جستجو
تاثیر آموزش های دینی در رفتار دانش آموزان دوره دوم ابتدایی
پریسا قاسم پور1 ,مهران علی دوست2 ,مهسا قاسم پور3
چکیده :
چكيده
در دهه های اخیر تلاشهای زیادی در کشور صورت گرفته تا روشهای کلیشه ای و سنتی آموزشی جای خود را به روشهای تازه و بدیع و مبتنی بر نیازهای فردی و اجتماعی دانش آموزان دهد. آنان را خلاق و تولید کننده علم و دانش پرورش داده و دریچه های نوینی را در زمینه علوم و تکنولوژی در کشور بگشاید. تغییرات نظام آموزشی و کتب درسی دانش آموزان نیز در همین راستا صورت گرفته است. اما علیرغم تمامی زحمات و هزینه های سنگینی که آموزش و پرورش متحمل شده است، به همین علت به کرات دبیران ظالمانه مورد شماتت قرار می گیرند که چرا نمی توانند خود را با روشهای مدرن آموزش وفق دهند. به همین جهت در این مقاله سعی شده است بر علل و ریشه های تداوم شیوه تدریس سنتی و غیرفعالاز سوی دبیران پرداخته شود.علل تداوم شیوه تدریس سنتی را می توان در چند عامل زیر پیگیری کرد.
1. تأثیر برنامه و ساخت نظام آموزشی در فرآیند تدریس
ساخت نظام آموزشی یک جامعه، اعم از نگرشها و باورها، برنامه ها و آیین نامه ها می تواند روش تدریس معلم را تحت تأثیر قراردهد. توجه یا عدم توجه نظام آموزشی به نیازهای شاگردان و جامعه، اصالت دادن نظام آموزشی به محتوا وبرنامه ها به جای رشد و تحول همه جانبه، عدم نظارت و کنترل سالم و ارزشیابی های اصولی و غیراصولی همه می توانند روش تدریس معلم را تحت تأثیر قراردهند. در بررسی ساختار نظام آموزشی هر کشور دو نظام کاملاً متفاوت دیده می شوند.
1-نظام متکی بر اصالت مواد درسی: از جمله ویژگیهای نظام متکی بر اصالت مواد درسی این است که در این نظام آموزشی یک برنامه ثابت برای کشور اجرا می شود و محتوای برنامه مقید به متن تنظیم شده است و رعایت انضباط یکنواخت آموزشی برای همه معلمان الزامی است.
2- نظام متکی بر رشد همه جانبه فرد: در این نظام برنامه برحسب مقتضیات منطقه و نوع مدرسه و توانایی شاگردان تنظیم می شود و محتوای برنامه به فعالیتهای فردی و گروهی شاگردان تنظیم می شود و محتوای برنامه به فعالیتهای فردی و گروهی شاگردان بستگی دارد. معلمان در اجرای برنامه و انتخاب مواد درسی آزادی عمل و اختیارات بیشتری دارند و … .با کمی تأمل و دقت در نظام آموزشی کشور درمی یابیم که نظام آموزشی کشور ما متکی بر اصالت مواد درسی است. زیرا دبیران باید مطالب معینی را بدون توجه به تواناییها، استعدادها و علایق دانش آموزان تدریس نموده و ارزشیابی معینی را با ریزبارم معین به عمل آورند. بدیهی است که در چنین نظامی - همچنانکه محققان و دانشمندان علوم تربیتی معتقدند- معلم آزادی عمل چندانی ندارد که توسط آن بتواند به فعالیتهای ابتکاری بپردازد و بطور کلی او مجبور است که وظایف خاصی را که از طرف سیستم به او تحمیل می شود را بدون کم و کاست اجرا نماید. .روش تحقیق در این مقاله کتابخانه ای می باشد.
کلمات کلیدی : واژههاي كليدي: آموزش های دینی,رفتار دانش آموزان, دوم ابتدایی
زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : علوم انسانی
محل انتشار : دومین کنگره بین المللی علوم و مهندسی - پاریس
آدرس وب سایت کنفرانس : parisconf.com
ارسال کننده : رحیم فروتنی
کد IOI مقاله : XCAZ-EHDFZ
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XCAZ-EHDFZ
مقالات مشابه
- بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
- Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
- تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
- یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
- بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
- بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
- ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
- معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
- (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
- نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
- تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
- سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
- A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
- علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
- Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات ارائه دهنده
- رویکردها و روش هازیبایی شناسی شهری در تعامل با ساختار مدیریت شهری
- ارزيابي تأثير پارامترهاي هندسي هيدروليکي سازه هاي آبي کانال آبرسان در شرايط غيرماندگار
- تاثیر آموزش های دینی در رفتار دانش آموزان دوره دوم ابتدایی
- تکنولوژی آموزشی مدارس
- زوج درمانی و شناختی درمانی
- ساختاراقتصادی مالی ایران
- زوج درمانی هیجان مدار
- بررسی نظام مالی و بانکی
- تربیت شناختی کودکان در مدارس
- بررسی رابطه جو سازمانی و ادراک از قلدری سازمانی با تأکید بر نقش میانجی سرمایه روانشناختی در بین معلمان مدارس متوسطه اول شهرستان ثلاث باباجانی در سال تحصیلی 99-1398
- توربین گازی و کاربرد آن در مهندسی مکانیک
- مدیریت یادگیری در دانش آموزان
- اصول مدیریت منابع آب در شهرهای بزرگ
- تاثیر مدیریت بر تکنولوژی پیشرفته مدارس
- نحوه تدریس و تاثیر آن بر یادگیری دانش آموزان
سایر مقالات محل انتشار
- Radioactive wastewater and solutions: an Important challenge for humans and environment
- Infinite Universes, Pshi Unit & Goopn Hypothesis
- Analysis of weight on bit on torsional stick/slip vibration of drill string
- بررسی آرای ترافعی دیوان بین المللی دادگستری درتوسعه حقوق بشر
- نگاه کلی مدیریت یکپارچه شهری با ابعاد زیست محیطی و نقش آموزش فناوری اطلاعات در کاهش چالش زیست محیطی با تاکید بر توسعه پایداری شهری
- طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد صفر انرژی ZEB و تکیه بر سامانه های غیر فعال خورشیدی
- Reinforcing building adobe by Laser Shock technology and thermal retrofitting
- بررسی تأثیر فاکتورهای سبک بخشودگی برشادکامی زنان متأهل دانشجو
- مدیریت پسماند و تولید بیوگاز
- Classification of Sentinel-2 satellite imagery in Iran for geological purposes using deep convolutional neural networks: a case study for soil type identification
- بررسی و ارزیابی رسوب آسفالتین در مخازن نفتی
- The Effect of a Nasm Method (American Academy of Sports Medicin )Range of genu varum in Players of the Paleolithic team in Tabriz city
- Preparation of 6-mercaptopurine Imprinted hydrophilic Nanospheres as Novel Drug Delivery System
- ساخت کرم سلولی ضد آفتاب گیاهی با استفاده از سرم خون انسانی
- Synthesis of molecularly imprinted polymers for the application of selective Vindesine as Novel Drug Delivery System