بررسی نقش واسطه ای خودتنظیمی هیجانی در رابطه بین میزان افسردگی و سلامت عمومی در بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی

سعید عنایتیان1 راشین خانقایی2

چکیده :
زمینه مسئله و هدف پژوهش: مطالعات انجام شده بر روی افسردگی نشان دهنده این است که به شکل مستقیمی بر روی سلامت جسمی و روانی فرد (سلامت عمومی) و عملکرد هیجانات وی تأثیر دارد. در این پژوهش نقش واسطه¬ای خودتنظیمی هیجانی در رابطه بین میزان افسردگی و سلامت عمومی در بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی مورد مطالعه قرار گرفته است. روش: در خصوص پژوهش حاضر جامعه مورد مطالعه برابر 385 نفر به که به گونه در دسترس در نظر گرفته شده است شامل زنان و مردان می¬باشد که در نهایت 593 شرکت کردند که از این نمونه 374 نفر معیار شرکت در پژوهش را دارا بودند. پرسشنامه¬های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی مارس، پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ ) و پرسشنامه افسردگی بک (BDI -II) بوده-اند. روش ارزیابی توصیفی از نوع همبستگی و تحلیل از نوع معادلات ساختاری بوده است. یافته¬ها: نتایج نشان داد که خودتنظیمی هیجانی نقش واسطه¬ای بین سلامت عمومی و میزان افسردگی را ایفا می¬کند. به عبارت دیگر هر چه میزان خودتنظیمی هیجانی کمتر شود، سلامت عمومی دچار اختلال می¬شود و میزان افسردگی بالاتر می¬رود و هر چه میزان خودتنظیمی هیجانی بیشتر شود، سلامت عمومی بهتر و میزان افسردگی کمتر می¬شود. نتیجه¬گیری: در نتیجه برای افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی فارغ از دارو درمانی می¬توان با روش¬های مختلف بهبود خودتنظیمی هیجانی سیر بروز اختلال را کاهش داد.
کلمات کلیدی : میزان افسردگی، خودتنظیمی هیجانی، سلامت عمومی، اختلال افسردگی اساسی


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : روانشناسی
محل انتشار : ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)
آدرس وب سایت کنفرانس : lifeconf.ir
ارسال کننده : سعید عنایتیان
کد IOI مقاله : XEFC-HBCDA
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEFC-HBCDA

مقالات مشابه
  1. بررسی ارتباط بین ابعاد کیفیت زندگی و شادکامی در معلمان ابتدایی
  2. بررسی شیوع افسردگی در زنان شاغل و غیر شاغل شهرستان اردبیل
  3. Disabled teenagers and depression demonstration among their family members
  4. اثر بخشي درمان فراشناختي بركاهش علايم افسردگي، مولفه‌هاي سندرم شناختي توجهي و راهبردهاي مقابله‌اي ناسازگارانه در بيماران مبتلا به افسردگي اساسي
  5. رابطه شبکه های مجازی با علائم اضطراب و افسردگی در دانش آموزان دختر دبیرستانی استان اصفهان
  6. The Conceptual Model of Mobile Learning Impact on Knowledge, Attitude, Practice and Public Health
  7. مقایسه پذیرش اجتماعی و سلامت روانی در دانشجویان با و بدون اعتیاد به اینترنت
  8. اثربخشی زوج درمانی هیجان محور بر دلزدگی زناشویی و سلامت روان زوجین مراجعه کننده به مرکز سلامت روان مهرگان شوشتر
  9. بررسی تأثیر درمان گروهی فعال سازی رفتاری در کاهش افسردگی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر اصفهان سال تحصیلی 94-93
  10. بررسی تأثیر ماهواره بر گرایش‌های معنوی و سلامت روان دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه‌های شهر یاسوج
  11. the extent of depression, happiness and stress between devotees non – athlete
  12. اثر بخشي درمان تلفيقی شناختي ـ رفتاري مبتنی بر الگوی سلیگمن بر سازگاری زندگی، سلامت عمومی و پیروی درمانی زنان مبتلا به سرطان
  13. اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل برسلامت روانی معتادان
  14. تاثیر آموزش خودباوری بر سلامت روان ونگرش به ازدواج در معلولین ضایعات نخاعی شهر بندر عباس
  15. انگیزش شغلی فرماندهان و مدیران نیروي انتظامی و رابطه آن با سلامت روانی و برخی عوامل اجتماعی
سایر مقالات محل انتشار
  1. تاثیر روان درمانی پویشی کوتاه مدت فشرده (ISTDP) بر کاهش نشانگان روانشناختی در بیماران دچار شخصیت ضد اجتماعی
  2. بررسی اثربخشی تمرین های ورزشی بر عملکرد های شناختی و کارکرد های شناختی و اجرایی افراد عقب مانده ذهنی
  3. اثر پذیری هنردرمانی با تعلیق ذهنی بر مثبت اندیشی در کودکان
  4. همه¬گیرشناسی اقدام به خودکشی، سوء استفاده جسمی، جنسی و عاطفی در کودکان کار سنین 7 تا 12 سال شهر شیراز
  5. مطالعه ی نقش تعدیل گری تیپ شخصیتی دانش آموزان بر رابطه ی آموزش سواد رسانه و تفکر انتقادی – مورد مطالعه دانش آموزان دختر پایه دهم متوسطه ی شهر شهرضا
  6. مداخلات روانشناختی اضطراب و افسردگی برای افراد مبتلا به بیماری های روماتیسمی
  7. روشهای آموزشی گروهی جدید جهت پیشگیری از بروز اختلالات رفتاری در مدرسه
  8. بررسی برخی ویژگی های دانش آموزان تیزهوش به منظور شناسایی بهتر این دانش آموزان
  9. ارزیابی عملکرد راهبران آموزشی از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهرستان اندیمشک بر اساس الگوی جان وایلز و جوزف باندی
  10. بررسی موانع یادگیری دانش آموزان و ارایه راهبردهای آموزشی در کلاس های درس چند پایه شهرستان اندیمشک سال 1400-1399
  11. مقایسه اثربخشی روش تدریس وارونه و مشارکتی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع ششم ابتدایی شهرستان اندیمشک در سال تحصیلی 1400
  12. اثربخشی برنامه آموزش تاب ‏آوري بر نگرش ‏هاي ناکارآمد و مؤلفه‏ های آن در مادران داراي فرزند مبتلا به اوتیسم در شهر بندرعباس
  13. مقایسه شخصیت، دلبستگی و تنهایی در زنان متقاضی طلاق وعادی در شهرستان رشت در سال 1400-1401
  14. بررسی تاثیرات رفتار و حالات روحی معلم بر دانش آموزان
  15. بررسی ارتباط یادگیری ترکیبی با اشتیاق تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان شهرستان خوی