اثربخشی ترکیبی گروه درمانی آموزشی ابراز وجود و تفکر انتقادی بر ابراز وجود و اعتماد به نفس زنان

مارال تدینی نوائی1 بهرامعلی قنبری هاشم آبادی2 جعفر طالبیان شریف3

چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی ترکیب گروه درمانی آموزشی ابراز وجود و تفکر انتقادی بر ابراز وجود و اعتماد به نفس زنان انجام شد. پژوهش از نوع شبه آزمایشی است با طرح پیش‏آزمون-پس‏آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی زنان مراجعه کننده به کلینیک روانپویش مشهد در سال 1400 بود که از بین این مراجعان، 20 نفر به روش نمونه‏گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. آزمودنی‏ها به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه اعتماد به نفس روزنبرگ (1965) و ابراز وجود هرزبرگ و همکاران (1984) پاسخ دادند و برنامه مداخله‏ای برای گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‏ای اجرا شد. داده‏ها با آزمون تحلیل کوواریانس یک طرفه و نرم‏افزار آماری SPSS نسخه 26 انجام شد. نتایج نشان داد برنامه مداخله‏ای بر ابراز وجود و اعتماد به نفس زنان گروه آزمایشی به طور معناداری اثربخش بوده است و به طور معناداری موجب افزایش میانگین نمرات ابراز وجود و اعتماد به نفس گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل شده است.
کلمات کلیدی : گروه درمانی آموزشی، تفکر انتقادی، ابراز وجود ، اعتماد به نفس


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : رویکردهای نوین در روان درمانی کودکان و بزرگسالان
محل انتشار : دومین همایش ملی روان درمانی ایران
آدرس وب سایت کنفرانس : incpuma2.ir
ارسال کننده : مارال تدینی نوائی
کد IOI مقاله : XEFZ-HFBDB
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEFZ-HFBDB

مقالات مشابه
  1. دهکده آرامش بانوان مناطق شمال ایران بارویکردروانشناسی محیط
  2. بررسی ضرورت طراحی باغ سا لمندان و تاثیر آن بر جامعه ایرانی با تاکید بریادآوری خاطرات وامیدبه زندگی
  3. (ارزیابی برنامه های آموزشی مسئولیت پذیری دانش آموزان
  4. تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی ( ابراز وجود ) بر باورهای غیرمنطقی دانش آموزان دختر دبیرستان های شهرتهران
  5. تاثیر آموزش تفکر انتقادی بر یادگیری خود راهبری در ناشنوایان
  6. بررسی خودکارآمدی، تاب آوری، ترس از ارزیابی منفی، تمرکز و شرایط محیطی نوجوانان تیزهوش و عادی در دبیرستان های شهر رشت
  7. بررسی رابطه هوش معنوی مدیران و سلامت روانی کارکنان و رتبه بندی متغیرها با استفاده از تکنیک AHP فازی
  8. The Effect of Teaching Critical Thinking on Iranian EFL Learners Essay Writing
  9. پرورش خلاقیت در دانش آموزان و مراحل و موانع آن
  10. بررسی نقش عزت نفس و اعتماد به نفس در طبقات اجتماعی مختلف بر نابرابری آموزشی دانش آموزان
  11. رابطه ی بین ویژگی های شخصیت و خلاقیت با تفکر انتقادی کارکنان بهداشتی مراکز بهداشتی درمانی شهری وروستایی شهرستان اندیمشک در سال 1394
  12. پیش بینی گرایش به اندیشه انتقادی بر اساس صلاحیت راهبری اعضای هیات علمی
  13. تاثیر درمانی نوردرطراحی و معماری بیمارستان ها
  14. اثر بخشی آموزش ابراز وجودبر شادکامی و خوش بینی دانش آموزان پسر دبیرستان شهر یزد
  15. اثر بخشی آموزش ابراز وجودبر تحمل استرس و کنترل تکانه دانش آموزان پسر دبیرستان شهر یزد
سایر مقالات محل انتشار
  1. بررسی نقش انگیزش تحصیلی در پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان
  2. تاثیر انجام بازی های گروهی بر کنش وری اجرایی کودکان پیش دبستانی شهر اهواز
  3. پیش بینی هویت اخلاقی براساس صفات شخصیتی و خودتنظیمی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه
  4. اثربخشی آموزش خود شفقت ورزی بر نشخوار ذهنی و انزوای اجتماعی دانشجویان دختر کمالگرا دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
  5. پیش بینی انگیزش تحصیلی بر اساس اضطراب کرونا و سلامت روان در نوجوانان
  6. پیش بینی عود بیماری سوء مصرف مواد بر اساس خصوصیات شخصیتی در بیماران مراجعه کننده مجدد به مراکز ترک اعتیاد (مورد مطالعه: مراکز ترک اعتیاد خرامه)
  7. پیش بینی عود بیماری سوء مصرف مواد بر اساس تاب آوری در بیماران مراجعه کننده مجدد به مراکز ترک اعتیاد
  8. بررسي رابطه بین فقر با تاب آوری، خودپنداره و چشم انداز زمان در دانش آموزان خانواده های فقیر و خانواده های دارای رفاه اقتصادی
  9. تنبلی اجتماعی در معلمان مقطع ابتدایی: نقش پیش بین بهزیستی روانی و معنویت در محیط کار
  10. اثربخشی روان شناسی مثبت نگر بر انزوا در معلمان شاغل مقطع ابتدایی دارای ویژگی بدبینی شهرستان نمین
  11. مروری بر انزوا در معلمان شاغل ابتدایی دارای ویژگی بدبینی شهرستان نمین
  12. اثربخشی درمان شناختی رفتاری مدیریت استرس بر کیفیت زندگی و هوش هیجانی بیماران قلبی- عروقی
  13. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT)بر میل به طلاق در خانواده‌های دارای بیماری اعتیاد
  14. نقش جو عاطفی خانواده و عدم تحمل بلاتکلیفی در پیش‌بینی اضطراب کرونا دانش آموزان پسر مقطع اول متوسطه
  15. نقش هویت تحصیلی در پیش‌بینی شایستگی تحصیلی دانش‌آموزان تیز هوش کم پیشرفت