پرورش خلاقیت در دانش آموزان و مراحل و موانع آن

رضا رحمانی1

چکیده :
مقدمه: آن چه انسان را از سایر موجودات متمایز مي‌کند، تاثیرپذیری او از تعلیم و تربیت است. انسان در سایه ی تربیتی صحیح، تکامل مي‌یابد و تا مرحله ای پیش مي‌رود که مي‌توان او را انسان کامل نامید. کودکان نیروهای بالقوه ای دارند که به راحتی نقش مي‌پذیرند. یکی از عمده ترین هدف هایی که در تربیت مورد توجه مي‌باشد، پرورش روحیه ی خودباوری، اعتماد به نفس، ابداع و تفکر خلاق مي‌باشد. بی تردید، در جهان امروز، خلاقیت یکی از تکنیک های مهم دستیابی به اکتشافات، اختراعات و پیشرفت های علمی، فنی و هنری تلقی می شود. روش بررسی: پژوهش حاضر به دلیل اهمیت خلاقیت، با استفاده از روش کتابخانه ای و گردآوری اطلاعات، به بررسی موضوعاتی در زمینه ی خلاقیت( پرورش، مراحل و موانع) حاصل شده است. نتایج: نتایج با بهره گیری از طبقه بندی شناختی آندرسون، الگوی پرورش خلاقیت ویلیامز، تسهیل و پدیدآیی خلاقیت و مراحل آن مشخص شده است. نتایج نشان داده است که رشد و توسعه خلاقیت، وابسته به عوامل مختلف فردی و اجتماعی مانند: هوش، خانواده، ویژگی های شخصیتی و غلبه بر موانع مختلف فردی و اجتماعی چون ترس از شکست، قوانین محدودکننده و ... است.نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر مشخص می کند که در جامعه رو به رشد و توسعه ما توجه به خلاقیت نقش حیاتی دارد، زیرا برای نایل شدن به پیشرفت های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی، به افراد مستعد و خلاق نیازمند هستیم.
کلمات کلیدی : خلاقیت ، تفکر خلاق ، پرورش خلاقيت ، معلم ، دانش آموز


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : علوم تربیتی
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی
آدرس وب سایت کنفرانس : 2ibsconf.com
ارسال کننده : رضا رحمانی
کد IOI مقاله : XYZE-ZZGDD
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYZE-ZZGDD

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات محل انتشار
  1. مقایسه عملکردهای پنج سیستم مغزی وتغییرات خلقی در زنان یائسه و غیر یائسه شهر اصفهان
  2. نقش هوش عاطفی و خودکارآمدی عاطفی در بهزیستی روانشناختی دانشجویان
  3. The Effect of Reflective Journal on the Reading Fluency of Iranian EFL Learners
  4. How the English Education in EFL Classes in Institutes of Iran Would Be and Should Be
  5. Study of the Relationship Between Culture and Learning New Language
  6. The Effect of Teaching Critical Thinking on Iranian EFL Learners Essay Writing
  7. اصحاب کساء در شعر اهل سنت
  8. نقش حکمرانی خوب در کاهش فسادوفقر
  9. تنوعات قومی فرصت یا تهدید
  10. رابطه شبکه های مجازی با علائم اضطراب و افسردگی در دانش آموزان دختر دبیرستانی استان اصفهان
  11. بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری و اضطرابی در دانش آموزان دختر و پسر دبستانی شهرستان نجف آباد در سال تحصیلی91-90
  12. Effectiveness of cognitive-behavioral therapy and mindfulness-based cognitive therapy on reduction of distress of patients infected by breast cancer in Martyrs Hospital (AS), Isfahan, Iran
  13. نقد تاریخ طبری
  14. Methodology on quality of life and resilience role on the perseverance of secondary school students
  15. رابطه سبک های تنظیم شناختی هیجان و سبک های مقابله با استرس با رضایت زناشویی در دانشجویان زن