مقایسه اثربخشی درمان شناختی – رفتاری و فراشناختی بر درهم‌آمیختگی فکر و وسواس آلودگی در بیماران مبتلابه وسواس فکری – عملی با یک دوره پی گیری یک‌ماهه

سلاله سادات اصل علوی پایدار1 روشنک خدابخش2

چکیده :
پژوهش حاضر باهدف مقایسه اثربخشی درمان شناختی-رفتاری و فراشناختی بر درهم‌آمیختگی فکر و وسواس آلودگی در مبتلایان به اختلال وسواس فکری-عملی انجام شد. مطالعه حاضر از طرح‌های نیمه آزمایشی با مدل پیش آزمون-پس آزمون و دارای دو گروه آزمایشی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دختر دانشگاه علم و صنعت ایران در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ بود. نمونه‌گیری اولیه به‌صورت داوطلبانه توسط فراخوان انجام شد و سپس از میان آن‌ها ۱۲ نفر که به اختلال وسواس فکری –عملی مبتلا بودند به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایشی شناختی رفتاری (۶=n) و فراشناختی (۶=n) قرار گرفتند. آزمودنی‌ها پرسشنامه پادوا (Padua) ساناویو (۱۹۸۰) و پرسشنامه درهم‌آمیختگی فکر (TFI) ولز (۲۰۰۱) را تکمیل نمودند. سپس مداخلات شناختی-رفتاری و فراشناختی هر یک به مدت ده جلسه دو ساعته اجرا شدند. به‌منظور تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر (ANOVA) و آزمون تحلیل واریانس آمیخته (Mixed-ANOVA) استفاده شد. هر دو روش درمانی فراشناختی (۰۰۱/۰>P) و شناختی-رفتاری (۰۰۱/۰>P) در کاهش وسواس آلودگی و آمیختگی فکر، در پایان درمان و بعد از پیگیری یک‌ماهه مؤثر واقع شدند.به طور کل هر دو گروه فراشناختی (۰۰۱/۰>P) و شناختی-رفتاری (۰۰۱/۰=P) در کاهش وسواس فکری-عملی مؤثر هستند. همچنین اثربخشی هر دو گروه شناختی-رفتاری و فراشناختی در وسواس آلودگی (۹۹/۰=P) و آمیختگی فکر (۰۷/۰=P) در پایان درمان و بعد از پیگیری یک‌ماهه تفاوت معنی‌داری ندارند.
کلمات کلیدی : وسواس فکری-عملی، شناختی-رفتاری، فراشناختی، درهم‌آمیختگی فکر، وسواس آلودگی


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : روانشناسی بالینی
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی
آدرس وب سایت کنفرانس : 2ibsconf.com
ارسال کننده : سلاله سادات اصل علوی
کد IOI مقاله : XYZE-ZZGHA
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYZE-ZZGHA

مقالات مشابه
  1. تأثیر مداخله شناختی – رفتاری بر حافظه‌ی فعال دانش آموزان نارساخوان
  2. اثر¬بخشی¬آموزش¬شناختی-رفتاری¬بر¬خودتنظیمی¬تحصیلی¬دانش¬آموزان¬دختر¬مقطع-متوسطه
  3. اثر¬بخشی¬آموزش¬شناختی-رفتاری¬بر¬اهمال¬کاری¬تحصیلی¬دانش¬آموزان¬دختر¬مقطع¬متوسطه
  4. The Effect Of Educating A Metacognition Model On Self- Efficacy And Resilience In High School Students
  5. اثر درمان فراشناختي ولز بر كنترل افكار وسواسي و افزايش سازگاري يك مورد وسواسي – جبري
  6. نقش باورهای مذهبی در علایم وسواسی-اجباری: اثر واسطه¬ای باورهای فراشناختی، باورهای آمیختگی، مسئولیت¬پذیری و راهبردهای کنترل فکر
  7. بررسی اثر بخشی زوج درمانی شناختی رفتاری بر افزایش واکنش هیجانی زوجین متقاضی طلاق
  8. مقایسه اثربخشی درمان شناختی – رفتاری و فراشناختی بر درهم‌آمیختگی فکر و وسواس آلودگی در بیماران مبتلابه وسواس فکری – عملی با یک دوره پی گیری یک‌ماهه
  9. بررسي اثربخشي خانواده‌درماني شناختي-رفتاري بر بهبود راهبردهاي مقابله‌اي با استرس در زوجين
  10. اثربخشی درمان فراشناختی بر افزایش تاب آوری و سخت رویی معتادان نگهدارنده با متادون
  11. اثربخشی گروه درمانی شناختی بر باورهای فراشناختی زندانیان
  12. بررسی تاثیر سوادفناورانه بریادگیری در مدارس متوسطه
  13. شناسایی علل اهمال کاری تحصیلی از دیدگاه دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان
  14. تاثیر راهبردهای فراشناختی در بهبود تنظيم شناختي در درس علوم تجربی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی دختر منطقه پیربکران
  15. مقایسه اثر بخشی درمان مبتنی بر حضور ذهن و درمان شناختی رفتاری بر کاهش کنترل فکر، آمیختگی فکر و عمل و افزایش انعطاف پذیری روانشناختی بیماران مبتلا به اختلال کندن پوست
سایر مقالات محل انتشار
  1. مقایسه عملکردهای پنج سیستم مغزی وتغییرات خلقی در زنان یائسه و غیر یائسه شهر اصفهان
  2. نقش هوش عاطفی و خودکارآمدی عاطفی در بهزیستی روانشناختی دانشجویان
  3. The Effect of Reflective Journal on the Reading Fluency of Iranian EFL Learners
  4. How the English Education in EFL Classes in Institutes of Iran Would Be and Should Be
  5. Study of the Relationship Between Culture and Learning New Language
  6. The Effect of Teaching Critical Thinking on Iranian EFL Learners Essay Writing
  7. اصحاب کساء در شعر اهل سنت
  8. نقش حکمرانی خوب در کاهش فسادوفقر
  9. تنوعات قومی فرصت یا تهدید
  10. رابطه شبکه های مجازی با علائم اضطراب و افسردگی در دانش آموزان دختر دبیرستانی استان اصفهان
  11. بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری و اضطرابی در دانش آموزان دختر و پسر دبستانی شهرستان نجف آباد در سال تحصیلی91-90
  12. Effectiveness of cognitive-behavioral therapy and mindfulness-based cognitive therapy on reduction of distress of patients infected by breast cancer in Martyrs Hospital (AS), Isfahan, Iran
  13. نقد تاریخ طبری
  14. Methodology on quality of life and resilience role on the perseverance of secondary school students
  15. رابطه سبک های تنظیم شناختی هیجان و سبک های مقابله با استرس با رضایت زناشویی در دانشجویان زن