جستجو
مدیریت در مدرسه آینده
کوثر عطارنیا1 رزا حسین زاده2
چکیده :
چکیده:
مطالعه سیر تحول مدیریت و نقش آن در زندگی آدمی، بیانگر این واقعیت است که مدیریت از دیرباز در جوامع مختلف وجود داشته است. مدیریت آموزشی را به کار بردن تکنیک ها و روشهای اداره سازمان های تربیتی با در نظر گرفتن هدف ها و سیاست های کلی تعلیم و تربیت تعریف کرده اند. یکی از رشته های مدیریت که بیشتر در جستجوی حل مشکلات و تنگناهای سازمانهای آموزشی است، مدیریت آموزشی است. مدیران اثربخش، پایه های مفهومی قوی تری دارند و از نظر کارکنان مدرسه بین سطح رشد مفهومی مدیران و سبک مدیریت آنان رابطه ای مثبت برقرار است و رهبری و مدیریت یکی از مولفه های اساسی مدارس اثر بخش است. موضوع مدیریت امر تازهای نیست آنچه در سیر تحول مدیریت مورد توجه بوده است و در مدیریت مورد اختلاف است، ماهیت و اصل و موضوع مدیریت نیست، بلکه روش ها و شیوه های مدیریت است که در هر عصری بنابر شرایط و امکانات محیطی و مواریث اجتماعی در آن زمان به کار گرفته شده است. قدیمی ترین کتب و منابعی که از گذشتگان به یادگار مانده، در دو شکل مستقیم یا غیرمستقیم، نشانگر نوعی از مدیریت در دورههای مختلف حیات آدمی بوده است. و ارتباط میان مدیریت کلاس درس و اخلاق ممکن است در مفهوم مدیریت کلاس درس دیده شود. مدیریت در سازمان آموزش و پرورش نقش حیاتی و حساسی در تحقق اهداف تعلیم و تربیت دارد و اگر گفته شود که موفقیت برنامه های آموزش و پرورش به توانمندی های مدیران و نحوه سازماندهی و رهبری آنان بستگی دارد، سخنی به گزافه نخواهد بود. در نتیجه برای داشتن یک مدیریت اثر بخش در مدرسه آینده بایستی به باید ها و نباید های این امر توجه وافری نمود. چرا که برای استفاده از هر چیزی به نحو مطلوب دانش و آگاهی از نحوه کارکرد آن چیز لازم است. و مدیریت مدرسه آینده هم خالی از این قاعده نمی باشد.
کلید واژه: مدیریت˛ مدیریت آموزشی˛ تعلیم و تربیت˛ آموزش˛ مدارس اثربخش. رهبری ، آموزش و پرورش.
کلمات کلیدی : کلید واژه: مدیریت˛ مدیریت آموزشی˛ تعلیم و تربیت˛ آموزش˛ مدارس اثربخش. رهبری ، آموزش و پرورش.
زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : مدریت و رهبری در مدرسه اینده
محل انتشار : دومین همایش ملی مدرسه آینده
آدرس وب سایت کنفرانس : fschuma2.ir
ارسال کننده : رزا حسین زاده
کد IOI مقاله : XDEC-FFHKC
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XDEC-FFHKC
مقالات مشابه
- بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
- Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
- تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
- یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
- بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
- بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
- ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
- معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
- (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
- نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
- تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
- سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
- A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
- علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
- Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات ارائه دهنده
سایر مقالات محل انتشار
- تحلیل سطح خوانایی کتاب جامعه شناسی رشته انسانی پایه دهم به روش های گانینگ فوگ، فلش و پاور
- تفاوت های توانایی ها و نیازهای زبانی دانشجویان رشته های مختلف مهندسی در ایران: یک تحلیل بین رشته ای
- بررسی نیازها و توانایی های زبانی دانشجویان مقطع کارشناسی رشته های علوم انسانی و طبیعی
- ملاحظات جرم شناختی در واکنش حقوقی به کژروی های جنسی دانش آموزانِ نوجوان
- واکاوی صلاحیت های حرفه ای آموزگاران دوره ابتدایی
- کنترل هیجان و ارتقاء کیفیت زندگی كاركنان اداره كل آموزش و پرورش استان اردبيل از طريق راهبردهای مقابله با استرس
- شناسایی و اولویت بندی آسیب های تنوع فرهنگی در مدیریت منابع انسانی (مورد مطالعه: شعب بانک ملت شهر اردبیل)
- فراتحلیل رابطه بین سبک های تفکر با پیشرفت تحصیلی
- پیش بینی خودکنترلی براساس خودنظم جویی هیجانی در دانش آموزان دختر
- شناسایی موانع و محدودیت های اقدام پژوهی از دید معلمان پژوهنده شهرستان سرعین
- آسیب شناسی نظام ارزشیابی توصیفی در رسیدن به اهداف آموزشی با تاکید بر سند تحول بنیادین
- بررسی ویژگی های معلمان اثربخش در مدرسه آینده
- تحلیل محتوای کیفی توصیفی کتاب های زبان انگلیسی دوره متوسطه دوم بر اساس تاثیر بر روند آمادگی برای آموزش سیار
- اولویت بندی پارامترهای تاثیرگذار بر ادراک فضایی معلمان نمونه موردی معلمان مدارس استثنایی شهرستان رشت
- بررسی شاخص مدرسه مطلوب و عوامل تاثیرگذار بر آن از دیدگاه معلمان مدارس استثنایی شهرستان رشت