جستجو
مقایسه اثربخشی درمان شناختی – رفتاری و فراشناختی بر درهمآمیختگی فکر و وسواس آلودگی در بیماران مبتلابه وسواس فکری – عملی با یک دوره پی گیری یکماهه
سلاله سادات اصل علوی پایدار1 روشنک خدابخش2
چکیده :
پژوهش حاضر باهدف مقایسه اثربخشی درمان شناختی-رفتاری و فراشناختی بر درهمآمیختگی فکر و وسواس آلودگی در مبتلایان به اختلال وسواس فکری-عملی انجام شد. مطالعه حاضر از طرحهای نیمه آزمایشی با مدل پیش آزمون-پس آزمون و دارای دو گروه آزمایشی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دختر دانشگاه علم و صنعت ایران در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ بود. نمونهگیری اولیه بهصورت داوطلبانه توسط فراخوان انجام شد و سپس از میان آنها ۱۲ نفر که به اختلال وسواس فکری –عملی مبتلا بودند بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایشی شناختی رفتاری (۶=n) و فراشناختی (۶=n) قرار گرفتند. آزمودنیها پرسشنامه پادوا (Padua) ساناویو (۱۹۸۰) و پرسشنامه درهمآمیختگی فکر (TFI) ولز (۲۰۰۱) را تکمیل نمودند. سپس مداخلات شناختی-رفتاری و فراشناختی هر یک به مدت ده جلسه دو ساعته اجرا شدند. بهمنظور تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر (ANOVA) و آزمون تحلیل واریانس آمیخته (Mixed-ANOVA) استفاده شد. هر دو روش درمانی فراشناختی (۰۰۱/۰>P) و شناختی-رفتاری (۰۰۱/۰>P) در کاهش وسواس آلودگی و آمیختگی فکر، در پایان درمان و بعد از پیگیری یکماهه مؤثر واقع شدند.به طور کل هر دو گروه فراشناختی (۰۰۱/۰>P) و شناختی-رفتاری (۰۰۱/۰=P) در کاهش وسواس فکری-عملی مؤثر هستند. همچنین اثربخشی هر دو گروه شناختی-رفتاری و فراشناختی در وسواس آلودگی (۹۹/۰=P) و آمیختگی فکر (۰۷/۰=P) در پایان درمان و بعد از پیگیری یکماهه تفاوت معنیداری ندارند.
کلمات کلیدی : وسواس فکری-عملی، شناختی-رفتاری، فراشناختی، درهمآمیختگی فکر، وسواس آلودگی
زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : روانشناسی بالینی
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی
آدرس وب سایت کنفرانس : 2ibsconf.com
ارسال کننده : سلاله سادات اصل علوی
کد IOI مقاله : XYZE-ZZGHA
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYZE-ZZGHA
مقالات مشابه
- تأثیر مداخله شناختی – رفتاری بر حافظهی فعال دانش آموزان نارساخوان
- اثر¬بخشی¬آموزش¬شناختی-رفتاری¬بر¬خودتنظیمی¬تحصیلی¬دانش¬آموزان¬دختر¬مقطع-متوسطه
- اثر¬بخشی¬آموزش¬شناختی-رفتاری¬بر¬اهمال¬کاری¬تحصیلی¬دانش¬آموزان¬دختر¬مقطع¬متوسطه
- The Effect Of Educating A Metacognition Model On Self- Efficacy And Resilience In High School Students
- اثر درمان فراشناختي ولز بر كنترل افكار وسواسي و افزايش سازگاري يك مورد وسواسي – جبري
- نقش باورهای مذهبی در علایم وسواسی-اجباری: اثر واسطه¬ای باورهای فراشناختی، باورهای آمیختگی، مسئولیت¬پذیری و راهبردهای کنترل فکر
- بررسی اثر بخشی زوج درمانی شناختی رفتاری بر افزایش واکنش هیجانی زوجین متقاضی طلاق
- مقایسه اثربخشی درمان شناختی – رفتاری و فراشناختی بر درهمآمیختگی فکر و وسواس آلودگی در بیماران مبتلابه وسواس فکری – عملی با یک دوره پی گیری یکماهه
- بررسي اثربخشي خانوادهدرماني شناختي-رفتاري بر بهبود راهبردهاي مقابلهاي با استرس در زوجين
- اثربخشی درمان فراشناختی بر افزایش تاب آوری و سخت رویی معتادان نگهدارنده با متادون
- اثربخشی گروه درمانی شناختی بر باورهای فراشناختی زندانیان
- بررسی تاثیر سوادفناورانه بریادگیری در مدارس متوسطه
- شناسایی علل اهمال کاری تحصیلی از دیدگاه دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان
- تاثیر راهبردهای فراشناختی در بهبود تنظيم شناختي در درس علوم تجربی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی دختر منطقه پیربکران
- مقایسه اثر بخشی درمان مبتنی بر حضور ذهن و درمان شناختی رفتاری بر کاهش کنترل فکر، آمیختگی فکر و عمل و افزایش انعطاف پذیری روانشناختی بیماران مبتلا به اختلال کندن پوست
سایر مقالات محل انتشار
- مقایسه عملکردهای پنج سیستم مغزی وتغییرات خلقی در زنان یائسه و غیر یائسه شهر اصفهان
- نقش هوش عاطفی و خودکارآمدی عاطفی در بهزیستی روانشناختی دانشجویان
- The Effect of Reflective Journal on the Reading Fluency of Iranian EFL Learners
- How the English Education in EFL Classes in Institutes of Iran Would Be and Should Be
- Study of the Relationship Between Culture and Learning New Language
- The Effect of Teaching Critical Thinking on Iranian EFL Learners Essay Writing
- اصحاب کساء در شعر اهل سنت
- نقش حکمرانی خوب در کاهش فسادوفقر
- تنوعات قومی فرصت یا تهدید
- رابطه شبکه های مجازی با علائم اضطراب و افسردگی در دانش آموزان دختر دبیرستانی استان اصفهان
- بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری و اضطرابی در دانش آموزان دختر و پسر دبستانی شهرستان نجف آباد در سال تحصیلی91-90
- Effectiveness of cognitive-behavioral therapy and mindfulness-based cognitive therapy on reduction of distress of patients infected by breast cancer in Martyrs Hospital (AS), Isfahan, Iran
- نقد تاریخ طبری
- Methodology on quality of life and resilience role on the perseverance of secondary school students
- رابطه سبک های تنظیم شناختی هیجان و سبک های مقابله با استرس با رضایت زناشویی در دانشجویان زن