نقش نشاط اجتماعی و معنویت در محیط کار در پیش بینی اشتیاق شغلی معلمان دوره ابتدایی

کامران مام قادری1 مسعود نجاری2 نوشین پرماسی3 اسعد خضرنژاد4

چکیده :
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی اشتیاق شغلی بر اساس نشاط اجتماعی و معنویت در محیط کار انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان مقطع ابتدایی شهر بوکان در سال 1401-1400 بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 100 نفر به عنوان نمونه مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه های شادکامی اکسفورد (2002)، معنویت در محیط کار میلیمان و همکاران (2003) و اشتیاق شغلی سالانوا و شوفلی (2001) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با استفاده از روشهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام و با نرم‌افزارSPSS نسخه ۲3 صورت گرفت و سطح معناداری آزمون‌ها 05/0 در نظر گرفته شد. یافته ها نشان داد که همبستگی مثبت معنی داری بین نشاط اجتماعی و معنویت در محیط کار معلمان وجود داشت. همچنین همبستگی مثبت معنی داری بین نشاط اجتماعی و معنویت در محیط کار معلمان با اشتیاق شغلی وجود داشت. 7/45 درصد از واریانس اشتیاق شغلی توسط رضایت شغلی و در مجموع 9/55 درصد از واریانس اشتیاق شغلی توسط نشاط اجتماعی و معنویت در محیط کار تبیین شد. با توجه به نتایج پژوهش می توان اظهار کرد که جهت بالا بردن اشتیاق شغلی در محیط های کاری افراد به نقش نشاط اجتماعی و معنویت در محیط کار معلمان نیز توجه شود.
کلمات کلیدی : نشاط اجتماعی، معنویت در محیط کار، اشتیاق شغلی، معلمان


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : روانشناسی
محل انتشار : ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)
آدرس وب سایت کنفرانس : lifeconf.ir
ارسال کننده : کامران مام قادری
کد IOI مقاله : XEFC-HCACE
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEFC-HCACE

مقالات مشابه
  1. Designing and development practical model for climate change education
  2. بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و امکانات آموزشی و امکانات نوین آموزشی در پیشرفت تحصیلی مدارس ابتدایی دخترانه شهرستان شوش دانیال
  3. بررسی میزان آشنایی معلمان مقطع اول دبیرستان با مؤلفه ارزشیابی و کاربرد آن در تدریس دانش آموزان شهرستان آستانه اشرفیه
  4. تاثیر هوشمند سازی مدارس بر افزایش کیفیت تدریس معلمان و نگرش دانش آموزان به یادگیری
  5. بررسی ارتباط بین ابعاد کیفیت زندگی و شادکامی در معلمان ابتدایی
  6. بررسی رابطه بخشودگی با کمال گرايی معلمان ابتدايی
  7. در جستجوی اثربخشی: بررسی تطبیقی تحلیلی شایستگی‌های اجتماعی در میان معلمان ایران و جهان براساس اسناد بالا دستی
  8. تأثیر ویژگی های شخصیتی معلمان بر انگیزه پیشرفت در بین دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه یک آموزش و پرورش شیراز سال 94- 93
  9. نقش عمل به باورهای دینی و خودکارآمدی معلمان در پیش بینی میزان رضایت شغلی
  10. اثربخشی آموزش الگوی ارتباط عاطفی پایدار بین معلم و دانش‌آموزان بر سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه دوم
  11. بررسی میزان اثرات نوروفیدبک درزندگی وکیفیت وشادکامی افراد جامعه درسنین مختلف در شهرستان گرگان و گنبدکاووس درسال1394
  12. بررسي علل و عوامل موثر در گرايش دانش آموزان مقطع دبیرستان به اینترنت و راهکارهاي مقابله با آن (مطالعه موردی: دانش آموزان استان کهگیلویه و بویراحمد)
  13. بررسی رابطه بین دلبستگی شغلی و حمایت اجتماعی با تعارض کار خانواده در دبیران زن متوسطه آموزش و پرورش شهر باوی
  14. بررسی رابطه بین عملکرد شغلی و استرس شغلی در بین دبیران آموزش و پرورش شهر اهواز
  15. ارائه مدل یادگیری اثربخش در آموزش از راه دور
سایر مقالات محل انتشار
  1. تاثیر روان درمانی پویشی کوتاه مدت فشرده (ISTDP) بر کاهش نشانگان روانشناختی در بیماران دچار شخصیت ضد اجتماعی
  2. بررسی اثربخشی تمرین های ورزشی بر عملکرد های شناختی و کارکرد های شناختی و اجرایی افراد عقب مانده ذهنی
  3. اثر پذیری هنردرمانی با تعلیق ذهنی بر مثبت اندیشی در کودکان
  4. همه¬گیرشناسی اقدام به خودکشی، سوء استفاده جسمی، جنسی و عاطفی در کودکان کار سنین 7 تا 12 سال شهر شیراز
  5. مطالعه ی نقش تعدیل گری تیپ شخصیتی دانش آموزان بر رابطه ی آموزش سواد رسانه و تفکر انتقادی – مورد مطالعه دانش آموزان دختر پایه دهم متوسطه ی شهر شهرضا
  6. مداخلات روانشناختی اضطراب و افسردگی برای افراد مبتلا به بیماری های روماتیسمی
  7. روشهای آموزشی گروهی جدید جهت پیشگیری از بروز اختلالات رفتاری در مدرسه
  8. بررسی برخی ویژگی های دانش آموزان تیزهوش به منظور شناسایی بهتر این دانش آموزان
  9. ارزیابی عملکرد راهبران آموزشی از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهرستان اندیمشک بر اساس الگوی جان وایلز و جوزف باندی
  10. بررسی موانع یادگیری دانش آموزان و ارایه راهبردهای آموزشی در کلاس های درس چند پایه شهرستان اندیمشک سال 1400-1399
  11. مقایسه اثربخشی روش تدریس وارونه و مشارکتی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع ششم ابتدایی شهرستان اندیمشک در سال تحصیلی 1400
  12. اثربخشی برنامه آموزش تاب ‏آوري بر نگرش ‏هاي ناکارآمد و مؤلفه‏ های آن در مادران داراي فرزند مبتلا به اوتیسم در شهر بندرعباس
  13. مقایسه شخصیت، دلبستگی و تنهایی در زنان متقاضی طلاق وعادی در شهرستان رشت در سال 1400-1401
  14. بررسی تاثیرات رفتار و حالات روحی معلم بر دانش آموزان
  15. بررسی ارتباط یادگیری ترکیبی با اشتیاق تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان شهرستان خوی