جستجو
اثربخشی آموزش روانشناسی مثبت¬نگر بر خوش¬بینی تحصیلی
رسول ملائی1 عیسی جعفری2
چکیده :
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش روانشناسی مثبت¬نگر بر خوش¬بینی تحصیلی دانش¬آموزان پسر دوره دوم متوسطه بود. روش این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه مورد مطالعه را همه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 1403-1402 بود. در این پژوهش از پرسشنامه خوش¬بینی تحصیلی استچن-موران و همکاران (2013) استفاده شد. از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد که بر روی 45 دانش آموز دبیرستانی در سه گروه و هر گروه با 15 دانش آموز (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) انجام گردید. آموزش روانشناسی مثبت گرا به عنوان مداخله به کار برده شد. داده ها به کمک آزمون¬های آماری تحلیل کووارانس و توسط نرم افزارSPSS23 تحلیل شد. نتایج حاصل از تحلیل های آماری نشان داد که بین گروه های آزمایش و کنترل در افزایش خوش¬بینی تحصیلی هر دو روش تفاوت معنی داری وجود ندارد. با توجه به پژوهش انجام شده, هر دو روش آموزشی بر افزایش خوش¬بینی تحصیلی موثر بودند و تفاوتی بین این دو روش وجود نداشت. بنابراین پیشنهاد می¬شود که دست¬اندرکاران حوزه آموزش و پرورش با طرح برنامه¬هایی معلمان و دانش¬آموزان را از متغیرهای روانشناسی مثبت¬نگر ¬به عنوان عوامل مؤثر در روند آموزش کلاسی آگاه سازند تا خوش¬بینی تحصیلی افزایش یابد.
کلمات کلیدی :
روانشناسی مثبت¬نگر
خوش¬بینی تحصیلی
آموزش.
زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : علوم انسانی
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی نوآوری، رشد و توسعه در حوزه مدیریت، حسابداری و علوم انسانی
آدرس وب سایت کنفرانس : icimah.com
کد IOI مقاله : AZCC-AZDBFB
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/AZCC-AZDBFB
مقالات مشابه
- بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
- Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
- تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
- یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
- بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
- بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
- ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
- معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
- (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
- نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
- تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
- سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
- A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
- علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
- Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات محل انتشار
- لزوم انطباق سیاستگذاریهای موسیقی با تحولات دیجیتال
- بررسی جایگاه لایت موتیف در موسیقی فیلم و تاثیر آن بر مخاطب
- ارزیابی و بهبود عملکرد فعلی استراتژی بازاریابی و اعمال تغییرات مناسب بر اساس بازخورد مشتریان
- حکمرانی منابع انسانی
- تأثیر عشق برند بر وفاداری با نقش میانجی عزتنفس و هویت اجتماعی
- بررسی وضعیت ابعاد شایستگی مدیران و ارائه مدلی برای توسعه آن در سازمانهای دولتی: مطالعه موردی
- The theoretical analysis of the mystics about the meaning of reality and reality perception
- توسعه مهارتهای تیمی و ارتباطات بینافراد در سازمانهای بازرگانی
- مروری بر تأثیر جمعسپاری در بهبود مدیریت شهرهای هوشمند
- اثربخشی آموزش روانشناسی مثبت¬نگر بر خوش¬بینی تحصیلی
- ارتباط بین عوامل عاطفی و مذهبی با اشتیاق تحصیلی دختران دوره متوسطه دوم شهر بوشهر
- استفاده از فناوری اطلاعات در بهبود فرآیندهای مدیریت منابع انسانی
- Examining the Impact of Social Media on Political and Social Developments
- The impact of social media on mental health
- ارتقا جایگاه مدیریت مالی در سازمان ها از طریق آموزش و توسعه