بررسی تاثیر هوش هیجانی و مهارت سیاسی بر رضایت شغلی کارکنان سازمان تامین اجتماعی استان گیلان

مراد رضایی دیزگاه1 هادی مقدم2 سیده فاطمه قانع کوشالشاهی3

چکیده :
مهم ترین هدف هر سازمانی دستیابی به بالاترین سطح بهره وری ممکن و یا بهره وری بهینه است و نیروی انسانی ماهر و کارآمد یکی از مهمترین ابزارها برای رسیدن به هدف های سازمانی است، زیرا نیروی انسانی نقش مهمی در افزایش و کاهش بهره وری سازمان دارد. از این رو سنجش و اندازه گیری رضایت شغلی کارکنان هر سازمان و تعیین عوامل موثر بر رضایت شغلی آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف کلی تحقیق تاثیر هوش هیجانی بر رضایت شغلی از طریق مهارت سیاسی در بیمارستان رسول اکرم تامین اجتماعی استان گیلان می باشد. تحقیق از نظر روش تحقیق توصیفی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات میدانی و ابزر گرد آوری داده پرسشنامه میباشد. در این راستا داده های مورد نیاز برای تحلیل این ادعا، از پرسشنامه مهارت سیاسی فریز(2005) و پرسشنامه هوش هیجانی هادی پور (1393) و رضایت شغلی جونگ و هیون یون(2013) جمع آوری گردیده است. جامعه آماری تحقیق، کارکنان بیمارستان رسول اکرم تامین اجتماعی استان گیلان با تعداد580نفر میباشد، و روش نمونه گیری غیر احتمالی سهمیه ای میباشد که حجم آن از طریق فرمول کوکران، 157 نفر محاسبه گردید. جهت بررسی فرضیات از ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری استفاده شده است و نتایج تحلیل حاکی از آن است که هوش هیجانی بر رضایت شغلی کارکنان بطور مستقیم تاثیر ندارد ولی هوش هیجانی بر مهارت سیاسی کارکنان و همچنین مهارت سیاسی بر رضایت شغلی کارکنان تاثیر دارد و در این میان مهارت سیاسی تاثیر بین هوش هیجانی بر رضایت شغلی را میانجی گری می کند. واژگان کلیدی: هوش هیجانی، مهارت سیاسی، رضایت شغلی
کلمات کلیدی : واژگان کلیدی: هوش هیجانی، مهارت سیاسی، رضایت شغلی


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : مدیریت منابع انسانی و رفتارسازمانی
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری
آدرس وب سایت کنفرانس : 2meaconf.com
ارسال کننده : هادی مقدم
کد IOI مقاله : XYBC-ZHKDF
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYBC-ZHKDF

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات محل انتشار
  1. "چارچوب حسابرسی پیش‌بینی شده" بر اساس الگوي آينده پژوهشي
  2. بررسی رابطه بین مدیریت جریان‌های نقدی و عملکرد مالی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران
  3. تاثیر اجزای صورت جریان وجوه نقد چهاربخشی بر کارایی مدیریت
  4. بررسی تأثیر یگانگی برند بر تمایل به پرداخت اضافه قیمت در برندهای گوشی تلفن همراه
  5. نقش بي بديل ورزش و تربیت بدنی در توانمندسازي كاركنان
  6. نقش بهبود مستمر خلاقیت و نوآوری سازمان در هزاره سوم
  7. تأثیر عوامل محیطی بر عملکرد با بهره¬گیری از استراتژیک¬گرایی و قابلیت¬های بازاریابی در صنعت بانکداری
  8. وقف ، دیدگاهها و راهکارهای ارتقا
  9. شرایط ماهوی ثبت اختراع در نظام حقوقی ایران
  10. مدیریت دانش، رویکردی نوظهور در مدیریت
  11. مدیریت پرتفولیو در بورس تهران با استفاده از خوشه بندی پیش گویانه
  12. بررسی تأثیر هوش هیجانی در انتخاب برند از دید مشتری
  13. تعیین مدل بهینه پیش بینی جریان وجوه نقد آتی با استفاده از الگوریتم ترکیبی بهینه سازی ذرات -شبکه عصبی
  14. بررسی نقش اعتماد سازمانی در بهبود عملکرد و رضایت شغلی کارکنان در شرکت فولاد هرمزگان
  15. بررسی نقش میانجی گرایانه MKIS در رابطه GIS و فرایند تصمیم گیری آمیخته بازاریابی