تأثير آموزش راهبردهاي يادگيري بر كاهش اضطراب امتحان دانش‌آموزان دختر سال اول دبيرستان

قباد بهامین1 فروزان داوری فرد2 مریم ملکشاهی3 بهزاد صبوحی4 مردان کولیوند5

چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسي تأثير آموزش راهبردهاي يادگيري بر كاهش اضطراب امتحان دانش‌آموزان دختر سال اول دبيرستان بود. 76 دانش‌آموز با روش نمونه‌گيري تصادفي در سه گروه آزمايش (پس ختام، مردر، مشاركتي) و يك گروه گواه به صورت تصادفي جايگزين شدند. آزمودنيها به پرسشنامه‌ اضطراب امتحان TAI و آزمون هوش كتل (1960) پاسخ دادند. پس از آموزش مهارتها به مدت 8 جلسه 90 دقيقه‌اي داده‌هاي بدست آمده از آزمودنيها مورد تحليل قرار گرفت. نتايج تحليل واريانس و كوواريانس نشان داد كه بين ميانگين نمرات اضطراب امتحان چهار گروه تفاوت معنادار وجود دارد. (5%P<) به طوري كه نمرات اضطراب امتحان گروه مشاركتي كمتر از نمرات اضطراب امتحان گروه پس ختام و گروه مردر بود (5%P<) نتيجه‌گيري كلي آنها ميزان كاهش اضطراب امتحان در گروه مشاركتي در مقايسه با گروه مردر و پس ختام بيشتر بود. بنابراين آموزش مهارتهاي يادگيري به شيوه آموزشي مشاركتي اثربخشي بيشتري بر كاهش اضطراب امتحان دانش‌آموزان دارد.
کلمات کلیدی : اضطراب امتحان، روش مشاركتي، پس ختام، مردر


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : روانشناسی عمومی
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی
آدرس وب سایت کنفرانس : 2ibsconf.com
ارسال کننده : فروزان داوري فرد
کد IOI مقاله : XYZE-ZZFDG
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYZE-ZZFDG

مقالات مشابه
  1. تسلیحات کشتارجمعی از دیدگاه اسلام
  2. تأثير آموزش راهبردهاي يادگيري بر كاهش اضطراب امتحان دانش‌آموزان دختر سال اول دبيرستان
  3. تاثیر حرکت درمانی بر کاهش درد و ناتوانی درکمردرد
  4. هنجاریابی مقدماتی آزمون اضطراب امتحان ساراسون ومقایسه میزان اضطراب امتحان بین رشته های مختلف جامعه دختران مقطع متوسطه دوم
  5. کاربرد اختراع کاشف قتل در پیشرفت علوم انسانی
  6. ارتباط فراشناخت با اضطراب امتحان در دانش آموزان تیز هوش شهرستان گرگان
  7. بررسی میزان اضطراب امتحان در بین زبان آموزان دختر و پسر کانون زبان ایران ، تهران بهار 1395
  8. تأثیر جیره‌های غذایی مختلف برطول و وزن ماهی کپور علفخوار ‏Ctenopharyngodonidella
  9. بررسی تاثیر برنامه آموزشی مصون سازی در برابر تنیدگی بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان پایه اول دبیرستان
  10. Historical Sociology of Iran during Mughal era
  11. The Effect of Jigsaw Technique on Improving Grammar Achievement among the Impulsive and Reflective Iranian EFL Learners
  12. بررسی اثر‌بخشی ذهن‌آگاهی بر اضطراب امتحان در دانش‌آموزان مقطع متوسطه
  13. بررسی میزان تأثیر مؤلفه های آینده نگری بر تقاضای بیمه عمر مورد مطالعه: بیمه مرکزی ایران
  14. A Comparative and Symbolic Study of Materialism in Peter Høeg’s Miss Smilla’s Feeling for Snow and John Case’s The First Horseman
  15. رویکرداختراع کاشف قتل در پژوهشهای نوین در حقوق انسانی
سایر مقالات محل انتشار
  1. مقایسه عملکردهای پنج سیستم مغزی وتغییرات خلقی در زنان یائسه و غیر یائسه شهر اصفهان
  2. نقش هوش عاطفی و خودکارآمدی عاطفی در بهزیستی روانشناختی دانشجویان
  3. The Effect of Reflective Journal on the Reading Fluency of Iranian EFL Learners
  4. How the English Education in EFL Classes in Institutes of Iran Would Be and Should Be
  5. Study of the Relationship Between Culture and Learning New Language
  6. The Effect of Teaching Critical Thinking on Iranian EFL Learners Essay Writing
  7. اصحاب کساء در شعر اهل سنت
  8. نقش حکمرانی خوب در کاهش فسادوفقر
  9. تنوعات قومی فرصت یا تهدید
  10. رابطه شبکه های مجازی با علائم اضطراب و افسردگی در دانش آموزان دختر دبیرستانی استان اصفهان
  11. بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری و اضطرابی در دانش آموزان دختر و پسر دبستانی شهرستان نجف آباد در سال تحصیلی91-90
  12. Effectiveness of cognitive-behavioral therapy and mindfulness-based cognitive therapy on reduction of distress of patients infected by breast cancer in Martyrs Hospital (AS), Isfahan, Iran
  13. نقد تاریخ طبری
  14. Methodology on quality of life and resilience role on the perseverance of secondary school students
  15. رابطه سبک های تنظیم شناختی هیجان و سبک های مقابله با استرس با رضایت زناشویی در دانشجویان زن