشته بسياري از سازمان ها از اين حقيقت آگاه شده اند كه حفظ مشتريان موجود به مراتب كم هزينه تر از جذب مشتريان جديد است. در واقع رضايتمندي مشتريان به يكي از اهداف اصلي سازمان ها تبديل شده است. بنابراين شركت ها همواره بايد ناظر و مراقب تعامل بين خود و مشتريان باشند و با شناخت و درك صحيح از نيازها و ارزش هاي مد نظر مشتريان، كالاها و خدمات با ارزشي را به آنان ارائه كنند تا با جلب رضايتمندي، در آنها نوعي حس وفاداري ايجاد نمايند. بر خلاف تئوري بازاريابي كلاسيك كه هنر آن در جذب مشتريان جديد و تاكيد آن بيشتر بر انجام معاملات متمركز بود تا ايجاد رابطه با ديگران، با افزايش رقابت بين شركت ها در جذب مشتري براي ارائه محصولات و خدمات ، شركت ها علاوه بر آنكه بايد مشتريان جديد را جذب نمايند، حفظ و نگه داري مشتريان قبلي و برقراري رابطه اي مستحكم با ايشان را نيز بايد مورد توجه قرار دهند. بسياري از صاحب نظران علم بازاريابي بر اين باورند كه تنها در صورت تمركز بر منابع و فرصت ها و همچنين ايجاد ارزش براي مشتريان مي توان به مزيت رقابتي پايدار دست يافت و پشتوانه اي محكم براي ادامه حيات سازمان ايجاد نمود. بازاريابي رابطه مند به دنبال برقراري روابط با مشتريان هدف است كه مجددا در آينده از او ( شركت) خريد كنند و ديگران را نيز به به اين كار ترغيب نمايند. بهترين رويكرد جهت حفظ و نگهداري مشتريان اين است كه رضايتمندي فراوان در مشتري ايجاد كرد و آنچه را كه براي او ارزش تلقي مي شود، مورد توجه قرار داد تا در نتيجه وفاداري او نسبت به شركت مستحكم شود. مديريت ارتباط با مشتري نيز در پي ارائه ارزش هاي بيشتر براي مشتري و دستيابي به مزاياي ملموس و غير ملموس ناشي از اين رابطه است.در دنياي كنوني توجه و عمل به اصول بازاريابي رابطه مند و مديريت ارتباط با مشتري به عنوان يك مزيت رقابتي به شمار مي رود.
کلمات کلیدی : تعریف مشتری و ارتباط با مشتری ، انواع مدل های مدیریت ارتباط با مشتری ، ساختار دپارتمانبازاریابی با رویکردCRM ، کارت امتیاز متوازن ،حفظ مشتری و سگمنت بندی ، استراتژی اقیانوس آبی برای فروش ، رضایت مندی و ایجاد وفاداری در مشتری ، راه اندازی باشگاه مشتریان ،مدل های کلاسیک سیستم ارتباط با مشتری ، داده کاوی و ابزار آن، آشنایی با نرم افزار مایکروسافت داینامیک


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : مدیریت
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم اجتماعی
آدرس وب سایت کنفرانس : 2icmsconf.com
ارسال کننده : مهدی جبرائیلی
کد IOI مقاله : XYAZ-ZBBAC
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYAZ-ZBBAC

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات محل انتشار
  1. اثر بخشي قصه و بازي درماني گروهي بر كاهش نشانگان اختلالات رفتاري كودكان دبستاني
  2. Measuring and explaining the underlying factors for implementing knowledge management in Research and Development Centers. Case Study: Research Institute of Petroleum Industry (RIPI)
  3. آنالیزتبلیغات محیطی با بکارگیری تکنیک ردیابی چشم (مطالعه موردی: شرکت بیمه معلم)
  4. بررسی و شناسایی عوامل موثر بر توسعه بازاریابی ورزش بانوان استان اردبیل
  5. بررسی وضعیت امنیت بانکداری الکترونیکی و ارائه الگوی مناسبی برای افزایش آن ( مطالعه موردی: بانک های دولتی شهرستان ارومیه)
  6. اثربخشي گروه درماني شناختي بر سازگاري اجتماعي و خودكارآمدي در زندانيان اردبيل
  7. Investigating The Effect of Brand Community on Customer Centric Model And Its Effect on Brand Trust Which Finally Leads to W.O.M Advertising
  8. Strategic Performance Changes Measurement in a Dynamic Strategy Map
  9. An overview on effect of investment period on performance of investment funds accepted in Tehran stock exchange (2009-2013)
  10. بررسی رابطه بین میزان سرمایه اجتماعی با فرایند تسهیم دانش ضمنی در بین کارکنان مخابرات استان تهران
  11. عوامل موثر بر انتقال دانش در ميان شرکت‌هاي مستقر در پارک علم و فناوري مطالعه موردی : پارک علم و فناوری خليج فارس
  12. نزاریان اصفهان و روابط با سلجوقیان با تکیه بر نقش شاهدژ در پیشگامی فرقه نزاریه در ایران
  13. بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر مهارت‌های ارتباطی کارکنان
  14. رهبری کارآفرینانه و تاثیر کارآفرینی بر یادگیری، خلاقیت و نوآوری در سازمان
  15. برسی تاثیر فناوری اطلاعات و تاثیرات آن بر رشد و توسعه کارآفرینی