بررسی تاثیر سبک های شناختی بر میزان یادگیری آشکار و ضمنی در مهارت ادراکی- شناختی

زهره خلیل پور1 محمّد تقی اقدسی2 سیّد حجّت زمانی ثانی3

چکیده :
مقدمه: آموزش مهارت های حرکتی به ورزشکاران همواره اصلی ترین کار مربّیان ورزش و معلّمان تربیت بدنی بوده و تحقیقات بسیاری در حیطه ی یادگیری حرکتی همواره به دنبال کشف روش های بهتر برای کمک به یادگیری مهارت ها بوده است. تحقیقات مختلف نشان دادند که افراد می توانند در یک محیط قاعده مند بدون توجّه هوشیارانه یاد بگیرند. این نوع یادگیري، یادگیري ضمنی، در مقابل نوع مرسوم یادگیري، یادگیري آشکار قرار دارد. روش: انسان ها به دلیل داشتن سبک هاي شناختی خاص خود در اکتساب مهارت ها با یکدیگر تفاوت دارند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان یادگیری آشکار و ضمنی در افراد وابسته به زمینه و مستقل از زمینه است تا بدینوسیله دریابیم آیا سبک شناختی افراد می تواند در برتري عملکرد افراد مؤثر باشد. این تحقیق از نوع نیمه تجربی است و طرح آن شامل چهار گروه با پیش آزمون و پس آزمون می باشد. شرکت کنندگان پژوهش حاضر دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز با دامنه ی سنی (23-18) سال بودند. بعد از فراخوان اعلام شده به دانشجویان جهت حضور در پژوهش، به منظور اطمینان از تفکیک کامل گروه های شناختی آزمون غربالگری سبک های شناختی انجام شد و براساس نمرات بدست آمده، ۲۴ نفر در گروه مستقل زمینه و ۲۴ نفر در گروه وابسته به زمینه اختصاص داده شدند. سپس شرکت کنندگان در هر گروه به دو روش یادگیری آشکار و ضمنی به صورت تصادفی ساده تقسیم شدند. در نتیجه ی این طبقه بندی چهار گروه (هر گروه 12 نفر) 1. وابسته به زمینه- یادگیری آشکار، 2. وابسته به زمینه- یادگیری ضمنی، 3. مستقل از زمینه- یادگیری آشکار و 4. مستقل از زمینه- یادگیری ضمنی ایجاد شدند. از آزمون گروهی تصاویر پنهان شده به منظور شناسایی سبک هاي شناختی دانشجویان و از نرم افزار کاگلب برای اندازگیری زمان واکنش زنجیره ای استفاده شد. از آزمون گروهی تصاویر پنهان شده به منظور شناسایی سبک هاي شناختی دانشجویان و از نرم افزار کاگلب برای اندازگیری زمان واکنش زنجیره ای استفاده شد. در این پژوهش، از آمار توصیفی برای تعیین میانگین ها، انحراف استاندارد، ... و از تحلیل واریانس 2 × 2 برای مقایسه ی یادگیری ضمنی و آشکار در افراد وابسته به زمینه و مستقل از زمینه استفاده می شود. برای بررسی تفاوت احتمالی در پیش آزمون ها و مراحل یادگیری شامل اکتساب، یادداری و انتقال از آنوا و برای بررسی تفاوت های احتمالی درون گروهی در مراحل یادگیری از تحلیل واریانس با اندازگیری های مکرّر با استفاده از نرم افزار اس پی اس 23 در سطح معناداری 05/0 استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد در گروه‌های وابسته به زمینه- یادگیری ضمنی و مستقل از زمینه- یادگیری آشکار تفاوت معناداری بین مراحل پیش آزمون با سایر مراحل وجود داشت. همچنین نشان داده شد که در گروه وابسته به زمینه- یادگیری آشکار تفاوت معناداری بین مراحل پیش آزمون و یادداری وجود داشت. بحث: در یک جمع بندی کلّی از نتایج حاصله می توان گفت به طور کلّی پژوهش حاضر بیانگر این موضوع است که با مقایسه ی نتایج حاصل از مراحل پیش آزمون، اکتساب، یادداری و انتقال مشاهده شد که تمام گروه ها در مرحله ی یادداری عملکرد بهتری داشتند. به طوری که براساس متغیّر بررسی شده افراد در پیش آزمون زمان بیشتری برای اجرای حرکت نیاز داشتند یا سرعت حرکت در مرحله ی یادداری بهبود پیدا کرده بود.
کلمات کلیدی : سبک های شناختی، زمان واکنش، یادگیري آشكار و ضمنی


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : رفتار حرکتی
محل انتشار : دومین همایش بین المللی و چهارمین همایش ملی تازه های پژوهش در علوم ورزشی
آدرس وب سایت کنفرانس : umasport2020.ir
ارسال کننده : زهره خلیل پور
کد IOI مقاله : XCGG-EKKFB
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XCGG-EKKFB

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات محل انتشار
  1. نقش ورزشکار، فدراسیون و محیط بر ماندگاري و افزايش عمر قهرماني ورزشكاران تيم هاي ملي ایران
  2. Analysis of the efficiency of a multifunctional flat foot treatment device
  3. مقایسه شدت فعالیت الکتریکی عضلات اندام تحتانی سالمندان با و بدون سابقه افتادن هنگام اجرای تکلیف مجرد تعادل ایستا
  4. بررسی همبستگی بین مهارتهای حرکتی ظریف با عملکرد در خواندن و ریاضی
  5. بررسی تاثیر سبک های شناختی بر میزان یادگیری آشکار و ضمنی در مهارت ادراکی- شناختی
  6. بررسی تاثیر سبک های یادگیری و سبک های شناختی در دانشجویان با اثر تعدیل کنندگی مقاطع تحصیلی و جنیّست
  7. بررسی همبستگی بین مهارتهای حرکتی ظریف با عملکرد در خواندن و ریاضی
  8. بررسی همبستگی بین مهارتهای حرکتی ظریف با عملکرد در خواندن و ریاضی
  9. IDENTIFYING AND PRIORITIZING THE MOST IMPORTANT CUSTOMER ATTRACTION AND RETENTION MARKETING STRATEGIES IN SPORTS VENUES IN TEHRAN IN THE COVID-19 ERA (A QUALITATIVE STUDY)
  10. اثربخشی بار شناختی تکلیف با تاکید بر تغییرپذیری محیط بر کارکردهای اجرایی (بازداری پاسخ و توجه مداوم) کودکان دبستانی 10 تا 12 سال
  11. تاثیر فعالیت های حیاط پویا بر کارکردهای اجرایی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر
  12. The Effectiveness of Physical Activity with a Cognitive-Motor Approach on Response Inhibition of Primary School Children 7 to 8 Years Old
  13. شناسایی عوامل موثر بر گردشگری ورزشی خاطرات در زورخانه های شهر یزد از دیدگاه گردشگران خارجی
  14. Safety assessment of indoor sports venues in Parsabad city
  15. افزایش هورمون رشد، IGF-1 و لاکتات در تمرین پیاده روی همراه با محدودیت جریان خون؛ پاسخ حاد تمرینی