بررسی مروری اثربخشی درمان کاهش تصور خطر (DIRT) بر افراد مبتلا به OCD با اجبار شستشو

اکرم نجاتی1 علی رضایی شریف2

چکیده :
علیرغم پیشرفت های قابل توجه در درک و درمان اختلال وسواس فکری جبری (OCD)گزینه های درمانی فعلی از نظر اثربخشی برای بهبود علائم محدود هستند بنابراین، ارزیابی نقش بالقوه روان درمانی های جایگزین مهم است.هدف مقاله حاضر بررسی مروری یافته های تجربی در حیطه درمان کاهش تصور خطر و همچنین تشریح این رویکرد درمانی بود تا با ارائه تصویر روشن تری به مطالعه ،تحقیق و درمان اختلال OCDپرداخت . درمان کاهش تصور خطر (DIRT) شکلی از درمان با استفاده از رفتار درمانی عاطفی منطقی (REBT) است و در ابتدا برای OCD ایجاد شد که ترس از آلودگی بر آن غالب بود درمان کاهش تصور خطر از تکنیک های مختلف شناختی -رفتاری در مورد افراد OCD که وسواس آلودگی و شستشو دارند عمدتا استفاده می شود .این بسته درمانی شامل بازسازی شناختی ،مصاحبه های فیلم برداری شده،اطلاعات اصلاحی ،آزمایش های میکروبیولوژی ،تخمین احتمال وقوع فاجعه و تمرکز توجه است .در DIRTفرد مبتلا به وسواس شستشو در معرض و پیشگیری از پاسخ قرار نمیگیرد و از عوامل دارویی استفاده نمی کند این مقاله به بررسی کارازمایی های درمان DIRT پرداخته است .DIRT به طور خاص با ایده های خطر سروکار دارد .
کلمات کلیدی : درمان کاهش تصور خطر ،وسواس فکری-عملی،اجبار شستشو


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : رویکردهای نوین در روان درمانی کودکان و بزرگسالان
محل انتشار : دومین همایش ملی روان درمانی ایران
آدرس وب سایت کنفرانس : incpuma2.ir
ارسال کننده : اکرم نجاتی
کد IOI مقاله : XEFZ-KAZDD
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEFZ-KAZDD

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات محل انتشار
  1. بررسی نقش انگیزش تحصیلی در پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان
  2. تاثیر انجام بازی های گروهی بر کنش وری اجرایی کودکان پیش دبستانی شهر اهواز
  3. پیش بینی هویت اخلاقی براساس صفات شخصیتی و خودتنظیمی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه
  4. اثربخشی آموزش خود شفقت ورزی بر نشخوار ذهنی و انزوای اجتماعی دانشجویان دختر کمالگرا دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
  5. پیش بینی انگیزش تحصیلی بر اساس اضطراب کرونا و سلامت روان در نوجوانان
  6. پیش بینی عود بیماری سوء مصرف مواد بر اساس خصوصیات شخصیتی در بیماران مراجعه کننده مجدد به مراکز ترک اعتیاد (مورد مطالعه: مراکز ترک اعتیاد خرامه)
  7. پیش بینی عود بیماری سوء مصرف مواد بر اساس تاب آوری در بیماران مراجعه کننده مجدد به مراکز ترک اعتیاد
  8. بررسي رابطه بین فقر با تاب آوری، خودپنداره و چشم انداز زمان در دانش آموزان خانواده های فقیر و خانواده های دارای رفاه اقتصادی
  9. تنبلی اجتماعی در معلمان مقطع ابتدایی: نقش پیش بین بهزیستی روانی و معنویت در محیط کار
  10. اثربخشی روان شناسی مثبت نگر بر انزوا در معلمان شاغل مقطع ابتدایی دارای ویژگی بدبینی شهرستان نمین
  11. مروری بر انزوا در معلمان شاغل ابتدایی دارای ویژگی بدبینی شهرستان نمین
  12. اثربخشی درمان شناختی رفتاری مدیریت استرس بر کیفیت زندگی و هوش هیجانی بیماران قلبی- عروقی
  13. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT)بر میل به طلاق در خانواده‌های دارای بیماری اعتیاد
  14. نقش جو عاطفی خانواده و عدم تحمل بلاتکلیفی در پیش‌بینی اضطراب کرونا دانش آموزان پسر مقطع اول متوسطه
  15. نقش هویت تحصیلی در پیش‌بینی شایستگی تحصیلی دانش‌آموزان تیز هوش کم پیشرفت