عوامل موثر بر رشد اقتصادي ايران با توجه به نقش شاخص هاي توسعه انساني

مهناز ربیعی1 حمید سلحشور2 علی افشار رضایی3

چکیده :
شاخص توسعه انسانی، شاخصی ترکیبی است برای سنجیدن موفقیت در هر کشور، در سه معیار پایه از توسعه انسانی، زندگی طولانی و سالم، دسترسی به دانش و معرفت و سطح زندگی مناسب. در گزارش توسعه انسانی، کشورها را بر اساس میزان شاخص توسعه انسانی به گروه‌های کشورهای با توسعه انسانی بسیار زیاد، کشورهای با توسعه انسانی زیاد، کشورهای با توسعه انسانی متوسط و کشورهای با توسعه انسانی کم تقسیم می‌کنند. ایران با داشتن شاخص توسعه انسانی برابرِ ۰/۷۴۲، رتبه ۷۶ را در بین ۱۷۸ کشور در سال ۲۰۱۳ دارا بود. ایران در رده‌بندی کشورها، بهتر از کشورهایی مانند برزیل، مالزی، هند، مقدونیه، پرو و گرجستان، و پس از کشورهای آلبانی، قزاقستان و ونزوئلا قرار گرفته‌ است. بر اساس همین گزارش، نروژ در رتبه یکم جدول و گینه در رتبه آخر، یعنی ۱۷۸، جای می‌گیرند. شاخص توسعه انسانی ایران در سال ۲۰۱۱ معادل ۰/۷۰۷ است که در گروه دارای شاخص بالا قرار می‌گیرد و ایران را درمیان ۱۸۷ کشور و منطقه در رتبه ۸۸ قرار می‌دهد. بین سال‌های ۱۹۸۰ و ۲۰۱۱ شاخص توسعه انسانی جمهوری اسلامی ایران از ۰/۴۳۷ به ۷۰۷ /۰ رسیده است که ۶۲٪ رشد کلی و بطور میانگین ۶/۱٪ رشد سالانه را نشان می‌دهد. رتبه ایران در ۲۰۱۰ بر اساس داده‌ها و روش محاسبه سال ۲۰۱۱ معادل ۸۷ از ۱۸۷ کشور می‌شود در حالی که مطابق داده‌ها و روش محاسبه همان سال این رتبه ۷۰ در میان ۱۶۹ کشور بود. اما مقایسه رتبه‌ها و مقادیر در سال‌های مختلف کار صحیحی نیست چرا که داده‌ها، روش‌های محاسبه و شمار کشورهای مورد مطالعه مرتباً تغییر می‌کنند.
کلمات کلیدی : رشد اقتصادی، توسعه انسانی، شاخص های اقتصادی


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : رویکردهای کاربردی - حسابداری
محل انتشار : پنجمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری
آدرس وب سایت کنفرانس : 5meaconf.com
ارسال کننده : مریم بهرامی
کد IOI مقاله : XYBE-ZKFKG
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYBE-ZKFKG

مقالات مشابه
  1. بررسی تاثیر پارک های علم و فناوری با نگاهی به جامعه
  2. از مدیریت زمین تا حکمروایی زمین؛ با نگاهی بر اصول و الزامات حکمروایی شایسته زمین
  3. بررسی سیر تکوینی مفاهیم جهانی شدن و تأثیر آن بر شهر
  4. بررسی تطبیقی قوانین طلاق در نظام حقوقی کشورهای ایران،سوئد ومالزی
  5. آموزش کارآفرینی با تاکید بر دیدگاه رفتاری در یادگیری کارآفرینانه
  6. تاثیر معماری بومی ایران و بناهای سنتی بر معماری پایدار روستایی
  7. اثر تحلیل ارزیابی محیط کسب‌وکار بر توسعه فرصت‌های کارآفرینی
  8. Evaluation of Sustainable Development (Economic Indicators) in Parand New City
  9. تحليل سياسي و حقوقي آثار ورود افغانستان به سازمان تجارت جهانی WTO
  10. تاثیر نا متقارن نوسانات حجم نقدینگی بر رشد اقتصادی بخش صنعت
  11. بررسی نقش رشداقتصادی،اشتغال وصادرات در بخش کشاورزی استان هرمزگان
  12. آموزش کارآفرینی در دانشگاه گامی به سوی توسعه
  13. بررسی تاثیر دموکراسی، حاکمیت قانون و دسترسی به پول سالم بر فساد
  14. مدیریت یکپارچه عرضه و تقاضای آب شهری با استفاده از متدولوژی پویایی شناسی سیستم مطالعه موردی شهر تهران
  15. رابطه بین شاخص های بهره وری سرمایه و کل عوامل تولید با سود عملیاتی
سایر مقالات محل انتشار
  1. Study the Impact of Applying the Fluctuation Limit of Stock Price and Base Volume in Tehran Stock Exchange
  2. نوسانات نقدینگی کلان بر نقدشوندگی بازار سهام
  3. تاثیر تنوع رنگی بسته‌بندی محصولات در رفتار مصرف کننده
  4. عوامل موثر بر رشد اقتصادي ايران با توجه به نقش شاخص هاي توسعه انساني
  5. نقش جهاني‌شدن اقتصاد در اشتغالزايي بخش خدمات و صادرات غيرنفتي ايران
  6. بررسي تاثير سرمايه گذاري در صادرات غيرنفتي بر ايجاد اشتغال در اقتصاد ايران
  7. بررسی اثر تصویر برند، قیمت و پیشبرد فروش بر تغییر برند در بین دانشجویان استفاده کننده از خدمات پیام کوتاه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج
  8. تاثیر سیستم مدیریت یکپارچه بر عملکرد سازمانی از طریق نقش میانجی تعالی سازمانی
  9. بررسی اثر نفوذ تبلیغات دهان به دهان بر ارزش ویژه برند محصولات ایران خودرو در استان خوزستان
  10. نوآوری در صنایع با تکنولوژی پایین: شرایط حاضر و چشم انداز آینده (مطالعه موردی صنایع و شرکت های آلمان)
  11. بررسی رابطه تامین معیشت کارکنان با میزان فساد ادری در سازمان های دولتی
  12. بررسی تاثیر مزیت رقابتی بر بهبود عملکرد صادراتی (مطالعه موردی شرکت زمزم)
  13. بررسی رابطه سرمایه روانی و عملکرد کارکنان بانک های دولتی استان آذربایجان غربی (مطالعه موردی بانک های دولتی استان آذربایجان غربی)
  14. مدیریت دانش و نقش آن در کارآفرینی سازمانی
  15. عوامل موثر در ظهور اقتصاد بازاری