اختلال بیش‌فعالی جنسی در دانش‌آموزان: نقش تکانشگری و ذهن‌آگاهی

زهرا آشیانی1 فاطمه اکبری داهویی2 شقایق کاظم‌نژادی3

چکیده :
زمینه و هدف: تسهیل دسترسی به هرزه‌نگاری‌ها، هیجان‌خواهی و تکانشگری سبب شده است تا عادت‌های مخربی در نوجوانان شکل بگیرد و پیشرفت تحصیلی و زندگی روزمرة آن‌ها با دشواری مواجه شود؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تکانشگری و ذهن‌آگاهی در اختلال بیش‌فعالی جنسی دانش‌آموزان انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود؛ در این پژوهش، 200 نفر (131 پسر، 69 دختر) از دانش‌آموزان پایة متوسطة دوم (نهم تا دوازدهم) در بازة زمانی شش‌ماهة دوم سال 1401 شرکت کردند که از طریق فراخوان مجازی و با روش‌نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شده بودند. شرکت‌کنندگان در این پژوهش به پرسش‌نامه‌های بیش‌فعالی جنسی (HBI)، پرسش‌نامة ذهن‌آگاهی فرایبورگ (FMI-SF) و پرسش‌نامة تکانشگری بارت- نسخة یازدهم (BIS) پاسخ‌دادند و داده‌های حاصل از این پرسش‌نامه‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و با آزمون‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که تکانشگری با بیش‌فعالی جنسی، رابطة مثبت (مستقیم) معناداری دارد (0/01>P)؛ به‌عبارت‌دیگر، با بیشتر شدن نمرات تکانشگری، بیش‌فعالی جنسی نیز افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، ذهن‌آگاهی با بیش‌فعالی جنسی رابطة منفی (معکوس) معناداری دارد (0/01>P)؛ به‌عبارت‌دیگر، با بیشتر شدن نمرات ذهن‌آگاهی، بیش‌فعالی جنسی کاهش می‌یابد. همچنین میزان ضریب تعیین (مجذور R) برابر با 0/384 است که نشان‌دهندة میزان تبیین واریانس و تغییرات متغیر بیش‌فعالی جنسی توسط متغیر تکانشگری و ذهن‌آگاهی است. در مدل نهایی، مقدار ضریب رگرسیونی استاندارد شده (Beta) برای تکانشگری و ذهن‌آگاهی به‌ترتیب عبارت‌اند از (0/350=β؛0/490-=β)؛ این یافته نشان می‌دهد که تکانشگری و ذهن‌آگاهی، بیش‌فعالی جنسی را به صورت معنادار پیش‌بینی می‌نمایند. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که تکانشگری و ذهن‌آگاهی در اختلال بیش‌فعالی جنسی نقش دارند. با توجه به نتایج پژوهش، ذهن‌آگاهی به کاهش خیال‌پردازی‌ها، تمایلات و رفتارهای جنسی مشکل‌ساز کمک می‌کند ولی تکانشگری به عدم ‌بازداری در فعالیت‌های جنسی مخرب منجر می‌شود.
کلمات کلیدی : اختلال بیش‌فعالی جنسی، تکانشگری، ذهن‌آگاهی، دانش‌آموزان


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : رویکردهای موج سوم در روان‌درمانی کودکان و بزرگسالان
محل انتشار : دومین همایش ملی روان درمانی ایران
آدرس وب سایت کنفرانس : incpuma2.ir
ارسال کننده : فاطمه اکبری داهویی
کد IOI مقاله : XEFZ-KZKGE
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEFZ-KZKGE

مقالات مشابه
  1. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  2. بررسي الگوي رفتاری در محيط مدارس مدرن ( نمونه ي موردی: دبيرستان جهان علوم استان اردبیل )
  3. ضرورت بهره گیری از سیستم مدل سازی اطلاعات ساختمان( BIM ) در آموزش معماری ایران .
  4. توسعه مدل مطلوبیت مدهای حمل‌ونقلی مربوط به هدف‌ سفرهای مختلف
  5. مدرسه امن دخترانه مورد بررسی: (دوره متوسطه خاص دختران)
  6. ارزیابی میزان پایداری هنرستان¬های نوساخت بر اساس روش¬های اجرایی و مصالح به کار رفته در ساختمان
  7. طراحی هتل بیمارستان با رویکرد توریسم درمانی در شهر زاهدان
  8. Designing and development practical model for climate change education
  9. بررسی میزان آشنایی معلمان مقطع اول دبیرستان با مؤلفه ارزشیابی و کاربرد آن در تدریس دانش آموزان شهرستان آستانه اشرفیه
  10. تاثیر هوشمند سازی مدارس بر افزایش کیفیت تدریس معلمان و نگرش دانش آموزان به یادگیری
  11. اثربخشی آموزش رویکردشناختی رفتاری بر میزان خودکارامدی و منبع کنترل در دانش آموزان دختر
  12. تأثیر مداخله شناختی – رفتاری بر حافظه‌ی فعال دانش آموزان نارساخوان
  13. تأثیر ویژگی های شخصیتی معلمان بر انگیزه پیشرفت در بین دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه یک آموزش و پرورش شیراز سال 94- 93
  14. اثربخشي آموزش نرم افزار ان بك بر بهبود حافظه ي فعال دانش آموزان نارساخوان
  15. اثربخشی آموزش الگوی ارتباط عاطفی پایدار بین معلم و دانش‌آموزان بر سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه دوم
سایر مقالات محل انتشار
  1. بررسی نقش انگیزش تحصیلی در پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان
  2. تاثیر انجام بازی های گروهی بر کنش وری اجرایی کودکان پیش دبستانی شهر اهواز
  3. پیش بینی هویت اخلاقی براساس صفات شخصیتی و خودتنظیمی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه
  4. اثربخشی آموزش خود شفقت ورزی بر نشخوار ذهنی و انزوای اجتماعی دانشجویان دختر کمالگرا دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
  5. پیش بینی انگیزش تحصیلی بر اساس اضطراب کرونا و سلامت روان در نوجوانان
  6. پیش بینی عود بیماری سوء مصرف مواد بر اساس خصوصیات شخصیتی در بیماران مراجعه کننده مجدد به مراکز ترک اعتیاد (مورد مطالعه: مراکز ترک اعتیاد خرامه)
  7. پیش بینی عود بیماری سوء مصرف مواد بر اساس تاب آوری در بیماران مراجعه کننده مجدد به مراکز ترک اعتیاد
  8. بررسي رابطه بین فقر با تاب آوری، خودپنداره و چشم انداز زمان در دانش آموزان خانواده های فقیر و خانواده های دارای رفاه اقتصادی
  9. تنبلی اجتماعی در معلمان مقطع ابتدایی: نقش پیش بین بهزیستی روانی و معنویت در محیط کار
  10. اثربخشی روان شناسی مثبت نگر بر انزوا در معلمان شاغل مقطع ابتدایی دارای ویژگی بدبینی شهرستان نمین
  11. مروری بر انزوا در معلمان شاغل ابتدایی دارای ویژگی بدبینی شهرستان نمین
  12. اثربخشی درمان شناختی رفتاری مدیریت استرس بر کیفیت زندگی و هوش هیجانی بیماران قلبی- عروقی
  13. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT)بر میل به طلاق در خانواده‌های دارای بیماری اعتیاد
  14. نقش جو عاطفی خانواده و عدم تحمل بلاتکلیفی در پیش‌بینی اضطراب کرونا دانش آموزان پسر مقطع اول متوسطه
  15. نقش هویت تحصیلی در پیش‌بینی شایستگی تحصیلی دانش‌آموزان تیز هوش کم پیشرفت