بررسی نقش مهارتهای ارتباطی مدیران در عملکرد دبیران مقاطع متوسطه آموزش و پرورش

رضا حسین پور1 معصومه گراوند2

چکیده :
هدف این تحقیق¬ تعیین نقش مهارتهای ارتباطی مدیران در عملکرد دبیران مقاطع متوسطه آموزش و پرورش بود. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماري کلیه مدیران و دبیران مقطع اول و دوم متوسطه مدارس شهرستان کوهدشت شامل 75 مدیر و 855 دبیر بود. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه برای جامعه مدیران 60 و برای جامعه دبیران 300 نفر تعیین شد. براي جمع‌آوري داده‌هاي تحقیق از پرسشنامه‌ استاندارد مهارتهای ارتباطی مدیران بورتون (1999) و پرسشنامه استاندارد ارزیابی عملکرد معلمان مدارس که توسط آموزش و پرورش برای ارزیابی مدیران از عملکرد معلمان تهیه و ابلاغ شده بود، استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها علاوه بر شاخص‌های آمار توصیفی از جمله میانگین و انحراف استاندارد از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد مهارت بازخورد و مهارت شنود مدیران در عملکرد معلمین تاثیری ندارد زیرا ضریب همبستگی معنی دار نبود ( 05/0 < sig)، ولی مهارت کلامی مدیران در عملکرد دبیران تاثیر مثبت دارد (38/0) r= یعنی هرچه مهارت¬های ارتباطی مدیران از کیفیت مطلوب¬تری برخوردار باشد، عملکرد دبیران بهتر خواهد شد.
کلمات کلیدی : مهارتهای ارتباطی مدیران، عملکرد دبیران، آموزش و پرورش


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : علوم تربیتی
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی
آدرس وب سایت کنفرانس : 2ibsconf.com
ارسال کننده : رضا حسین پور
کد IOI مقاله : XYZE-ZZHKB
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYZE-ZZHKB

مقالات مشابه
  1. مدرسه امن دخترانه مورد بررسی: (دوره متوسطه خاص دختران)
  2. بررسی میزان آشنایی معلمان مقطع اول دبیرستان با مؤلفه ارزشیابی و کاربرد آن در تدریس دانش آموزان شهرستان آستانه اشرفیه
  3. در جستجوی اثربخشی: بررسی تطبیقی تحلیلی شایستگی‌های اجتماعی در میان معلمان ایران و جهان براساس اسناد بالا دستی
  4. تأثیر ویژگی های شخصیتی معلمان بر انگیزه پیشرفت در بین دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه یک آموزش و پرورش شیراز سال 94- 93
  5. رابطه بین انگیزه پیشرفت با عملکرد شغلی کارکنان
  6. پيش بيني فرآيندهاي شناختي پردازش اطلاعات بر مبناي خودكارآمدي در علوم تجربي در دانش آموزان تيزهوش دبيرستاني
  7. بررسي علل و عوامل موثر در گرايش دانش آموزان مقطع دبیرستان به اینترنت و راهکارهاي مقابله با آن (مطالعه موردی: دانش آموزان استان کهگیلویه و بویراحمد)
  8. نماز کامل ترین پاسخ به عالی ترین نیاز انسان است
  9. بررسی رابطه بین دلبستگی شغلی و حمایت اجتماعی با تعارض کار خانواده در دبیران زن متوسطه آموزش و پرورش شهر باوی
  10. بررسی رابطه بین عملکرد شغلی و استرس شغلی در بین دبیران آموزش و پرورش شهر اهواز
  11. آموزش و ضروروت استفاده از تکنولوژی های نوین در کلاس
  12. نگاهي به طراحي آموزشي از منظر رويكرد سازنده گرايي
  13. نقش و جایگاه آموزش و پرورش در تربیت سیاسی و اجتماعی دانش آموزان
  14. تأثير روان نمايشگري بر اصلاح رفتار دانش آموزان کم شنوا
  15. بررسی رابطه بین اضطراب ریاضی و رشته تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دوم و سوم دبیرستان های غیر دولتی منطقه 12 تهران
سایر مقالات محل انتشار
  1. مقایسه عملکردهای پنج سیستم مغزی وتغییرات خلقی در زنان یائسه و غیر یائسه شهر اصفهان
  2. نقش هوش عاطفی و خودکارآمدی عاطفی در بهزیستی روانشناختی دانشجویان
  3. The Effect of Reflective Journal on the Reading Fluency of Iranian EFL Learners
  4. How the English Education in EFL Classes in Institutes of Iran Would Be and Should Be
  5. Study of the Relationship Between Culture and Learning New Language
  6. The Effect of Teaching Critical Thinking on Iranian EFL Learners Essay Writing
  7. اصحاب کساء در شعر اهل سنت
  8. نقش حکمرانی خوب در کاهش فسادوفقر
  9. تنوعات قومی فرصت یا تهدید
  10. رابطه شبکه های مجازی با علائم اضطراب و افسردگی در دانش آموزان دختر دبیرستانی استان اصفهان
  11. بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری و اضطرابی در دانش آموزان دختر و پسر دبستانی شهرستان نجف آباد در سال تحصیلی91-90
  12. Effectiveness of cognitive-behavioral therapy and mindfulness-based cognitive therapy on reduction of distress of patients infected by breast cancer in Martyrs Hospital (AS), Isfahan, Iran
  13. نقد تاریخ طبری
  14. Methodology on quality of life and resilience role on the perseverance of secondary school students
  15. رابطه سبک های تنظیم شناختی هیجان و سبک های مقابله با استرس با رضایت زناشویی در دانشجویان زن