اثربخشی آموزشی والدگری بر پایه نیازهای پنجگانه هیجانی با رویکرد تلفیقی دین و روانشناسی بر عزت نفس مادران با طرحواره ناسازگاراولیه بی‌کفایتی

بی بی نرجس رئیس الساداتی1 محمد حسین فلاح2 محمد حسن گرامی3

چکیده :
عزت نفس به منزله بیان تأیید یا عدم تأیید فرد، نسبت به خویشتن است و نشان می‌دهد که تا چه اندازه یک فرد خود را توانا، ارزنده و پر اهمیت می‌داند. بنابراین به منظور فهم بهتر رفتارهای فرد، شناخت ادراک یا عقیده‌ای که فرد نسبت به خود دارد حایز اهمیت بسیار است. ازاین‌رو پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزشی والدگری بر پایه نیازهای پنجگانه هیجانی یانگ با رویکرد تلفیقی دین و روانشناسی بر عزت نفس مادران با طرحواره ناسازگار اولیه بی‌کفایتی انجام شد. روش پژوهش حاضر؛ کمی از نوع مداخله ای و روش پژوهشی شبه آزمایشی با طرح پيش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. بدين منظور ابتدا یک مدرسه از بین مدارس شهرستان اشکذر انتخاب شد سپس دو گروه از بین مادران این مدرسه در سال 94 به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و با اجرای پرسشنامه طرحواره ناسازگاراولیه بیکفایتی در مرحله اول، مادران با طرحواره ناسازگاراولیه بیکفایتی شناسایی شده و 15 نفر از مادران در گروه آزمايش و سپس مشابه با آن گروه، یک گروه 15 نفری همتا شده دیگر به‌عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. در مرحله دوم آزمون عزت نفس کوپر اسمیت از 30 نفر انتخابی به عنوان پیش‌آزمون گرفته شد. جلسات آموزشی والدگری بر پایه نیازهای پنجگانه هیجانی یانگ با رویکرد تلفیقی دین و روانشناسی طي 10 جلسه 90 دقیقه‌ای بر روي گروه آزمايش اجرا شد و گروه کنترل هیچ آموزشی ندید. سپس پس‌آزمون در دو گروه اجرا گردید و نتایج دو گروه مقایسه و تحلیل شد. جهت سنجش آزمودنی‌ها در مرحله اول از آزمون طرحواره ناسازگار اولیه بی‌کفایتی استفاده شد تا 30 نفر با طرحواره ناسازگار بی‌کفایتی انتخاب شوندکه اعتبار مقیاس به وسیله آلفای کرونباخ برای همه خرده مقیاس ها در دامنه (90/0 – 62/0 ) بدست آمده بود و پایایی آن پرسشنامه به روش همسانی درونی از طریق آلفای کرونباخ 94/0 محاسبه شد. در پیش‌آزمون و پس‌آزمون از 30 نفری که انتخاب کرده بودیم آزمون عزت نفس کوپراسمیت جهت اثر آزمایش بر متغییر وابسته استفاده شد که ضرایب اعتبار این آزمون با روش بازآزمایی برای دختران و پسران به ترتیب 90/0 و 92/0 گزارش شده است و نیز ضریب همسانی درونی 86/0 تا 90/0 را برای آزمون عزت نفس کوپراسمیت گزارش کرده‌اند. به‌منظور تحلیل داده‌ها در بخش آمار توصیفی از آماره‌های فراوانی، درصد، میانگین، واریانس و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی نیز از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتايج تحليل کوواريانس نشان داد که آموزش والدگری بر پایه نیازهای پنجگانه هیجانی یانگ با رویکرد تلفیقی دین و روانشناسی بر عزت نفس عمومی مادران با طرحواره ناسازگاراولیه بی‌کفایتی تاثیرگزار است. نتایج پژوهش نشان داد که با ضریب آلفای 05/0 و ضریب اطمینان 95/0 آموزش والدگری بر پایه نیازهای پنجگانه هیجانی یانگ با رویکرد تلفیقی دین و روانشناسی باعث افزایش عزت نفس خانوادگی، اجتماعی و شغلی مادران با طرحواره ناسازگاراولیه بی‌کفایتی شده است. براساس نتایج بدست آمده می‌توان به منظور افزایش عزت نفس مادران و پرورش نسلی با آرامش بیشتر و زندگی بهتر و همراه با موفقیت از آموزشهای والدگری درمراکز مختلف جامعه از جمله آموزش و پرورش و بهزیستی و مراکز مشاوره استفاده کرد.
کلمات کلیدی : والدگری بر پایه نیازهای پنجگانه هیجانی یانگ، دین و روانشناسی، عزت نفس


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : علوم تربیتی
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی
آدرس وب سایت کنفرانس : 2ibsconf.com
ارسال کننده : بی بی نرجس رئیس الساداتی
کد IOI مقاله : XYZE-ZZGCH
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYZE-ZZGCH

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات محل انتشار
  1. مقایسه عملکردهای پنج سیستم مغزی وتغییرات خلقی در زنان یائسه و غیر یائسه شهر اصفهان
  2. نقش هوش عاطفی و خودکارآمدی عاطفی در بهزیستی روانشناختی دانشجویان
  3. The Effect of Reflective Journal on the Reading Fluency of Iranian EFL Learners
  4. How the English Education in EFL Classes in Institutes of Iran Would Be and Should Be
  5. Study of the Relationship Between Culture and Learning New Language
  6. The Effect of Teaching Critical Thinking on Iranian EFL Learners Essay Writing
  7. اصحاب کساء در شعر اهل سنت
  8. نقش حکمرانی خوب در کاهش فسادوفقر
  9. تنوعات قومی فرصت یا تهدید
  10. رابطه شبکه های مجازی با علائم اضطراب و افسردگی در دانش آموزان دختر دبیرستانی استان اصفهان
  11. بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری و اضطرابی در دانش آموزان دختر و پسر دبستانی شهرستان نجف آباد در سال تحصیلی91-90
  12. Effectiveness of cognitive-behavioral therapy and mindfulness-based cognitive therapy on reduction of distress of patients infected by breast cancer in Martyrs Hospital (AS), Isfahan, Iran
  13. نقد تاریخ طبری
  14. Methodology on quality of life and resilience role on the perseverance of secondary school students
  15. رابطه سبک های تنظیم شناختی هیجان و سبک های مقابله با استرس با رضایت زناشویی در دانشجویان زن