رابطه ی مدیریت حرفه ای در مدارس و ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و پرورشی

صفیه جانباز لیلی1 حسین نامجو2

چکیده :
در بین نهادهاي اجتماعی، آموزش و پرورش در جامعه نقش مهمی را ایفا می کند و از قدمت زیادي برخوردار است.از بدو آفرینش، انسان به نوعی با تعلیم و تربیت سر و کار داشته است. اما بعدها با پیدایش نظامهاي سیاسی و نهادي به نام دولت، آموزش و پرورش شریان حیاتی جوامع انسانی گردید و حالت رسمی به خود گرفت. در اکثر کشورهاي جهان سرمایه گذاري براي تربیت نیروي انسانی از جمله مسائل مهمی است که همواره ذهن مسئولان و مدیران جوامع را به خود مشغول داشته است. نقش نیروي انسانی در توسعه جامعه به قدري حائز اهمیت و ارزش است که به عقیده برخی ازاقتصاددانان، منابع انسانی متخصص و ماهر بزرگترین دارایی و سرمایه اصلی یک جامعه محسوب می شود. مؤسسات آموزشی در شمار محیط هایی هستند که در دنیا بیشتر مورد توجه مردم قرار می گیرند، این سازمانها که در توسعه ي اقتصادي، اجتماعی و فرهنگی سهم قابل ملاحظه اي دارند، داراي ویژگیهایی هستند که سبک مدیریت آنها را با دیگر مؤسسات متفاوت می سازد. در این راستا، مدیریت در نظام آموزش و پرورش از اهمیت بالایی برخوردار است. به طوري که اگر قرار باشد در نظام آموزش و پرورش تحولی صورت گیرد، این تحول باید از مدیریت نظام آغاز شود، مهم ترين متغير در موفقيت هر مدرسه ای ، مدیریت حرفه اي آن مدرسه است. مديريت حرفه ای مدرسه ، شناخت راه ها و چاه هاي موفقيت مدرسه و برنامه ريزي جهت ايجاد راه ها و فرصت ها ، افزايش عوامل تسهيل كننده و بر طرف كردن چاه ها و مهار، كاهش و يا رفع موانع در این رابطه است. مدیریت حرفه اي ، تاثير چشم گيري بر روي فعاليت ها ونتابج مدرسه دارد . مدیریت حرفه اي ، بهره وري را افزايش مي دهد ، ارتباطات را بهبود مي بخشد ودرجه ريسك را كاهش مي دهد؛ زيرا هنگامي كه مدیریت حرفه اي در مدرسه حاكم است ، خدمات آموزشی و پرورشی به درجه بسیار بالاتری ارتقا پیدا خواهد که موفقيت در مدرسه ناشي از ايجاد و به كارگيري مديرت حرفه ای در مدرسه است. هر چه مدرسه خود را قانون مند تر سازد، به همان ميزان قابليت پيش بيني خود را در محيط افزون تر ساخته است.براي رسيدن به موفقيت ، چاره اي جز قانون مند ساختن مدرسه و ایجاد مدیریت حرفه ای نيست. مقاله ی حاضر با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی، مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای سعی دارد رابطه مدیریت حرفه ای در مدارس و ارتقای کیفیت خدمات آموزشی را بررسی نماید.
کلمات کلیدی : کلید واژه ها: مدیریت، کیفیت آموزشی و پرورشی، مدیریت حرفه ای، توانمندی، مدرسه.


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : مدیریت آموزش
محل انتشار : کنفرانس بین المللی نخبگان مدیریت
آدرس وب سایت کنفرانس : icme.ir
ارسال کننده : صفیه جانباز لیلی
کد IOI مقاله : XYCG-AEZCB
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYCG-AEZCB

مقالات مشابه
  1. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  2. گونه شناسی معماری آرامگاهی ایران در دوران سلجوقی ، ایلخانی اشاره موردی گنبد علویان همدان
  3. بررسي الگوي رفتاری در محيط مدارس مدرن ( نمونه ي موردی: دبيرستان جهان علوم استان اردبیل )
  4. ضرورت بهره گیری از سیستم مدل سازی اطلاعات ساختمان( BIM ) در آموزش معماری ایران .
  5. ارزیابی اقلیمی و معماری مناطق سرد و کوهستانی با رویکرد پایداری(نمونه موردی استان اردبیل)
  6. بررسی تاثیر راهکارهای اقلیمی معماری بومی شهر اراک بر شرایط آسایش اقلیمی مدارس اراک
  7. بررسی میزان تاثیر سایه انداز بر نورروز وارد شده به کلاس
  8. بررسی توسعه پایدار، راهکاری اساسی اما کم تاثیر بر بهبود بحران های زیست محیطی
  9. مدرسه امن دخترانه مورد بررسی: (دوره متوسطه خاص دختران)
  10. مقایسه انواع مختلف دیوار سبز جهت دستیابی به پایداری
  11. بررسی مفهوم توسعه پایدار و چگونگی نمود آن در شهرها
  12. ارزیابی میزان پایداری هنرستان¬های نوساخت بر اساس روش¬های اجرایی و مصالح به کار رفته در ساختمان
  13. بررسی روش های معماری پایداردرخانه های سنتی درشهرتبریز نمونه موردی (خانه شربت اوغلی(کمپانی) )
  14. نقش حیاط و تاثیر ان براقلیم (معماری سنتی ایرانی)
  15. تاثیر پیاده مداری بر کاهش جرم با تاکید بر رویکرد CPTED
سایر مقالات محل انتشار
  1. ارزیابی کیفیت آموزش عالی و ارائه الگوی مناسب ارزشیابی کیفیت در دانشگاه فرهنگیان
  2. بازسازي و نوسازي حسابرسي داخلي
  3. سازمانی برازندۀ آینده : مروری کوتاه بر عارضه یابی، بهبود و توسعه پایدار در سازمان
  4. ارزیابی اثربخشی دوره آموزشی «آموزش مدیران» براساس سطوح کرک پاتریک
  5. ارزیابی عملکرد بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن BSC)) جهت پیاده سازی استراتژی¬های بیمارستان نظام مافی شهرستان شوش
  6. بررسي تأثير روش آموزشي تلفيقي فعال و مبتني بر شك دكارتي در درس ریاضی بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پسر متوسطه دوم شهر بردسكن
  7. نقش توانمندسازی سیستم های پشتیبان تصمیم در استراتژی های تصمیم گیری مدیران بانک ملی استان آذربایجان شرقی
  8. بررسي رابطه ابعاد جو يادگيري سازماني با انتقال و پذيرش برنامه استراتژيك سازمان
  9. ارزيابي ميزان آمادگي پياده سازي سيستم مديريت کيفيت فراگير
  10. اقتصاد سالم بر پایه اخلاق اسلامی
  11. تأثیر مدیریت سود و حاکمیت شرکتی بر چسبندگی هزینه
  12. مقایسه استراتژیهای تصمیم گیری مدیران مدارس متوسطه دوم و ابتدایی شهرستان کرج
  13. تحلیل بازار و طراحی استراتژی های بازاریابی(ویژه معرفی یک مرکز تخصصی پژشکی زنان و زایمان به مشتریان)
  14. تحلیلی بر ویژگی ها و فرصت های دانشگاه کارآفرین و مدیریت کارآفرینی
  15. بررسی تاثیر مدیریت هوش هیجانی بر بهبود روابط کاری درمیان همکاران در سازمان دولتی