بررسی جنبه های داستانی سوره مبارکه یوسف و تاثیر آن در مثنوی معنوی مولوی

دکتر حمید عابدیها1 پرستو کلاهدوزها2

چکیده :
تأثير متون‌ ديني‌ به‌ ويژه‌ قرآن‌ کریم در ميراث‌ گرانبهاي‌ ادبي‌ فارسي دوره اسلامی‌ غير قابل‌ انكار است. متون‌ منظوم‌ و منثور ادب‌ فارسي‌ به‌ لحاظ محتوا و هم‌ از نظر فرم‌ و قالب‌ نوعاً به‌ فراخور ذوق‌ و توانايي ‌پدیدآورنده آنها از شيوه‌هاي‌ بياني‌ قرآن‌ بهره‌ برده‌اند. از ميان ‌این همه‌، مثنوي‌ معنوي‌ مولانا جلال‌الدين‌ محمد بلخي‌ بيش‌ از همه‌ و از هر نظر از مفاهيم‌ قرآني‌ بلكه‌ از شيوه‌ها و خصايص‌ ادبي‌، بياني‌ و بديعي‌، قرآن‌ متأثر بوده‌ است‌. مولوي‌ حتي‌ در سبك‌ داستان‌پردازي‌ نيز گاهي‌ مستقيماً از طرز داستانهاي‌ قرآني‌ الگو برداشته‌ و گاه‌ بدان‌ نزديك ‌و همسو شده‌ است‌. به عنوان نمونه، مثنوی در به کارگیری داستان در خدمت اندیشه و اخلاق ، جاذبه داستان، طرح مسائل ماورایی در پیرنگ داستان، براعت استهلال، ایجاز، ذکر اهداف جانبی در حواشی داستان، آوردن داستان در دل داستان و سنخیت بخشی به آغاز و انجام داستان؛ از قرآن بویژه سوره یوسف متأثر است. بررسي‌ تطبيقي‌ شيوه‌ داستاني‌ قرآن‌ و مثنوي‌ معنوي با مطالعه موردی در سوره مبارکه یوسف‌، انگيزه‌ نگارنده‌ در اين ‌نوشتار بوده‌ است‌.
کلمات کلیدی : قرآن، سوره یوسف (ع)، داستان‌، مثنوی معنوی، مولوي


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : زبان شناسی
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی
آدرس وب سایت کنفرانس : 2ibsconf.com
ارسال کننده : حمید عابدیها
کد IOI مقاله : XYZE-ZZFBE
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYZE-ZZFBE

سایر مقالات محل انتشار
  1. مقایسه عملکردهای پنج سیستم مغزی وتغییرات خلقی در زنان یائسه و غیر یائسه شهر اصفهان
  2. نقش هوش عاطفی و خودکارآمدی عاطفی در بهزیستی روانشناختی دانشجویان
  3. The Effect of Reflective Journal on the Reading Fluency of Iranian EFL Learners
  4. How the English Education in EFL Classes in Institutes of Iran Would Be and Should Be
  5. Study of the Relationship Between Culture and Learning New Language
  6. The Effect of Teaching Critical Thinking on Iranian EFL Learners Essay Writing
  7. اصحاب کساء در شعر اهل سنت
  8. نقش حکمرانی خوب در کاهش فسادوفقر
  9. تنوعات قومی فرصت یا تهدید
  10. رابطه شبکه های مجازی با علائم اضطراب و افسردگی در دانش آموزان دختر دبیرستانی استان اصفهان
  11. بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری و اضطرابی در دانش آموزان دختر و پسر دبستانی شهرستان نجف آباد در سال تحصیلی91-90
  12. Effectiveness of cognitive-behavioral therapy and mindfulness-based cognitive therapy on reduction of distress of patients infected by breast cancer in Martyrs Hospital (AS), Isfahan, Iran
  13. نقد تاریخ طبری
  14. Methodology on quality of life and resilience role on the perseverance of secondary school students
  15. رابطه سبک های تنظیم شناختی هیجان و سبک های مقابله با استرس با رضایت زناشویی در دانشجویان زن