پیش بینی اضطراب اجتماعی بر اساس ترومای دوران کودکی با نقش میانجی ناگویی هیجان در نوجوانان

علیرضا زارع داویجانی1 سولماز دبیری2 سحر جباری مقدم3 پروین فخری4 زینب ملارضا5

چکیده :
اضطراب اجتماعی در دوره نوجوانی میتواند موجب اختلال در فرایند رشد اجتماعی فرد گردد. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی اضطراب اجتماعی بر اساس ترومای دوران کودکی با نقش میانجی ناگویی هیجان در نوجوانان انجام شد. مطالعه حاضر، توصیفی-همبستگی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاري بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه نوجوانان شهر تهران در سال ۱۴۰۱ بود. از این بین نوجوانانی که نمره بالاتر از 40 را در پرسش نامه اضطراب اجتماعی کسب کردند، 102 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و از آنها خواسته شد تا به پرسشنامه ترومای دوران کودکی و مقیاس ناگویی هیجان نیز پاسخ دهند. نتایج پژوهش نشان داد که ضریب همبستگی بین اضطراب اجتماعی با ترومای دوران کودکی و ناگویی هیجان در سطح 01/0 معنادار است. همچنین ناگویی هیجان در ارتباط بین ترومای دوران کودکی و اضطراب اجتماعی در نوجوانان دارای نقش میانجی بود. بر این اساس در رابطه بین ترومای دوران کودکی و اضطراب اجتماعی در نوجوانان، ناگویی هیجان دارای نقش میانجی بود. بنابراین ترومای دوران کودکی از طریق افزایش سطح ناگویی هیجان میتواند به افزایش اضطراب اجتماعی در نوجوانان کمک کند.
کلمات کلیدی : ترومای دوران کودکی، اضطراب اجتماعی، نوجوان، ناگویی هیجان


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : آسیب‌شناسی روانی کودکان و نوجوانان
محل انتشار : دومین همایش ملی روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان
آدرس وب سایت کنفرانس : cpcauma2.ir
ارسال کننده : سولماز دبیری
کد IOI مقاله : XEBH-HBFFA
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEBH-HBFFA

مقالات مشابه
  1. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  2. بررسی میزان تاب اوری،استقلال طلبی وابهام در کودکان وبزرگسالان بیش فعال درشهرستان گنبد کاووس
  3. نقش آموزش كنترل خشم در مقاوم سازي دانش آموزان در برابر اعتياد و سوء مصرف مواد
  4. سلامت روانی و ورزش در طول عمر
  5. اثر بخشي آموزش مهارتهاي ارتباطي بر خودكارآمدي نوجوانان
  6. بررسی خودکارآمدی، تاب آوری، ترس از ارزیابی منفی، تمرکز و شرایط محیطی نوجوانان تیزهوش و عادی در دبیرستان های شهر رشت
  7. Disabled teenagers and depression demonstration among their family members
  8. رابطه شبکه های مجازی با علائم اضطراب و افسردگی در دانش آموزان دختر دبیرستانی استان اصفهان
  9. بررسی خودکنترلی در کودکان و نوجوانان
  10. اثربخشی اجرای برنامه فلسفه برای کودکان (p4c) در افزایش هوش کلامی کودکان گروه سنی 5 و 6 سال موسسات مطالعه و خلاقیت کودک و نوجوان شهر ساری
  11. تأثیر مداخلات واقعیت درمانی به شیوه مددکاری گروهی بر کاهش رفتارهای اضطرابی نوجوانان
  12. مطالعه ی مقایسه ای سبک زندگی جوانان و عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر آن مطالعه موردی، افراد شرکت کننده در طرح چهره به چهره استان گلستان
  13. کیفیت زندگی و تأثیر آن بر میزان وقوع رفتارهای پرخطر در میان نوجوانان و جوانان در شهر مهاباد
  14. رابطه شیوه فرزندپروری وهراس اجتماعی مادران با هراس اجتماعی نوجوانان14تا17ساله
  15. بررسی تربیت اخلاقی بر پایه فلسفه تربیت دینی و تاثیر آن بر شادابی و نشاط کودکان ونوجوانان
سایر مقالات محل انتشار
  1. اثر بازی درمانی بر اضطراب و فوبی اجتماعی کودکان
  2. بررسی علل و عوامل مؤثر بر بروز اختلالات خوردن (بی‌اشتهایی و پرخوری عصبی) نوجوانان: با تاکید بر مداخلات روان‌شناختی مبتنی بر درمان‌های نوین
  3. بررسی نقش الگوهای ارتباطی خانواده و خودتنظیمی هیجانی در پیش بینی تاب آوری دانش آموزان
  4. نقش شبکه‌های اجتماعی در سازگاری خانوادگی دانش آموزان
  5. نقش جهت‌گیری مذهبی و شادکامی در پیش بینی سلامت‌روان دانش‌آموزان
  6. پیش بینی گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان براساس الگوهای ارتباطی خانواده و خودتنظیم گری
  7. تاثير كرونا بر سلامت روان كودكان يك مطالعه مروري
  8. نقش هنر درماني در سازگاري اجتماعي ,تحصيلي و هيجاني كودكان داراي اختلال يادگيري يک مطالعه مروری
  9. اختلال بدریخت انگاری بدن، احساس تنهایی و تروماهای دوران کودکی در نوجوانان
  10. تأثیر سبک های فرزندپروری والدین بر پرخاشگری کودکان: مطالعه مروری
  11. میانجی‌گری راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در رابطه‌ بین اهداف پیشرفت و اضطراب امتحان
  12. مروری بر روش های بازی درمانی و دارودرمانی بربهبود عملکرد کودکان بیش فعال در پژوهش های آزمایشی داخلی
  13. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سرمایه روانشناختی مادران کودکان با اختلال طیف اوتیسم
  14. مروری بر نقش آموزش مهارت های تنظیم تکالیف در کاهش علائم تکانشگری کودکان با اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی
  15. رابطه بین سبک های تفکر با خودکارآمدی در تصمیم گیری شغلی