رابطه رهبری اخلاقی با عدالت سازمانی با در نظر گرفتن نقش تعدیل گر توانمندسازی روانشناختی

وجیهه ظهورپرونده1 فاطمه مقیمی تادوانی2

چکیده :
زمینه: یکی از موضوعات مهم در سازمان های امروزی، رهبری اخلاقی است که کارکردهای مختلفی در سازمان دارد. هدف این مقاله، تبیین رابطه بین رهبری اخلاقی و عدالت سازمانی استکه در این میان به نقش متغیر میانجی توانمندسازی روانشناختی نیز اشاره خواهد شد. روش: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی با تاکید بر معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان زن و مرد مقطع متوسطه شهر جهرم در استان فارس بودند که با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 300 معلم(146زن و 154 مرد)به روش طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از سه پرسشنامه استاندارد رهبری اخلاقی در کار، عدالت سازمانی، و توانمندسازي روان شناختي استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر آمار توصیفی از آمار استنباطی و مدل معادلات ساختاری در قالب نرم افزار لیزرل استفاده شد. یافته ها: بر اساس خروجی نرم افزار و اعداد معناداری، یافته ها نشان داد بین متغیرهای رهبری اخلاقی، عدالت سازمانی و توانمندسازی روانشناختی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین توانمندسازی روانشناختی با عدالت سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. اما در سطح بررسی مدل واسطه ای توانمندسازی روانشناختی رابطه بین رهبری اخلاقی و عدالت سازمانی را تعدیل نمی کند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه می توان با تاکید و اهمیت دادن به موضعات اخلاق حرفه ای و اسلامی در سازمان از آن در جهت کمک به برقراری عدالت سازمانی و توانمند ساختن کارکنان استفاده کرد.
کلمات کلیدی : رهبری اخلاقی، عدالت سازمانی، توانمند سازی روانشناختی


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : و سایر موضوعات مرتبط با مدیریت
محل انتشار : نخستین کنفرانس ملی تحول گرایی در مدیریت
آدرس وب سایت کنفرانس : manconf.ir
ارسال کننده : وجیهه ظهورپرونده
کد IOI مقاله : XECH-GEHHA
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XECH-GEHHA

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات محل انتشار
  1. بازاریابی صنعتی در مقایسه با بازاریابی مصرف کنندگان ، نوع کالا و خدمات ، نقش قیمت گذاری ، نوع رفتار خریداران ، عوامل مهم موثر بر رفتار خریداران یا مشتریان ، نوع تبلیغات مناسب
  2. نقش رهبری در سازمان ها
  3. بررسی نقش محیط کار بر پرخاشگری کارمندان
  4. تاثیر ویژگی رقابت و همدلی شناختی بر عملکرد شغلی با میانجی فروش انطباقی و تعدیلگر اعتماد بر شهود
  5. نقش شراکت مشتریان بر پویندگی مشتری و مهارت مشتری در شرکت توزیع نیروی برق اهواز
  6. رابطه رهبری اخلاقی با عدالت سازمانی با در نظر گرفتن نقش تعدیل گر توانمندسازی روانشناختی
  7. بررسی نقش میانجی شادمانی سازمانی و بهزیستی روان‌شناختی در رابطه بین رهبری توزیعی و رضایت شغلی
  8. بررسی تاثیر رهبری تحول آفرین بر رفتار شهروندی سازمانی (مورد مطالعه : شهرداری منطقه 4 مشهد)
  9. بررسی تاثیر هوشمندسازی عملیات بیمه گری در شرکتهای بیمه
  10. تبیین نقش واسطه ای کار احساسی در رابطه میان هوش هیجانی با فرسودگی عاطفی و گرایش به ارباب رجوع
  11. تأثیر ویژگی های فروشگاه های خرده فروشی بر تجربه لذت بخشی خرید مشتریان ( مورد مطالعه: فروشگاههای زنجیره ای سفیر)
  12. بررسي توجه به معيشت جامعه در اخلاقي يا غير اخلاقي بودن تبليغات
  13. پیش بینی میزان جذب مشتری بر اساس بازاریابی حسی و شایستگیIT در مشتریان شرکت بیمه دی (شعبه آستارا)
  14. بررسی نقش واسطه ای گرایش کارآفرینانه در رابطه بین اخلاق کاری و عملکرد معلمان (مورد مطالعه: دبستان های دخترانه شهرستان اردبیل)
  15. تاثیر اخلاق حرفه‌ای بر سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان فنی و حرفه‌ای استان لرستان