درمان فعال سازی رفتاری گروهی: رویکردی بالینی درجهت کاهش نشانگان افسردگی و استرس در افراد مبتلا به پرفشاری خون در شهر بوشهر

ناصر امینی1 عاطفه عباسی2 زهرا وطن خواه3

چکیده :
مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاظر بررسی اثربخشی درمان فعال سازی رفتاری گروهی بر علائم افسردگی و استرس افراد دارای پرفشاری خون در شهر بوشهر می باشد. روش بررسی: طرح پژوهشی از نوع نیمه آزمایشی به صورت پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. نمونه این پژوهش شامل 32 نفر از مبتلایان به پرفشاری خون در شهر بوشهر بودند که به شیوه داوطلبانه در دو گروه 16 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس هر دو گروه در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه مورد سنجش قرار گرفتند. افراد طی 2 ماه تحت درمان فعال سازی رفتاری گروهی قرار گرفتند و طی 2 ماه بعد از اتمام دوره درمان پیگیری به عمل آمد. ابزارهای سنجش در این پژوهش پرسشنامه جمعیت شناختی، پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه استرس هری می باشد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و باروش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها : نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که گروه آزمایش که درمان فعال سازی رفتاری گروهی را دریافت کردند در مقایسه با گروه کنترل که هیچگونه درمانی را دریافت نکردند از نظر میزان کاهش نشانگان افسردگی و استرس تفاوت معنی داری داشتند. نتیجه گیری : این موضوع طراحی مداخله مناسب و جامع برای بیماران دارای پرفشاری خون که دارای نشانگان استرس بوده و در معرض خطر افسردگی قرار دارند و همچنین نیاز به برنامه های پیشگیری و ارتقای سلامت را یادآور می سازد.
کلمات کلیدی : درمان فعال سازی رفتاری گروهی، بیماری پرفشاری خون، افسردگی، استرس


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : روانشناسی بالینی
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی
آدرس وب سایت کنفرانس : 2ibsconf.com
ارسال کننده : عاطفه عباسی
کد IOI مقاله : XYZE-ZZGKZ
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYZE-ZZGKZ

مقالات مشابه
  1. بررسی تاثیر فضای نشیمن در تقویت ارتباط بین افراد خانواده با استفاده از روانشناسی محیط
  2. بایدهای طراحی معماری خانه های در تعامل با طبیعت
  3. بررسی شیوع افسردگی در زنان شاغل و غیر شاغل شهرستان اردبیل
  4. نقش میانجیگری رفتارهای وابسته به سلامت در رابطه بین عوامل روانی-اجتماعی و سرطان معده در استان البرز
  5. بررسی میزان تاب اوری،استقلال طلبی وابهام در کودکان وبزرگسالان بیش فعال درشهرستان گنبد کاووس
  6. بررسی رابطه بین عملکرد شغلی و استرس شغلی در بین دبیران آموزش و پرورش شهر اهواز
  7. سلامت روانی و ورزش در طول عمر
  8. بررسی رابطه هوش هیجانی، سبک زندگی و سازگاری اجتماعی در دانشجویان
  9. بررسی اثر بخشی ریلکسیشن به شیوه پیشرونده بر روی کاهش علائم جسمانی اضطراب خانم هایی که دچار بارداری ناخواسته شده اند
  10. Disabled teenagers and depression demonstration among their family members
  11. بازتاب اعتقادات مذهبی و عملکرد های دینی در افزایش سلامت روان
  12. مقایسه عملکردهای پنج سیستم مغزی وتغییرات خلقی در زنان یائسه و غیر یائسه شهر اصفهان
  13. رابطه شبکه های مجازی با علائم اضطراب و افسردگی در دانش آموزان دختر دبیرستانی استان اصفهان
  14. Effectiveness of cognitive-behavioral therapy and mindfulness-based cognitive therapy on reduction of distress of patients infected by breast cancer in Martyrs Hospital (AS), Isfahan, Iran
  15. رابطه سبک های تنظیم شناختی هیجان و سبک های مقابله با استرس با رضایت زناشویی در دانشجویان زن
سایر مقالات محل انتشار
  1. مقایسه عملکردهای پنج سیستم مغزی وتغییرات خلقی در زنان یائسه و غیر یائسه شهر اصفهان
  2. نقش هوش عاطفی و خودکارآمدی عاطفی در بهزیستی روانشناختی دانشجویان
  3. The Effect of Reflective Journal on the Reading Fluency of Iranian EFL Learners
  4. How the English Education in EFL Classes in Institutes of Iran Would Be and Should Be
  5. Study of the Relationship Between Culture and Learning New Language
  6. The Effect of Teaching Critical Thinking on Iranian EFL Learners Essay Writing
  7. اصحاب کساء در شعر اهل سنت
  8. نقش حکمرانی خوب در کاهش فسادوفقر
  9. تنوعات قومی فرصت یا تهدید
  10. رابطه شبکه های مجازی با علائم اضطراب و افسردگی در دانش آموزان دختر دبیرستانی استان اصفهان
  11. بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری و اضطرابی در دانش آموزان دختر و پسر دبستانی شهرستان نجف آباد در سال تحصیلی91-90
  12. Effectiveness of cognitive-behavioral therapy and mindfulness-based cognitive therapy on reduction of distress of patients infected by breast cancer in Martyrs Hospital (AS), Isfahan, Iran
  13. نقد تاریخ طبری
  14. Methodology on quality of life and resilience role on the perseverance of secondary school students
  15. رابطه سبک های تنظیم شناختی هیجان و سبک های مقابله با استرس با رضایت زناشویی در دانشجویان زن