جستجو
تاثیر فعالیت های حیاط پویا بر کارکردهای اجرایی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر
منیرالسادات آروین1 حسین صمدی2 اعظم السادات آروین3
چکیده :
مقدمه: وجود مشکلات قابل توجه در هماهنگی حرکتی، نوشتن، حرکات ظریف و درشت و وجود نارسایی در ادراک زمان این احتمال را مطرح می¬کند که کودکان کم¬توان ذهنی در کارکردهای اجرایی مشکل داشته باشند. بنابراین توجه به تربیت و آموزش امری مهم محسوب می¬شود. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی تاثیر فعالیت¬های حیاط پویا بر کارکردهای اجرایی کودکان کم¬توان ذهنی آموزش پذیر بود.
روش¬: پژوهش از نوع نیمه¬آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون بود. 24 کودک 7 تا 9 ساله کم توان ذهنی از بین مدارس استثنایی ابتدایی شهرستان یزد بصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه مداخله (فعالیت¬های حیاط پویا) و کنترل بر اساس سن و نمره بهره هوشی قرار گرفتند. پیش از شروع پروتکل تمرینی، آزمون وکسلر برای اندازه گیری نمره بهره هوشی کودکان و پرسشنامه عصب روانشناختی کانرز برای ارزیابی کارکردهای اجرایی (توسط والدین) تکمیل شد. گروه تجربی فعالیت¬های حیاط پویا را به مدت 24 جلسه 30 دقیقه¬ای انجام داد. جهت بررسی تأثیر تمرین بر کارکرد اجرایی کودکان از آزمون تی وابسته و جهت مقایسه بین گروهی از تی مستقل با استفاده از spss 23 استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که گروه تجربی پس از انجام فعالیت¬های حیاط پویا عملکرد بهتری را در نمره کارکردهای اجراییِ کل و خرده مقیاس¬های آن نسبت به گروه کنترل دارد (p≤0/05).
بحث: در خصوص تبیین تاثیر تمرین فعالیت¬های حیاط پویا بر کارکردهای اجرایی می¬توان عنوان نمود تمرینات جسمانی به علت تنوع با تاثیرگذاری بر ابعاد مختلف عوامل زیرساختی توانایی¬های روانی- حرکتی، در صورت بکارگیری صحیح و مناسب باعث پیشرفت و توسعه مهارت¬های حرکتی کودکان کم¬توان ذهنی می¬شود. برخی مطالعات نیز گزارش کرده¬اند که فعالیت بدنی، اثرات قابل توجهی روی کارکردهای اجرایی داشته و تحریکات ناشی از آن، باعث بهبود عملکرد در تکالیف تصمیم¬گیری از طریق تاثیر بر فرایند حسی- حرکتی پایه می¬گردد. همچنین فعالیت¬ بدنی باعث تغییرات ساختارهای مغزی و پلاستیسیتی نورون¬های مغزی شده و مطابق فرضیه نورونزایی و سیناپتوژنز، غنی سازی محیط از طریق افزایش فرصت یادگیری و فعالیت بدنی، سیناپتوژنز را تسهیل می¬کند. بعلاوه، افزایش کارکرد قشر مغز در راستای فعالیت بدنی می¬تواند تبیینی برای تعامل حرکت و شناخت باشد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج، به معلمان توصیه می¬شود از حیاط پویا به عنوان ابزاری مفید برای غنی¬سازی محیط تمرین به منظور ارتقاء کارکردهای کودکان کم توان ذهنی استفاده کنند.
کلمات کلیدی : حیاط پویا، فعالیت بدنی، کم توان ذهنی، آموزش پذیر، کودکان
زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : تربیت بدنی و ورزش در مدارس
محل انتشار : دومین همایش بین المللی و چهارمین همایش ملی تازه های پژوهش در علوم ورزشی
آدرس وب سایت کنفرانس : umasport2020.ir
ارسال کننده : حسین صمدی
کد IOI مقاله : XCGG-EKKFH
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XCGG-EKKFH
مقالات مشابه
- بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
- Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
- تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
- یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
- بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
- بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
- ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
- معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
- (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
- نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
- تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
- سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
- A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
- علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
- Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات ارائه دهنده
- اثربخشی بار شناختی تکلیف با تاکید بر تغییرپذیری محیط بر کارکردهای اجرایی (بازداری پاسخ و توجه مداوم) کودکان دبستانی 10 تا 12 سال
- تاثیر فعالیت های حیاط پویا بر کارکردهای اجرایی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر
- The Effectiveness of Physical Activity with a Cognitive-Motor Approach on Response Inhibition of Primary School Children 7 to 8 Years Old
سایر مقالات محل انتشار
- نقش ورزشکار، فدراسیون و محیط بر ماندگاري و افزايش عمر قهرماني ورزشكاران تيم هاي ملي ایران
- Analysis of the efficiency of a multifunctional flat foot treatment device
- مقایسه شدت فعالیت الکتریکی عضلات اندام تحتانی سالمندان با و بدون سابقه افتادن هنگام اجرای تکلیف مجرد تعادل ایستا
- بررسی همبستگی بین مهارتهای حرکتی ظریف با عملکرد در خواندن و ریاضی
- بررسی تاثیر سبک های شناختی بر میزان یادگیری آشکار و ضمنی در مهارت ادراکی- شناختی
- بررسی تاثیر سبک های یادگیری و سبک های شناختی در دانشجویان با اثر تعدیل کنندگی مقاطع تحصیلی و جنیّست
- بررسی همبستگی بین مهارتهای حرکتی ظریف با عملکرد در خواندن و ریاضی
- بررسی همبستگی بین مهارتهای حرکتی ظریف با عملکرد در خواندن و ریاضی
- IDENTIFYING AND PRIORITIZING THE MOST IMPORTANT CUSTOMER ATTRACTION AND RETENTION MARKETING STRATEGIES IN SPORTS VENUES IN TEHRAN IN THE COVID-19 ERA (A QUALITATIVE STUDY)
- اثربخشی بار شناختی تکلیف با تاکید بر تغییرپذیری محیط بر کارکردهای اجرایی (بازداری پاسخ و توجه مداوم) کودکان دبستانی 10 تا 12 سال
- تاثیر فعالیت های حیاط پویا بر کارکردهای اجرایی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر
- The Effectiveness of Physical Activity with a Cognitive-Motor Approach on Response Inhibition of Primary School Children 7 to 8 Years Old
- شناسایی عوامل موثر بر گردشگری ورزشی خاطرات در زورخانه های شهر یزد از دیدگاه گردشگران خارجی
- Safety assessment of indoor sports venues in Parsabad city
- افزایش هورمون رشد، IGF-1 و لاکتات در تمرین پیاده روی همراه با محدودیت جریان خون؛ پاسخ حاد تمرینی