تحلیل محتوی کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم از لحاظ میزان توجه به آموزش حقوق شهروندی

مرتضی سمیعی زفر قندی1

چکیده :
کتاب درسی، کماکان وسیلۀ اصلی یادگیری دانش آموزان است که برای دستیابی به مجموعۀ خاصی از نتایج آموزشی طراحی وتالیف می شود.و معمولا از مقوله های متن، تصویر و فعالیت تشکیل شده است این پژوهش با هدف بررسی محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی در هر سه مقوله مذکور از لحاظ میزان توجه به آموزش مؤلفه‌های حقوق شهروندی انجام گردید. بنابه تعریف «حقوق شهروندی» یک مفهوم نسبتاً وسیعی شامل : حقوق اجتماعی , مدنی و سیاسی است . در این مطالعه روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع تحلیل محتوا بوده است. جامعه آماری کل کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی بوده و برای جمع‌آوری اطلاعات از چک‌لیست مؤلفه‌های حقوق شهروندی تهیه و بوسیله آمار توصیفی (فراوانی و درصد) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان می دهد در این کتاب مؤلفه‌ حقوق اجتماعي با 149واحد فراواني و 57/61 درصد , حقوق مدني با 78 فراواني با 23/32 درصد و حقوق سياسي با 15 واحد فراواني و 19/6 درصد را به خود اختصاص داده است..که در مقایسه نشانگر توجه کمتر به مولفه های حقوق سیاسی است . با توجه به جایگاه و ضرورت آموزش حقوق شهروندی به عنوان بخش مهمی از مهارت های زندگی اجتماعی توجه بیشتر به همه مؤلفه‌های حقوق شهروندی در برنامه ریزی درسی و تالیف کتاب ها ضرورت دارد.
کلمات کلیدی : حقوق شهروندی، مطالعات اجتماعی، تحلیل محتوی.


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : برنامه ریزی درسی و آموزشی
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی
آدرس وب سایت کنفرانس : 2mahconf.com
ارسال کننده : مرتضی سمیعی زفرقندی
کد IOI مقاله : XYAB-ZCZBG
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYAB-ZCZBG

مقالات مشابه
  1. شناخت شاخصه های مدیریتی اقتصاد مقاومتی در ارتباط با سامانهای شهری
  2. ضرورت بهره گیری از سیستم مدل سازی اطلاعات ساختمان( BIM ) در آموزش معماری ایران .
  3. شناخت ابعاد ترجیحات محیطی شهروندان در ارتباط با کیفیت حضورپذیری در خیابان های شهری
  4. بررسی مؤلفه های مهارت اجتماعی در کتاب علوم اجتماعی ششم ابتدایی
  5. امیدواری در غزلیات حافظ با تکیه بر روان شناسی مثبت گرا
  6. نظریه اجتماعی فرهنگی قرآن
  7. مبانی حقوق شهروندی در ایران وجهان غرب
  8. بررسی شیوه های آموزش قانونگرایی و احترام به حقوق شهروندی در ارتقاء امنیت اجتماعی دانش آموزان از نظر دبیران مدارس متوسطه ناحیه یک شهر رشت
  9. اهتمامی بر ارائه‌ی آرایه‌ی انحای پویایی در مهرازی
  10. شهر دوستدار کودک از منظر قانون
  11. انواع عدالت سازمانی و عوامل موثر بی عدالتی در سازمانها
  12. (نقش سرمایه اجتماعی و توانمند سازی در بهبود رفتار شهروند سازمانی: مطالعه اثر میانجی دلبستگی شغلی
  13. تحلیل مردم شناختی جلوههای فرهنگ عامه در منظومه‌ی نخست حیدربابایه سلام در مقایسه با بخش دوم آن
  14. بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تأمین اجتماعی اصفهان
  15. نقش سبک رهبری تحول آفرین در تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی پرستاران
سایر مقالات محل انتشار
  1. نقش توسعه پايدار در محيطهاي روستايي حوزه کلانشهرتهران
  2. اثربخشی آموزش ایمن¬سازی روانی در مقابل استرس بر استرس شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر شیراز
  3. بررسی اثر پذیری نگرش دانشجویان نسبت به درس زبان انگلیسی عمومی پس از اجرای طرح تعالی درکلاس
  4. Glossing Practices and Their Impacts on Second Language Vocabulary Learning among Iranian Pre-University Students
  5. بررسی تأثیر مالکیت نهادی و درصد مدیران غیرموظف بر رابطه بین بیش اعتمادی مدیران و مدیریت سود
  6. زنان و دختران جهان اسلام ازمنظر آيات قرآن و احاديث پيامبر اسلام (ص)
  7. بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده و مقابله با شرایط پراسترس
  8. مقایسه ابراز هیجان و افسردگی در کودکان دارای مادران شاغل و غیرشاغل از طریق تست خانه و درخت و آدم
  9. مقایسه ابراز هیجان و افسردگی در کودکان دارای مادران شاغل و غیرشاغل از طریق تست ترسیم خانواده
  10. مقایسه ابراز هیجان در کودکان دارای مادران شاغل و غیرشاغل از طریق تست ترسیم خانواده و تست خانه و درخت و آدم
  11. ژئوپولیتیک ارتباطات در رسانه های نوین و نقش آن در امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران
  12. تحلیل کیفی مصاحبه های روایتی زنان سرپرست خانوار از تمایل به ازدواج مجدد و موانع آن (شهر گناباد)
  13. برنامه درسی پنهان
  14. تاثیر روش بدیعه پردازی بر تفکر انتقادی دانش آموزان دختر پایه ششم در درس ادبیات
  15. : بررسي رابطه هوش عاطفي با سازگاري دختران مدرسه راهنمايي سمیه شهرستان کنگاوردر سال 91-90