The efficacy of multi-axial play therapy on Reducing stress in children with dyslexia

akbar nourizadeh1 fahimeh vaparzeh2

Abstract :
Objective: Reducing stress plays an influential role in maintaining the well being of an individual and its influential power is sometimes beyond one s imagination or awareness. This study attempted to discuss over the efficacy of play therapy on Reducing stress and in particularly the development of Reducing stress in children with dyslexia. Since no study has been conducted natively about the enhancement of Reducing stress of dyslexic children by play therapy, this study was conducted to determine the efficacy of multi-axial play therapy on native dyslexic children. Method: In this cross-sectional and experimental study 30 children referred to Behyad Learning Disorders Center of osku and ilkhchy , Iran, elementary School, aged 8-11 and diagnosed with dyslexia, randomly were selected. A pretest-posttest design along with a 10-session procedure of play therapy was conducted to process the children in two groups of test and control by administering the (SCAS). Results: The (SCAS) scores within pretest posttest for the both control and test groups analyzed with T-test and correlation between results as statistical analyses (P<0.05), showed the internal validity of the experiment by comparing the posttest and pretest results of the control group, external validity by comparing the pretest results of both the control and test groups, and a very significant rise in the (SCAS) scores and enhancement of Reducing stress in the test group, comparing the results of the pretest and posttest for the test group (P<0.05). Conclusions: The study and results showed the efficacy of play therapy as a viable and developmentally appropriate intervention for children experiencing both dyslexia and Reducing stress. As an alternative for other risky treatments and long term complicated psychotherapy, play therapy is suggested as an effective therapeutic procedure involving no any significant risk to enhance and build higher Reducing stress in these children. Key Words: Multi-axial play therapy, Reducing stress, dyslexia
Keywords : Multi-axial play therapy Reducing stress dyslexia


زبان مقاله : انگلیسی
محور مقاله : روانشناسی کودک
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی
آدرس وب سایت کنفرانس : 2ibsconf.com
ارسال کننده : اکبر نوری زاده
کد IOI مقاله : XYZE-ZZHKK
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYZE-ZZHKK

مقالات مشابه
  1. تأثیر مداخله شناختی – رفتاری بر حافظه‌ی فعال دانش آموزان نارساخوان
  2. اثربخشي آموزش نرم افزار ان بك بر بهبود حافظه ي فعال دانش آموزان نارساخوان
  3. اثربخشی بازتوانی شناختی با استفاده از کامپیوتر بر بهبود نقیصه شناختی حافظه کاری در پسران دوره ی ابتدایی با اختلال خواندن
  4. Effectiveness of cognitive-behavioral therapy and mindfulness-based cognitive therapy on reduction of distress of patients infected by breast cancer in Martyrs Hospital (AS), Isfahan, Iran
  5. اثربخشی آموزش مدیریت والدین در بهبود شاخص استرس والدین کودکان دارای اختلال نقص‌توجه ـ بیش‌فعالی
  6. تاثیر برنامه ی آموزشی ادمارک بر مهارت واژه خوانی دانش آموزان نارساخوان
  7. بررسي نقش ورزش در سلامت روحي وجسمي بین جانبازان ورزشکار و غیر ورزشکار استان کهگیلویه و بویراحمد
  8. بررسی تاثیر گروه درمانی شناختی- رفتاری بر میزان استرس ورزشکاران رزمی-کار شهرستان گیلانغرب
  9. The efficacy of multi-axial play therapy on Reducing stress in children with dyslexia
  10. تاثیر فناوري اطلاعات و ارتباطات بر توانمندسازي منابع انساني کارکنان
  11. اثربخشی آموزش ایمن¬سازی روانی در مقابل استرس بر استرس شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر شیراز
  12. بررسی تاثیر حضور دائم والدین در بیمارستان کودکان در جهت تسریع روند بهبودی فرزندانشان (نمونه های موردی: بیمارستان تخصصی کودکان امام حسین(ع)، بخش کودکان بیمارستان دکتر غرضی، بخش کودکان بیمارستان عسگریه و بخش کودکان بیمارستان شفا)
  13. مقایسه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و سبک های مقابله ای در دانشجویان ورزشکار نخبه و عادی
  14. تاثیر رنگ و نور در طراحی فضاهای درمانی برای کودکان با رویکرد فضای بدون استرس
  15. استفاده از شبکه Y-Source به¬عنوان واسط بین توربین و شبکه در ساختار توربین بادی سرعت متغییر
سایر مقالات محل انتشار
  1. مقایسه عملکردهای پنج سیستم مغزی وتغییرات خلقی در زنان یائسه و غیر یائسه شهر اصفهان
  2. نقش هوش عاطفی و خودکارآمدی عاطفی در بهزیستی روانشناختی دانشجویان
  3. The Effect of Reflective Journal on the Reading Fluency of Iranian EFL Learners
  4. How the English Education in EFL Classes in Institutes of Iran Would Be and Should Be
  5. Study of the Relationship Between Culture and Learning New Language
  6. The Effect of Teaching Critical Thinking on Iranian EFL Learners Essay Writing
  7. اصحاب کساء در شعر اهل سنت
  8. نقش حکمرانی خوب در کاهش فسادوفقر
  9. تنوعات قومی فرصت یا تهدید
  10. رابطه شبکه های مجازی با علائم اضطراب و افسردگی در دانش آموزان دختر دبیرستانی استان اصفهان
  11. بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری و اضطرابی در دانش آموزان دختر و پسر دبستانی شهرستان نجف آباد در سال تحصیلی91-90
  12. Effectiveness of cognitive-behavioral therapy and mindfulness-based cognitive therapy on reduction of distress of patients infected by breast cancer in Martyrs Hospital (AS), Isfahan, Iran
  13. نقد تاریخ طبری
  14. Methodology on quality of life and resilience role on the perseverance of secondary school students
  15. رابطه سبک های تنظیم شناختی هیجان و سبک های مقابله با استرس با رضایت زناشویی در دانشجویان زن