جستجو
اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین
احترام قزلباش1
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین انجام گرفت. روش پژوهش به شیوهی آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان دورهی اوّل متوسطه در حال تحصیل شهر رشت در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 30 دانشآموز انتخاب شده و بهطور تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایش، 6 جلسه برنامه ذهنآگاهی را دریافت نمودند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی انگیزش تحصیلی علی و مکاینرنی (2006)، استفاده شد. دادهها با روش آماری کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به دانشآموزان گروه کنترل در پسآزمون بهطور معناداری انگیزش تحصیلی بیشتری داشتند (01/0>P). بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که آموزش ذهنآگاهی بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین اثربخش است.
کلمات کلیدی : ذهنآگاهی، انگیزش تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، دانشآموزان.
زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : آسیب شناسی روانی و دانش آموزان
محل انتشار : چهارمین همایش ملی آسیب شناسی روانی
آدرس وب سایت کنفرانس : asruma4.ir
ارسال کننده : مژده نعمتی
کد IOI مقاله : XKAK-KHAKD
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XKAK-KHAKD
مقالات مشابه
- (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
- بررسي الگوي رفتاری در محيط مدارس مدرن ( نمونه ي موردی: دبيرستان جهان علوم استان اردبیل )
- ضرورت بهره گیری از سیستم مدل سازی اطلاعات ساختمان( BIM ) در آموزش معماری ایران .
- توسعه مدل مطلوبیت مدهای حملونقلی مربوط به هدف سفرهای مختلف
- مدرسه امن دخترانه مورد بررسی: (دوره متوسطه خاص دختران)
- ارزیابی میزان پایداری هنرستان¬های نوساخت بر اساس روش¬های اجرایی و مصالح به کار رفته در ساختمان
- طراحی هتل بیمارستان با رویکرد توریسم درمانی در شهر زاهدان
- Designing and development practical model for climate change education
- بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و امکانات آموزشی و امکانات نوین آموزشی در پیشرفت تحصیلی مدارس ابتدایی دخترانه شهرستان شوش دانیال
- بررسی میزان آشنایی معلمان مقطع اول دبیرستان با مؤلفه ارزشیابی و کاربرد آن در تدریس دانش آموزان شهرستان آستانه اشرفیه
- تاثیر هوشمند سازی مدارس بر افزایش کیفیت تدریس معلمان و نگرش دانش آموزان به یادگیری
- اثربخشی آموزش رویکردشناختی رفتاری بر میزان خودکارامدی و منبع کنترل در دانش آموزان دختر
- تأثیر مداخله شناختی – رفتاری بر حافظهی فعال دانش آموزان نارساخوان
- تأثیر ویژگی های شخصیتی معلمان بر انگیزه پیشرفت در بین دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه یک آموزش و پرورش شیراز سال 94- 93
- اثربخشي آموزش نرم افزار ان بك بر بهبود حافظه ي فعال دانش آموزان نارساخوان
سایر مقالات ارائه دهنده
- اثربخشی درمان مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی بر رشد شخصی در همسران جان باختگان بیماري کووید 19
- نقش خودکارآمدی تحصیلی در پیشبینی سرزندگی تحصیلی دانشآموزان
- اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین
- اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین
سایر مقالات محل انتشار
- الگوی اخلاقی و رفتاری سبک زندگی فاطمی
- پیش بینی رفتارهای پرخطر بر اساس نشخوار فکری و فرانگرانی در دانش آموزان
- اثربخشی آموزش تفکر مثبت بر تنیدگی تحصیلی، کنترل فکر و حرمت خود دانش آموزان دختر
- بررسی تاثیر آموزش حضوري در مقایسه با آموزش غیرحضوري بر یادگیري درس ریاضی دانش آموزان پسر کلاس ششم ابتدایی
- درمان هومیوپاتی و میگرن: مطالعه مروری
- مروری بر اثرات استرس بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان
- اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین
- اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین
- مروری بر اثرات استرس بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان
- تاثیر روان درمانی انگیزشی بر کنترل هیجانی دانشجویان در شبکه های مجازی
- پیش بینی کیفیت زندگی براساس معنای زندگی و نگرش مذهبی در مادران کودکان کمتوان ذهنی
- نقش هوش اجتماعی در پیش بینی استرس شغلی معلمان ابتدایی
- بررسی رابطه بین الگوهای تغذیهای با موفقیت تحصیلی دانش آموزان
- نقش تنظیم هیجان و حمایت خانواده در پیشبینی اختلال استرس پس از سانحه در پرستاران بخش کرونا بیمارستان امام علی (ع) شهر زاهدان
- ارتباط یادگیری مجازی با تحولات آموزشی در سازمان آموزش و پرورش