اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر تئوری Gross بر ابعاد سه گانۀ تکانشگری در افراد با نشانه‏ های اختلال دوقطبی نوع دو

شکوفه عسگری دستنایی1

چکیده :
پژوهش حاضر با هدف «تعیین میزان اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر تئوری Gross بر ابعاد سه گانۀ تکانشگری در افراد با علائم اختلال دوقطبی نوع دو» انجام شد. پژوهش از نوع نیمه‏آزمایشی با طرح پیش‏آزمون- پس‏آزمون و با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی زنان دارای اختلال دوقطبی نوع دو مراجعه کننده به مرکز مشاوره و خدمات روان‏درمانی شهرکرد در سال 1401 بود که در این مرکز دارای پرونده بودند. با روش نمونه‏گیری در دسترس (داورطلبانه) تعداد 30 نفر انتخاب و به پرسشنامه تکانشگری (پاتون و همکاران، 1995) پاسخ دادند. داده‏ها با روش‏های آمار توصیفی و تحلیل کواریانس چندمتغیره و با SPSS نسخه 26 تحلیل شد. نتایج نشان داد که در مرحله پس‏آزمون بین میانگین نمره تکانشگری و ابعاد آن شامل بی‏برنامه‏گی (43/13=F، 001/0=P و 661/0=Eta)، تکانشگری حرکتی (31/17=F، 004/0=P و 544/0=Eta) و تکانشگری شناختی (65/22=F، 005/0=P و 712/0=Eta) در آزمودنی‏های دو گروه در مرحله پس‏آزمون تفاوت معنادار بود که حاکی از اثربخشی برنامه مداخله‏ای است (05/0>P). لذا به روان‏شناسان و برنامه‏ریزان حوزه سلامت روان توصیه می‏گردد در کنار دارو درمانی به این شیوۀ مداخله در راستای کاهش علائم روانی و افزایش حالات هیجانی مثبت توجه ویژه مبذول دارند.
کلمات کلیدی : آموزش تنظیم هیجان، تکانشگری، اختلال دوقطبی


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : رویکردهای موج سوم در روان‌درمانی کودکان و بزرگسالان
محل انتشار : دومین همایش ملی روان درمانی ایران
آدرس وب سایت کنفرانس : incpuma2.ir
ارسال کننده : شکوفه عسگری دستنایی
کد IOI مقاله : XEFZ-HEBAB
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEFZ-HEBAB

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات محل انتشار
  1. بررسی نقش انگیزش تحصیلی در پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان
  2. تاثیر انجام بازی های گروهی بر کنش وری اجرایی کودکان پیش دبستانی شهر اهواز
  3. پیش بینی هویت اخلاقی براساس صفات شخصیتی و خودتنظیمی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه
  4. اثربخشی آموزش خود شفقت ورزی بر نشخوار ذهنی و انزوای اجتماعی دانشجویان دختر کمالگرا دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
  5. پیش بینی انگیزش تحصیلی بر اساس اضطراب کرونا و سلامت روان در نوجوانان
  6. پیش بینی عود بیماری سوء مصرف مواد بر اساس خصوصیات شخصیتی در بیماران مراجعه کننده مجدد به مراکز ترک اعتیاد (مورد مطالعه: مراکز ترک اعتیاد خرامه)
  7. پیش بینی عود بیماری سوء مصرف مواد بر اساس تاب آوری در بیماران مراجعه کننده مجدد به مراکز ترک اعتیاد
  8. بررسي رابطه بین فقر با تاب آوری، خودپنداره و چشم انداز زمان در دانش آموزان خانواده های فقیر و خانواده های دارای رفاه اقتصادی
  9. تنبلی اجتماعی در معلمان مقطع ابتدایی: نقش پیش بین بهزیستی روانی و معنویت در محیط کار
  10. اثربخشی روان شناسی مثبت نگر بر انزوا در معلمان شاغل مقطع ابتدایی دارای ویژگی بدبینی شهرستان نمین
  11. مروری بر انزوا در معلمان شاغل ابتدایی دارای ویژگی بدبینی شهرستان نمین
  12. اثربخشی درمان شناختی رفتاری مدیریت استرس بر کیفیت زندگی و هوش هیجانی بیماران قلبی- عروقی
  13. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT)بر میل به طلاق در خانواده‌های دارای بیماری اعتیاد
  14. نقش جو عاطفی خانواده و عدم تحمل بلاتکلیفی در پیش‌بینی اضطراب کرونا دانش آموزان پسر مقطع اول متوسطه
  15. نقش هویت تحصیلی در پیش‌بینی شایستگی تحصیلی دانش‌آموزان تیز هوش کم پیشرفت