بررسی تاثیر سبک های یادگیری و سبک های شناختی در دانشجویان با اثر تعدیل کنندگی مقاطع تحصیلی و جنیّست

زهره خلیل پور1 محمّد تقی اقدسی2 سیّد حجّت زمانی ثانی3

چکیده :
مقدمه: یادگیری، فرایندی مداوم در طول زندگی انسان محسوب می شود. شناسایی عوامل مؤثّر در حصول به یادگیری، یکی از مقوله های مهم و مورد پژوهش محقّقان می باشد و سبک های یادگیری که عادات پردازش اطّلاعات دریافتی افراد می باشند، یکی از عوامل مؤثّر در یادگیری است. روش: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ی سبک های یادگیری و سبک های شناختی در بین دانشجویان دختر و پسر با اثر تعدیل کنندگی مقاطع تحصیلی و جنسیّت بود. بدین منظور 350 نفر از دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده و پرسشنامه ‌های سبک های یادگیری کلب (1985) و سبک های شناختی ویتکین (1971) را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری همبستگی پیرسون، تی مستقل و تحلیل واریانس چند متغیّره بررسی شدند. نتایج: نتایج نشان داد که بین سبک های شناختی و متغیّرهای مربوط به سبک های یادگیری همبستگی معناداری وجود ندارد. همچنین همبستگی معناداری بین سن و سبک های شناختی و متغیّرهای سبک های یادگیری بجز در آزمایشگری فعّال مشاهده نشد. با این حال همبستگی معناداری بین سبک های یادگیری بدست آمد. نتایج بررسی تفاوت‌های گروهی نشان داد که دانشجویان کارشناسی نسبت به دانشجویان کارشناسی ارشد و پسران نسبت به دختران تمایل بیشتری به سمت سبک شناختی وابسته به زمینه دارند. در ادامه تفاوت آماری معناداری بین سطوح تحصیلی و جنسیّت در سبک های یادگیری مشاهده نشد. بحث: مطالعه ی حاضر نشان داد که دانشجویان کارشناسی نسبت به دانشجویان کارشناسی ارشد و پسران نسبت به دختران تمایل بیشتری به سمت سبک شناختی وابسته به زمینه دارند. به نظر می¬رسد سبک و جنسیّت در ارتباط خود با اولویّت ها تعامل دارند و تحقیقات آینده در مورد تفاوت های فردی در سبک باید به بررسی تأثیر جنسیّت بر رفتارهای مرتبط با سبک و رفتار سبک یادگیری و سبک شناختی به عنوان ساختارهای جداگانه پرداخت.
کلمات کلیدی : سبک های یادگیری، سبک های شناختی، جنسیّت، مقاطع تحصیلی


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : رفتار حرکتی
محل انتشار : دومین همایش بین المللی و چهارمین همایش ملی تازه های پژوهش در علوم ورزشی
آدرس وب سایت کنفرانس : umasport2020.ir
ارسال کننده : زهره خلیل پور
کد IOI مقاله : XCGG-EKKFC
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XCGG-EKKFC

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات محل انتشار
  1. نقش ورزشکار، فدراسیون و محیط بر ماندگاري و افزايش عمر قهرماني ورزشكاران تيم هاي ملي ایران
  2. Analysis of the efficiency of a multifunctional flat foot treatment device
  3. مقایسه شدت فعالیت الکتریکی عضلات اندام تحتانی سالمندان با و بدون سابقه افتادن هنگام اجرای تکلیف مجرد تعادل ایستا
  4. بررسی همبستگی بین مهارتهای حرکتی ظریف با عملکرد در خواندن و ریاضی
  5. بررسی تاثیر سبک های شناختی بر میزان یادگیری آشکار و ضمنی در مهارت ادراکی- شناختی
  6. بررسی تاثیر سبک های یادگیری و سبک های شناختی در دانشجویان با اثر تعدیل کنندگی مقاطع تحصیلی و جنیّست
  7. بررسی همبستگی بین مهارتهای حرکتی ظریف با عملکرد در خواندن و ریاضی
  8. بررسی همبستگی بین مهارتهای حرکتی ظریف با عملکرد در خواندن و ریاضی
  9. IDENTIFYING AND PRIORITIZING THE MOST IMPORTANT CUSTOMER ATTRACTION AND RETENTION MARKETING STRATEGIES IN SPORTS VENUES IN TEHRAN IN THE COVID-19 ERA (A QUALITATIVE STUDY)
  10. اثربخشی بار شناختی تکلیف با تاکید بر تغییرپذیری محیط بر کارکردهای اجرایی (بازداری پاسخ و توجه مداوم) کودکان دبستانی 10 تا 12 سال
  11. تاثیر فعالیت های حیاط پویا بر کارکردهای اجرایی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر
  12. The Effectiveness of Physical Activity with a Cognitive-Motor Approach on Response Inhibition of Primary School Children 7 to 8 Years Old
  13. شناسایی عوامل موثر بر گردشگری ورزشی خاطرات در زورخانه های شهر یزد از دیدگاه گردشگران خارجی
  14. Safety assessment of indoor sports venues in Parsabad city
  15. افزایش هورمون رشد، IGF-1 و لاکتات در تمرین پیاده روی همراه با محدودیت جریان خون؛ پاسخ حاد تمرینی