تاثیر فعالیت های حیاط پویا بر کارکردهای اجرایی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر

منیرالسادات آروین1 حسین صمدی2 اعظم السادات آروین3

چکیده :
مقدمه: وجود مشکلات قابل توجه در هماهنگی حرکتی، نوشتن، حرکات ظریف و درشت و وجود نارسایی در ادراک زمان این احتمال را مطرح می¬کند که کودکان کم¬توان ذهنی در کارکردهای اجرایی مشکل داشته باشند. بنابراین توجه به تربیت و آموزش امری مهم محسوب می¬شود. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی تاثیر فعالیت¬های حیاط پویا بر کارکردهای اجرایی کودکان کم¬توان ذهنی آموزش پذیر بود. روش¬: پژوهش از نوع نیمه¬آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون بود. 24 کودک 7 تا 9 ساله کم توان ذهنی از بین مدارس استثنایی ابتدایی شهرستان یزد بصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه مداخله (فعالیت¬های حیاط پویا) و کنترل بر اساس سن و نمره بهره هوشی قرار گرفتند. پیش از شروع پروتکل تمرینی، آزمون وکسلر برای اندازه گیری نمره بهره هوشی کودکان و پرسشنامه عصب روانشناختی کانرز برای ارزیابی کارکردهای اجرایی (توسط والدین) تکمیل شد. گروه تجربی فعالیت¬های حیاط پویا را به مدت 24 جلسه 30 دقیقه¬ای انجام داد. جهت بررسی تأثیر تمرین بر کارکرد اجرایی کودکان از آزمون تی وابسته و جهت مقایسه بین گروهی از تی مستقل با استفاده از spss 23 استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که گروه تجربی پس از انجام فعالیت¬های حیاط پویا عملکرد بهتری را در نمره کارکردهای اجراییِ کل و خرده مقیاس¬های آن نسبت به گروه کنترل دارد (p≤0/05). بحث: در خصوص تبیین تاثیر تمرین فعالیت¬های حیاط پویا بر کارکردهای اجرایی می¬توان عنوان نمود تمرینات جسمانی به علت تنوع با تاثیرگذاری بر ابعاد مختلف عوامل زیرساختی توانایی¬های روانی- حرکتی، در صورت بکارگیری صحیح و مناسب باعث پیشرفت و توسعه مهارت¬های حرکتی کودکان کم¬توان ذهنی می¬شود. برخی مطالعات نیز گزارش کرده¬اند که فعالیت بدنی، اثرات قابل توجهی روی کارکردهای اجرایی داشته و تحریکات ناشی از آن، باعث بهبود عملکرد در تکالیف تصمیم¬گیری از طریق تاثیر بر فرایند حسی- حرکتی پایه می¬گردد. همچنین فعالیت¬ بدنی باعث تغییرات ساختارهای مغزی و پلاستیسیتی نورون¬های مغزی شده و مطابق فرضیه نورونزایی و سیناپتوژنز، غنی سازی محیط از طریق افزایش فرصت یادگیری و فعالیت بدنی، سیناپتوژنز را تسهیل می¬کند. بعلاوه، افزایش کارکرد قشر مغز در راستای فعالیت بدنی می¬تواند تبیینی برای تعامل حرکت و شناخت باشد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج، به معلمان توصیه می¬شود از حیاط پویا به عنوان ابزاری مفید برای غنی¬سازی محیط تمرین به منظور ارتقاء کارکردهای کودکان کم توان ذهنی استفاده کنند.
کلمات کلیدی : حیاط پویا، فعالیت بدنی، کم توان ذهنی، آموزش پذیر، کودکان


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : تربیت بدنی و ورزش در مدارس
محل انتشار : دومین همایش بین المللی و چهارمین همایش ملی تازه های پژوهش در علوم ورزشی
آدرس وب سایت کنفرانس : umasport2020.ir
ارسال کننده : حسین صمدی
کد IOI مقاله : XCGG-EKKFH
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XCGG-EKKFH

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات محل انتشار
  1. نقش ورزشکار، فدراسیون و محیط بر ماندگاري و افزايش عمر قهرماني ورزشكاران تيم هاي ملي ایران
  2. Analysis of the efficiency of a multifunctional flat foot treatment device
  3. مقایسه شدت فعالیت الکتریکی عضلات اندام تحتانی سالمندان با و بدون سابقه افتادن هنگام اجرای تکلیف مجرد تعادل ایستا
  4. بررسی همبستگی بین مهارتهای حرکتی ظریف با عملکرد در خواندن و ریاضی
  5. بررسی تاثیر سبک های شناختی بر میزان یادگیری آشکار و ضمنی در مهارت ادراکی- شناختی
  6. بررسی تاثیر سبک های یادگیری و سبک های شناختی در دانشجویان با اثر تعدیل کنندگی مقاطع تحصیلی و جنیّست
  7. بررسی همبستگی بین مهارتهای حرکتی ظریف با عملکرد در خواندن و ریاضی
  8. بررسی همبستگی بین مهارتهای حرکتی ظریف با عملکرد در خواندن و ریاضی
  9. IDENTIFYING AND PRIORITIZING THE MOST IMPORTANT CUSTOMER ATTRACTION AND RETENTION MARKETING STRATEGIES IN SPORTS VENUES IN TEHRAN IN THE COVID-19 ERA (A QUALITATIVE STUDY)
  10. اثربخشی بار شناختی تکلیف با تاکید بر تغییرپذیری محیط بر کارکردهای اجرایی (بازداری پاسخ و توجه مداوم) کودکان دبستانی 10 تا 12 سال
  11. تاثیر فعالیت های حیاط پویا بر کارکردهای اجرایی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر
  12. The Effectiveness of Physical Activity with a Cognitive-Motor Approach on Response Inhibition of Primary School Children 7 to 8 Years Old
  13. شناسایی عوامل موثر بر گردشگری ورزشی خاطرات در زورخانه های شهر یزد از دیدگاه گردشگران خارجی
  14. Safety assessment of indoor sports venues in Parsabad city
  15. افزایش هورمون رشد، IGF-1 و لاکتات در تمرین پیاده روی همراه با محدودیت جریان خون؛ پاسخ حاد تمرینی