واکاوی راهکارهای مشارکت محوری درسندتحول بنیادین آموزش و پرورش در راستای جهانی شدن

ابراهیم شیخ بهائی1 جهانبخش رحمانی2

چکیده :
هدف از این پژوهش واکاوی راهکارهای مشارکت محوری در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در راستای جهانی شدن بود. با رویکرد تحقیق کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوا (تحلیل متن سند) داده ها و اطلاعات مورد نیاز گردآوری شد. حوزه پژوهش، متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران بود (مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی طی جلسات سالهای 1389 و 1390). به شیوه هدفمند، فصل هفتم سند تحت عنوان هدف های عملیاتی و راهکارها انتخاب و با استفاده از شیوه کدگذاری باز، محوری، و گزینشی مفاهیم مرتبط با مشارکت محوری استخراج و دسته بندی شد. نتایج کدگذاری ها نشان داد که دو راهکار مشارکت محوری در سند تحول بنایدین آموزش و پرورش ایران در راستای جهانی شدن عبارتند از: 1-مدرسه محوری 2-تسهیل اجتماع محوری می باشند. با توجه به نتیجه به دست آمده می توان استدلال کرد که در صورت عملیاتی شدن راهکارهای سند، این دو هدف در نظام تعلیم و تربیت کشور نقش مهمی در جهانی شدن و هم گامی با تحولات جهانی نقش محوری ایفا می نمایند
کلمات کلیدی : آموزش و پرورش ، سند تحول ، جهانی شدن ، مشارکت محوری


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : فلسفه تربیتی و مدرسه آینده
محل انتشار : سومین همایش ملی مدرسه آینده
آدرس وب سایت کنفرانس : fschuma3.ir
ارسال کننده : جهانبخش رحمانی
کد IOI مقاله : XEEF-HEKDD
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEEF-HEKDD

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات محل انتشار
  1. نقش معلم و نظام پرورشی مدارس در تربیت اسلامی دانش آموزان
  2. مدرسه و رسالت آن در تعلیم و تربیت دانش آموزان
  3. نقش معلم و نظام پرورشی مدارس در تربیت اسلامی دانش آموزان
  4. مدرسه و رسالت آن در تعلیم و تربیت دانش آموزان
  5. بررسی نقش امید به آینده و سرمایه اجتماعی در رشد اخلاق حرفه ای معلمان رشته های جامعه شناسی و روان شناسی در دبیرستان های دخترانه شهر اردبیل
  6. بررسی میزان توانمند سازی خانواده در زمینه ی سواد رسانه ای و اطلاعاتی وتاثیر آن بر یادگیری الکترونیکی دانش آموزان دوره ی دوم ابتدایی شهر کامیاران در دوران کرونا
  7. اثرات تدریس مجازی در وضعیت آموزشی و پرورشی دانش آموزان ابتدایی و مدارس آینده
  8. بررسی رابطه بین کیفیت خدمات آموزشی با اشتیاق تحصیلی در بین دانشجویان محقق اردبیلی
  9. بررسی مؤلفه های هویت ملی ، اسلامی و انقلابی در کتاب درسی تاریخ معاصر دوره ی متوسطه دوم رشته های علوم پایه
  10. بررسی تاثیر رضایت از آموزش ضمن خدمت و توانمندسازی شغلی بر هویت حرفه ای معلمان ابتدایی
  11. مروری بر بررسی ابعاد اثر بخش محیط آموزشی بر فرایند یادگیری
  12. تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی به روش ویلیام رومی
  13. بکارگیری اصول یادگیری معکوس در آموزش مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی
  14. بررسی عوامل موثر بر بکارگیریروش های نوین تدریس در مدارس
  15. شناسایی عوامل موثر بر همکاری والدین در فعالیت های مدارس ابتدایی شهرستان اندیمشک در سال تحصیلی 1400-1399