اثربخشی آموزش روانشناسی مثبت¬نگر بر خوش¬بینی تحصیلی

رسول ملائی1 عیسی جعفری2

چکیده :
 هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش روانشناسی مثبت¬نگر بر خوش¬بینی تحصیلی دانش¬آموزان پسر دوره دوم متوسطه بود. روش این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه مورد مطالعه را همه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 1403-1402 بود. در این پژوهش از پرسشنامه خوش¬بینی تحصیلی استچن-موران و همکاران (2013) استفاده شد. از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد که بر روی 45 دانش آموز دبیرستانی در سه گروه و هر گروه با 15 دانش آموز (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) انجام گردید. آموزش روانشناسی مثبت گرا به عنوان مداخله به کار برده شد. داده ها به کمک آزمون¬های آماری تحلیل کووارانس و توسط نرم افزارSPSS23 تحلیل شد. نتایج حاصل از تحلیل های آماری نشان داد که بین گروه های آزمایش و کنترل در افزایش خوش¬بینی تحصیلی هر دو روش تفاوت معنی داری وجود ندارد. با توجه به پژوهش انجام شده, هر دو روش آموزشی بر افزایش خوش¬بینی تحصیلی موثر بودند و تفاوتی بین این دو روش وجود نداشت. بنابراین پیشنهاد می¬شود که دست¬اندرکاران حوزه آموزش و پرورش با طرح برنامه¬هایی معلمان و دانش¬آموزان را از متغیرهای روانشناسی مثبت¬نگر ¬به عنوان عوامل مؤثر در روند آموزش کلاسی آگاه سازند تا خوش¬بینی تحصیلی افزایش یابد.
کلمات کلیدی : روانشناسی مثبت¬نگر خوش¬بینی تحصیلی آموزش.


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : علوم انسانی
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی نوآوری، رشد و توسعه در حوزه مدیریت، حسابداری و علوم انسانی
آدرس وب سایت کنفرانس : icimah.com
کد IOI مقاله : AZCC-AZDBFB
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/AZCC-AZDBFB

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات محل انتشار
  1. لزوم انطباق سیاست‌گذاری‌های موسیقی با تحولات دیجیتال
  2. بررسی جایگاه لایت موتیف در موسیقی فیلم و تاثیر آن بر مخاطب
  3. ارزیابی و بهبود عملکرد فعلی استراتژی بازاریابی و اعمال تغییرات مناسب بر اساس بازخورد مشتریان
  4. حکمرانی منابع انسانی
  5. تأثیر عشق برند بر وفاداری با نقش میانجی عزت‌نفس و هویت اجتماعی
  6. بررسی وضعیت ابعاد شایستگی مدیران و ارائه مدلی برای توسعه آن در سازمانهای دولتی: مطالعه موردی
  7. The theoretical analysis of the mystics about the meaning of reality and reality perception
  8. توسعه مهارت‌های تیمی و ارتباطات بین‌افراد در سازمان‌های بازرگانی
  9. مروری بر تأثیر جمع‌سپاری در بهبود مدیریت شهرهای هوشمند
  10. اثربخشی آموزش روانشناسی مثبت¬نگر بر خوش¬بینی تحصیلی
  11. ارتباط بین عوامل عاطفی و مذهبی با اشتیاق تحصیلی دختران دوره متوسطه دوم شهر بوشهر
  12. استفاده از فناوری اطلاعات در بهبود فرآیندهای مدیریت منابع انسانی
  13. Examining the Impact of Social Media on Political and Social Developments
  14. The impact of social media on mental health
  15. ارتقا جایگاه مدیریت مالی در سازمان ها از طریق آموزش و توسعه