موزه ها برای همه: فرصت ها و چالش های عمل موزه‌ای متساوی بخش مطالعه موردی: موزه علم لندن

فرحناز یگانه1

چکیده :
موزه ها خود را به عنوان نهادهای فرهنگی مردم‌سالار معرفی می‌کنند و مدعی می‌شوند که مکان‌های عمومی در خدمت همگان هستند. اما به دلیل وابستگی به دانش، سطح سواد و ارتباط با جامعه علمی، موزه‌ها ممکن است نخبه‌گرا و غیرقابل دسترس باشند و فقط توسط تحصیل‌کردگان و نخبگان مورد توجه و بازدید قرار گیرند. این مساله باعث می شود که موزه‌ها در معرض خطر تبدیل شدن به نهادهایی غیر مردم‌سالار قرار گیرند، به طوری که نه تنها فراگیر نباشند، بلکه طردگرا نیز باشند. موزه‌ها همچنین ممکن است، به دلیل موانع اقتصادی، اجتماعی، فیزیکی، زبانی و جغرافیایی، و غیره باعث محرومیت و طرد برخی گروه‌های جامعه از دسترسی به موزه، بهره مندی از منابع و فعالیت‌ها، و مزایای آن شوند. در نتیجه، در صورت عدم شناسایی و برطرف کردن چنین موانعی، موزه‌ها این طردگرایی را تشدید و تقویت می‌کنند. مفاهیم «فراگیری، برابری، و تنوع»، بیش از دو دهه است که توجه بسیاری از موزه‌ها در سراسر جهان را به خود جلب کرده و به عنوان مفاهیم کلیدی برای بحث، تحقیق، و عنوان کتاب‌ها، همایش‌ها، و غیره مطرح شده‌اند؛ همچنین، این مفاهیم به عنوان شعار ایکوم (شورای بین المللی موزه ها) برای روز جهانی موزه در سال ۲۰۲۰ انتخاب شدند. این توجه، موید این نکته است که موزه‌ها به کفایت فراگیر و به روی همگان باز نیستند و به طور نظام‌مند افرادی را از شرکت در فعالیت‌های خود محروم کرده‌اند. آمارها نشان می‌دهند که قشر اصلی بازدیدکنندگان موزه‌ها، از پایگاه اقتصادی و اجتماعی بالاتر، دارای تحصیلات و از نظر نژادی، بیشتر اروپایی و سفیدپوست، بدون معلولیت و شهرنشین هستند. بنابراین، برخی از اقشار و گروه‌های جامعه از دسترسی به موزه‌ها و فعالیت‌های آن‌ها محروم شده‌اند. موزه های علوم، مراکز و خانه‌های علوم به عنوان نهادهای آموزش غیررسمی علوم، نقش مهمی در درک، یادگیری و مشارکت عموم مردم در زمینه علم و ترویج علم ایفا می‌کنند. هدف آن‌ها، علم برای همه است، به این معنا که تمام افراد جامعه بتوانند به علم و موضوعات علمی دسترسی داشته باشند؛ چرا که علم در جوامع دارای جایگاه ویژه ای است و نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. در دسترس قرار دادن علم برای عموم مردم، تلاشی برای همگانی کردن علم است. اما فراگیری و تساوی از چالش‌های موزه‌های علوم نیز هست. داده‌ها در انگلستان نشان می‌دهد که دسترسی به موزه‌های علوم و مشارکت در آن‌ها نه تنها فراگیر نیست، بلکه تساوی بخش نیز نیست. این تحقیق با انتخاب موزه علم لندن به عنوان مطالعه موردی و با بهره‌گیری از مفهوم میدان بوردیو، بررسی می‌کند که چگونه مفهوم تساوی در موزه فهمیده می‌شود، در سیاست‌گذاری‌های موزه منعکس می‌شود، و چگونه در عمل اتفاق می افتد. در ارایه برای این کنفرانس، تمرکز بر سوال سوم با انتخاب یک بخش از فعالیت‌های موزه در وب‌سایت آن، خواهد بود. این تحقیق با توجه به بحث‌های اخیر موزه‌ها پیرامون فراگیری، برابری، و تساوی، بر اهمیت فهم و عمل متساوی و تمایز آن با برابری تاکید می‌کند: اینکه چرا تمرکز به جای برابری باید بر تساوی باشد و چگونه توجه به تساوی در عمل‌های موزه‌ می تواند به داشتن موزه‌های فراگیر که درهای آن به روی همگان باز است، کمک کند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که موزه علم لندن، علیرغم تمامی چالش‌های موجود، سعی دارد مفهوم و کنش تساوی را به عنوان منطق عمل میدان خود در نظر گیرد. کارمندان موزه (آنهایی که مصاحبه شده بودند) نیز مفهوم تساوی را با توجه به دپارتمانی که در آن مشغول به فعالیت هستند، فهمیده و سعی در هماهنگ کردن عمل‌های خود با آن دارند. آن‌ها علم را به شکل فراگیرتری تفسیر کرده، و تلاش می کنند تا مخاطبان را به فهمیدن نقش علم در تمام ابعاد زندگی روزمره‌شان تشویق کنند. موزه علوم لندن با اتخاذ چنین منطقی سعی در تغییر روابط قدرت به سمت تساوی دارد.
کلمات کلیدی : برابری، تساوی، فراگیری، موزه‌های علوم.


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : کارکرد موزه‌ها
محل انتشار : First international conference of Museums
آدرس وب سایت کنفرانس : museumuma1402.ir
ارسال کننده : محمد انوار
کد IOI مقاله : XKDC-AZAKCF
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XKDC-AZAKCF

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات ارائه دهنده
  1. اثر روش های عصاره گیری در اندازه گیری شوری خاک
  2. طرح مفهومی نوین موزه آب
  3. لزوم و اهمیت ایجاد موزه ملی خاک در ایران
  4. کارکرد اجتماعی موزه ها
  5. موزه های شرکت ها و صنایع و کارکرد اجتماعی آنها
  6. موزه ها برای همه: فرصت ها و چالش های عمل موزه‌ای متساوی بخش مطالعه موردی: موزه علم لندن
  7. واکاوی در عملکرد و نقش امین اموال ها در حفظ موزه های ایران از 1357 تا 1380 (با تکیه مطالعاتی براساس تاریخ شفاهی)
  8. Islamic Art exhibitions in Eastern Europe after World War 2
  9. موزه های دانشگاهی، از ایده تا اجرا: مشارکت سازمان های دولتی در تجهیز (نمونه مطالعه: موزه تاریخ علوم اردبیل)
  10. مطالعه تطبیقی پلان و گنبد جمعه مسجد اردبیل جهت ترسیم صحیح منحنی گنبد و باز زنده سازی آن با رویکرد طراحی میان افزا در اتصال پلان مجموعه در شهر اردبیل
  11. باز زنده سازی مسجد جمعه اردبیل با رویکرد طراحی میان افزا در راستای حفاظت و ارتقای منزلت فرهنگی آن
  12. موزه و مردم در ایران
  13. تأسیس اولین موزه ی خصوصی و سیار کودک (سفیران فرهنگ صلح) در ایران
سایر مقالات محل انتشار
  1. طرح مفهومی نوین موزه آب
  2. نقش فعالیت های فرهنگی ناملموس موزه بزرگ و منطقه‌ای خراسان در توسعه فرهنگی
  3. رویکرد مدیریتی حفاظت پویا از بناهای تاریخی واقع در بافت زنده شهر، در مواجهه با ضرورت توسعه پایدار (مورد مطالعه: بافت تاریخی ثامن مشهد)
  4. کاربرد شبکه‌های اجتماعی در فعالیت موزه‌های وابسته به میراث فرهنگی (مطالعه موردی: ‌اینستاگرام)
  5. نقش موزه ها در آموزش هنر
  6. نگاهی به مسکوکات و سیاست¬های پولی ایران عصر صفوی
  7. بررسی تأثیر تأسیس موزه‌های ورزشی بر فرهنگ کشور و تشویق کودکان و نوجوانان به ورزش
  8. اردبیل و موزه شیخ صفی الدین اردبیلی از نگاه سیاحان بریتانیایی
  9. موزه¬های دانشگاهی به عنوان فضاهای آموزش: مورد مطالعه موزه¬های دانشگاه گیلان
  10. مجموعه‌های زیستی موزه به عنوان ابزاری برای درک تغییرات اقلیمی
  11. مطالعه نقوش اٌرسی¬های تکیه بیگلربیگی کرمانشاه؛ مطالعه موردی نقوش اسلیمی
  12. تأملی در فرم و نقشمایه¬های شمشیرهای دوره ی قاجار محفوظ در موزه های آذربایجان و قاجار تبریز
  13. بررسی تاثیر استانداردسازی طراحی فضای داخلی موزه‌های استان اردبیل
  14. بررسی نقش پایداری محیط زیست در توسعه موزهها و صنعت گردشگری
  15. شناسایی ظرفیت‌های موزه‌ها و ادراک کیفیت تجربه در موزه‌های استان اردبیل