جستجو
اثربخشی آموزش رویکردشناختی رفتاری بر میزان خودکارامدی و منبع کنترل در دانش آموزان دختر
فرشته بابایی1 جوادخلعتبری2
چکیده :
در آموزش رویکرد شناختی- رفتاری فرض مهم این است که با تغییر طرز تفکر افراد می¬توان نظام باور آنان را تغییر داد که خود به تغییر رفتار منجر خواهد شد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش رویکرد شناختی- رفتاری بر میزان خودکارآمدی و منبع¬کنترل دانش¬آموزان دختر بود. بدین منظور، طی یک پژوهش آزمایشی و با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل، با استفاده از روش نمونه¬گیری خوشه¬ای تصادفی ابتدا از بین کلیه دبیرستان¬های دخترانه شهر فومن یک دبیرستان به طور تصادفی انتخاب و در مرحله بعد از میان دانش¬آموزان این مدرسه تعداد 174 نفر نمونه اولیه انتخاب شدند، تعداد62 نفر که در پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر نمرات پایین و در پرسشنامه منبع کنترل لونسون نمرات بالا داشتند، به طور تصادفی 30 نفر از میان آنها انتخاب و در دو گروه 15 نفر آزمایشی و 15 نفر کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش 8 جلسه ی 90 دقیقه¬ای آموزش دیدند، در حالیکه گروه کنترل هیچ مداخله¬ای دریافت نکردند. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکوا) نشان داد که آموزش رویکرد شناختی- رفتاری در آزمودنی¬های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بر روی خودکارآمدی و منبع¬کنترل دانش¬آموزان تفاوت معنی¬داری وجود دارد. در نتیجه آموزش رویکرد شناختی- رفتاری موجب افزایش خودکارآمدی و درونی شدن منبع¬کنترل دانش¬آموزان دختر می¬گردد.
کلمات کلیدی :
رویکرد شناختی- رفتاری
خودکارآمدی
منبع¬کنترل
زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : روانشناسی بالینی
محل انتشار : دومین کنفرانس بينالمللی علـوم انسـانـی، روانـشـنــاسـی و علوم اجتمـاعی
آدرس وب سایت کنفرانس : 2hpsconf.com
کد IOI مقاله : XYZD-ZZDFE
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYZD-ZZDFE
مقالات مشابه
- اثربخشی آموزش رویکردشناختی رفتاری بر میزان خودکارامدی و منبع کنترل در دانش آموزان دختر
- نقش عمل به باورهای دینی و خودکارآمدی معلمان در پیش بینی میزان رضایت شغلی
- پيش بيني فرآيندهاي شناختي پردازش اطلاعات بر مبناي خودكارآمدي در علوم تجربي در دانش آموزان تيزهوش دبيرستاني
- The Effect Of Educating A Metacognition Model On Self- Efficacy And Resilience In High School Students
- بررسی رابطه منبع کنترل درونی و بیرونی و ویژگی های شخصیتی در افراد معتاد و غیر معتاد شهر استهبان
- اثر بخشي آموزش مهارتهاي ارتباطي بر خودكارآمدي نوجوانان
- بررسی خودکارآمدی، تاب آوری، ترس از ارزیابی منفی، تمرکز و شرایط محیطی نوجوانان تیزهوش و عادی در دبیرستان های شهر رشت
- تعیین رابطه تاب آوری، هوش هیجانی و دلبستگی شغلی رضایت زناشویی در افسران متأهل ناجا اهواز
- بررسی اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر افزایش خود- کارآمدی تحصیلی، اجتماعی و وهیجانی دانش آموزان دختر
- نقش هوش عاطفی و خودکارآمدی عاطفی در بهزیستی روانشناختی دانشجویان
- بررسی نقش رابطه بین هوش معنوی وخود کار آمدی کارکنان با فرهنگ سازمانی کارکنان مدارس متوسطه دوم پسرانه ودخترانه ناحیه یک اهواز
- بررسی رابطه سبکهای فرزندپروری با خودکارآمدی و خودناتوان سازی دربین مددجویان کمیته امداد امام خمینی در شهرستان ارومیه
- تاثیر سازش یافتگی بر خودکارآمدی اجتماعی و اضطراب اجتماعی دانش آموزان
- مقایسه سبک های عشق ورزی ، خودکارآمدی و رضایت زناشویی در زنان شاغل و غیر شاغل
- مقایسه نوجوانان مهاجر افغانی و بومی در میزان ناامیدی و خودکارآمدی
سایر مقالات ارائه دهنده
سایر مقالات محل انتشار
- بررسی جرم شناختی سوء استفاده جنسی از زنان در محیط کار (با تأکید بر حقوق ایران)
- A comprehensive meta-analysis of effectiveness of therapeutic interventions to improve the symptoms of autism in Iran (2005-2013)
- بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و امکانات آموزشی و امکانات نوین آموزشی در پیشرفت تحصیلی مدارس ابتدایی دخترانه شهرستان شوش دانیال
- « خود » شناسی در رویکردهای مختلف (با تاکید بر رویکردهای روان شناختی و دینی-فلسفی)
- بررسی میزان آشنایی معلمان مقطع اول دبیرستان با مؤلفه ارزشیابی و کاربرد آن در تدریس دانش آموزان شهرستان آستانه اشرفیه
- تاثیر هوشمند سازی مدارس بر افزایش کیفیت تدریس معلمان و نگرش دانش آموزان به یادگیری
- اثربخشی آموزش رویکردشناختی رفتاری بر میزان خودکارامدی و منبع کنترل در دانش آموزان دختر
- بررسی تأثیر رویکردهای مدیریت دولتی¬نوین به تعهد سازمانی در بانک کشاورزی اصفهان
- بررسی ارتباط بین ابعاد کیفیت زندگی و شادکامی در معلمان ابتدایی
- بررسي نظام حقوقی اشغال نظامی از منظر حقوق بينالملل با تاکید بر جنگ عراق علیه ایران
- بررسی رابطه بخشودگی با کمال گرايی معلمان ابتدايی
- اصول تربیت دینی از منظر نهج الفصاحه
- در جستجوی اثربخشی: بررسی تطبیقی تحلیلی شایستگیهای اجتماعی در میان معلمان ایران و جهان براساس اسناد بالا دستی
- The Effect of Emotionally-Focused Therapy (EFT) on marital adjustment of discord couples
- بررسی پیامدهای هیدروپلتیکی بحران آب در منطقه غرب آسیا