جستجو
بررسی نقش واسطه ای خودتنظیمی هیجانی در رابطه بین میزان افسردگی و سلامت عمومی در بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی
سعید عنایتیان1 راشین خانقایی2
چکیده :
زمینه مسئله و هدف پژوهش: مطالعات انجام شده بر روی افسردگی نشان دهنده این است که به شکل مستقیمی بر روی سلامت جسمی و روانی فرد (سلامت عمومی) و عملکرد هیجانات وی تأثیر دارد. در این پژوهش نقش واسطه¬ای خودتنظیمی هیجانی در رابطه بین میزان افسردگی و سلامت عمومی در بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی مورد مطالعه قرار گرفته است. روش: در خصوص پژوهش حاضر جامعه مورد مطالعه برابر 385 نفر به که به گونه در دسترس در نظر گرفته شده است شامل زنان و مردان می¬باشد که در نهایت 593 شرکت کردند که از این نمونه 374 نفر معیار شرکت در پژوهش را دارا بودند. پرسشنامه¬های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی مارس، پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ ) و پرسشنامه افسردگی بک (BDI -II) بوده-اند. روش ارزیابی توصیفی از نوع همبستگی و تحلیل از نوع معادلات ساختاری بوده است. یافته¬ها: نتایج نشان داد که خودتنظیمی هیجانی نقش واسطه¬ای بین سلامت عمومی و میزان افسردگی را ایفا می¬کند. به عبارت دیگر هر چه میزان خودتنظیمی هیجانی کمتر شود، سلامت عمومی دچار اختلال می¬شود و میزان افسردگی بالاتر می¬رود و هر چه میزان خودتنظیمی هیجانی بیشتر شود، سلامت عمومی بهتر و میزان افسردگی کمتر می¬شود. نتیجه¬گیری: در نتیجه برای افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی فارغ از دارو درمانی می¬توان با روش¬های مختلف بهبود خودتنظیمی هیجانی سیر بروز اختلال را کاهش داد.
کلمات کلیدی : میزان افسردگی، خودتنظیمی هیجانی، سلامت عمومی، اختلال افسردگی اساسی
زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : روانشناسی
محل انتشار : ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)
آدرس وب سایت کنفرانس : lifeconf.ir
ارسال کننده : سعید عنایتیان
کد IOI مقاله : XEFC-HBCDA
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEFC-HBCDA
مقالات مشابه
- بررسی ارتباط بین ابعاد کیفیت زندگی و شادکامی در معلمان ابتدایی
- بررسی شیوع افسردگی در زنان شاغل و غیر شاغل شهرستان اردبیل
- Disabled teenagers and depression demonstration among their family members
- اثر بخشي درمان فراشناختي بركاهش علايم افسردگي، مولفههاي سندرم شناختي توجهي و راهبردهاي مقابلهاي ناسازگارانه در بيماران مبتلا به افسردگي اساسي
- رابطه شبکه های مجازی با علائم اضطراب و افسردگی در دانش آموزان دختر دبیرستانی استان اصفهان
- The Conceptual Model of Mobile Learning Impact on Knowledge, Attitude, Practice and Public Health
- مقایسه پذیرش اجتماعی و سلامت روانی در دانشجویان با و بدون اعتیاد به اینترنت
- اثربخشی زوج درمانی هیجان محور بر دلزدگی زناشویی و سلامت روان زوجین مراجعه کننده به مرکز سلامت روان مهرگان شوشتر
- بررسی تأثیر درمان گروهی فعال سازی رفتاری در کاهش افسردگی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر اصفهان سال تحصیلی 94-93
- بررسی تأثیر ماهواره بر گرایشهای معنوی و سلامت روان دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاههای شهر یاسوج
- the extent of depression, happiness and stress between devotees non – athlete
- اثر بخشي درمان تلفيقی شناختي ـ رفتاري مبتنی بر الگوی سلیگمن بر سازگاری زندگی، سلامت عمومی و پیروی درمانی زنان مبتلا به سرطان
- اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل برسلامت روانی معتادان
- تاثیر آموزش خودباوری بر سلامت روان ونگرش به ازدواج در معلولین ضایعات نخاعی شهر بندر عباس
- انگیزش شغلی فرماندهان و مدیران نیروي انتظامی و رابطه آن با سلامت روانی و برخی عوامل اجتماعی
سایر مقالات محل انتشار
- تاثیر روان درمانی پویشی کوتاه مدت فشرده (ISTDP) بر کاهش نشانگان روانشناختی در بیماران دچار شخصیت ضد اجتماعی
- بررسی اثربخشی تمرین های ورزشی بر عملکرد های شناختی و کارکرد های شناختی و اجرایی افراد عقب مانده ذهنی
- اثر پذیری هنردرمانی با تعلیق ذهنی بر مثبت اندیشی در کودکان
- همه¬گیرشناسی اقدام به خودکشی، سوء استفاده جسمی، جنسی و عاطفی در کودکان کار سنین 7 تا 12 سال شهر شیراز
- مطالعه ی نقش تعدیل گری تیپ شخصیتی دانش آموزان بر رابطه ی آموزش سواد رسانه و تفکر انتقادی – مورد مطالعه دانش آموزان دختر پایه دهم متوسطه ی شهر شهرضا
- مداخلات روانشناختی اضطراب و افسردگی برای افراد مبتلا به بیماری های روماتیسمی
- روشهای آموزشی گروهی جدید جهت پیشگیری از بروز اختلالات رفتاری در مدرسه
- بررسی برخی ویژگی های دانش آموزان تیزهوش به منظور شناسایی بهتر این دانش آموزان
- ارزیابی عملکرد راهبران آموزشی از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهرستان اندیمشک بر اساس الگوی جان وایلز و جوزف باندی
- بررسی موانع یادگیری دانش آموزان و ارایه راهبردهای آموزشی در کلاس های درس چند پایه شهرستان اندیمشک سال 1400-1399
- مقایسه اثربخشی روش تدریس وارونه و مشارکتی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع ششم ابتدایی شهرستان اندیمشک در سال تحصیلی 1400
- اثربخشی برنامه آموزش تاب آوري بر نگرش هاي ناکارآمد و مؤلفه های آن در مادران داراي فرزند مبتلا به اوتیسم در شهر بندرعباس
- مقایسه شخصیت، دلبستگی و تنهایی در زنان متقاضی طلاق وعادی در شهرستان رشت در سال 1400-1401
- بررسی تاثیرات رفتار و حالات روحی معلم بر دانش آموزان
- بررسی ارتباط یادگیری ترکیبی با اشتیاق تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان شهرستان خوی